Eftermonterede elruder i golf 4
15.394 visninger
|
Oprettet:
Hej, jeg har søgt nettet tyndt efter lige netop guide eller en der havde monteret El-ruder i en Golf 4 ( Tro det eller ej, de findes )
Jeg besluttede mig for at mit næste projekt skulle være at eftermonteret elruder "helt ærligt hvor svært kan det være" tænkte jeg......... jeg blev klogere
Mit råd er så bare, spring ud i det, men allerførst her er et par faldgruber jeg lige vil risse op.
1. Du skal finde en ophugger der har en Golf 4 stående med NØJAGTIG samme udstyrs pakke som din, da du skal bruge komfort modulet ( Dette gælder ikke MFD, MFA, motor eller ej ) Kort sagt, bilen skal være stort set identisk med din MHT Alder, døre, soltag
2. Bilen skal være fra FØR 2002 ( Da i 2002, blev CAN udvidet til dørmodulerne )
3. Du skal sikre dig at rudemotorne ikke er våde eller dørerene er på anden måde beskadiget, da dette kan have indvirkning på det færdig resultat ( som gerne skulle holde til du bliver gammel )
4. El spejle med varme er med i dette projekt. Der er 2 måder at aktivere varmen til el spejlene
- Fra spejljustering kontakten
- Fra bagrude kontakten
Det er der for uhyre vigtigt at du får det hele med fra samme model, spejle, rude hejs, ledningsnet i døre, motorer, dørsider, kontakter.
5. Sidst og nok allevigtigs, et ledningsnet ! Der er 1000000 af opslag på forskellige VAG Fora vedr. ledningsnet til Golf 4, men køb en Haynes bog, eller den Tyske udgave af den, STOL IKKE PÅ PDF ! Det er vitalt at du er 100 % sikker på hvad der går til havde, da dette projekt kræver en del tilpasning af det originale lednings net.
Til montering:
Selve ledningsnettet sidder i dørsiderne og der slutter i et stik der sidder ved foden af A-stolpen i hver side, her vil det være en god ide at klippe på den anden side af stikket så du har den anden side af stikket til senere montering. NB: Forhør med Bilslagteren inden, folk er blevet slået ihjel for mindre end at klippe i lednings net
Udfra Diagrammet vil man støde på en Orange/Grøn og en Orange/Brun parsnoet ledning som hedder CAN-high, og CAN-low. Elrude modulerne snakker nemlig sammen på deres egen lille CAN, de korresponderer med komfortmodulet over en BUS linje. Sådan en skal du lave, den lavede jeg ved at lodde 2 "ringe" af 2meter 0,5mm2 og parsno det selv, den ene ring hedder can-high- og den anden hedder can-low, er på hægter du modulerne i SERIE på denne hjemmelavede bus-linje.
Hovedstrøm er der ingen ben i, der fremgår af diagrammet hvilke sikringer de forskellige ting hører til, og der på klipper man blot tilgangen til den sikring man skal koble sig på, og laver en lodning.
og da du har komponenterne fra en bil med samme udstyrspakke som din egen skal du bar klippe dit eget komfortmodul af og lodde det nye på ( med det nye stik du har fået lov til at klippe af)
VÆRKTØJ:
Topnøgle set
multimeter
torx set
skævbider
afisolertang
div skruetrækkere
varmepistol
Loddekolbe
Materialer:
6mm2 PVL i RØD
2,5mm2 PVL i RØD
0,5mm2 i sort / rød
6mm2 Loddemuffer
2,5mm2 Loddermuffer
0,75mm2 Loddermuffer ( mange )
Stoftape ( fåes ved din lokale bilpusher )
Mit projekt blev afsluttet og det virker upåklageligt og jeg er overud tilfreds med resultatet.
Jeg besluttede mig for at mit næste projekt skulle være at eftermonteret elruder "helt ærligt hvor svært kan det være" tænkte jeg......... jeg blev klogere
Mit råd er så bare, spring ud i det, men allerførst her er et par faldgruber jeg lige vil risse op.
1. Du skal finde en ophugger der har en Golf 4 stående med NØJAGTIG samme udstyrs pakke som din, da du skal bruge komfort modulet ( Dette gælder ikke MFD, MFA, motor eller ej ) Kort sagt, bilen skal være stort set identisk med din MHT Alder, døre, soltag
2. Bilen skal være fra FØR 2002 ( Da i 2002, blev CAN udvidet til dørmodulerne )
3. Du skal sikre dig at rudemotorne ikke er våde eller dørerene er på anden måde beskadiget, da dette kan have indvirkning på det færdig resultat ( som gerne skulle holde til du bliver gammel )
4. El spejle med varme er med i dette projekt. Der er 2 måder at aktivere varmen til el spejlene
- Fra spejljustering kontakten
- Fra bagrude kontakten
Det er der for uhyre vigtigt at du får det hele med fra samme model, spejle, rude hejs, ledningsnet i døre, motorer, dørsider, kontakter.
5. Sidst og nok allevigtigs, et ledningsnet ! Der er 1000000 af opslag på forskellige VAG Fora vedr. ledningsnet til Golf 4, men køb en Haynes bog, eller den Tyske udgave af den, STOL IKKE PÅ PDF ! Det er vitalt at du er 100 % sikker på hvad der går til havde, da dette projekt kræver en del tilpasning af det originale lednings net.
Til montering:
Selve ledningsnettet sidder i dørsiderne og der slutter i et stik der sidder ved foden af A-stolpen i hver side, her vil det være en god ide at klippe på den anden side af stikket så du har den anden side af stikket til senere montering. NB: Forhør med Bilslagteren inden, folk er blevet slået ihjel for mindre end at klippe i lednings net
Udfra Diagrammet vil man støde på en Orange/Grøn og en Orange/Brun parsnoet ledning som hedder CAN-high, og CAN-low. Elrude modulerne snakker nemlig sammen på deres egen lille CAN, de korresponderer med komfortmodulet over en BUS linje. Sådan en skal du lave, den lavede jeg ved at lodde 2 "ringe" af 2meter 0,5mm2 og parsno det selv, den ene ring hedder can-high- og den anden hedder can-low, er på hægter du modulerne i SERIE på denne hjemmelavede bus-linje.
Hovedstrøm er der ingen ben i, der fremgår af diagrammet hvilke sikringer de forskellige ting hører til, og der på klipper man blot tilgangen til den sikring man skal koble sig på, og laver en lodning.
og da du har komponenterne fra en bil med samme udstyrspakke som din egen skal du bar klippe dit eget komfortmodul af og lodde det nye på ( med det nye stik du har fået lov til at klippe af)
VÆRKTØJ:
Topnøgle set
multimeter
torx set
skævbider
afisolertang
div skruetrækkere
varmepistol
Loddekolbe
Materialer:
6mm2 PVL i RØD
2,5mm2 PVL i RØD
0,5mm2 i sort / rød
6mm2 Loddemuffer
2,5mm2 Loddermuffer
0,75mm2 Loddermuffer ( mange )
Stoftape ( fåes ved din lokale bilpusher )
Mit projekt blev afsluttet og det virker upåklageligt og jeg er overud tilfreds med resultatet.
Eftermonterede elruder i golf 4
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 23 Svar: 89
sep 2003
Følger: 66 Følgere: 83 Biler: 10 Emner: 57 Svar: 1.627
feb 2006
Følger: 59 Følgere: 57 Biler: 9 Emner: 29 Svar: 91
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 16 Svar: 25
feb 2006
Følger: 59 Følgere: 57 Biler: 9 Emner: 29 Svar: 91
jun 2009
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 24 Svar: 177
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
mar 2003
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 2 Svar: 1
sep 2006
Følger: 28 Følgere: 21 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 49
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
Du skal jo også have nyt comfort modul, og dørsider med rude hejs og motorer fra SAMME bil som du har fået det comfort modul fra..
De enheder kører over en bus forbindelse ( Can )
sep 2006
Følger: 28 Følgere: 21 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 49
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
sep 2006
Følger: 28 Følgere: 21 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 49
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
sep 2006
Følger: 28 Følgere: 21 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 49
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 45 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 16
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
købte delene på Ebay
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Svar: 12
Hvis du selv har betalt for at få den lavet hos vw eller hva ved jeg. så vil jeg meget gerne høre hvor meget du måtte slippe med ?
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
Men da jeg havde allestumperne til at ligge og skulle prøve at sælge dem til fordel for noget nyt så var det lidt for mange penge ud af vinduet og jeg stod med en vare der var svær at sælge..
Men jeg kom ud af det og er super tilfreds, og fanger mig selv i nogen gange bare at sidde og lege med elruderne hehe
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Men der må kunne findes ældre kontakter der ikke kører over bus, da de fleste kontakter har været brugt længe i forskellige modeller. Alternativt kunne de ombygges. Men ja, den bedste løsning er original.
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
Men med det originale ledningsnet tilpasset bilens har man jo komfortluk på ruderne samt charmen ved at det er lavet originalt ( Som tiltaler meget få åbenbart ).
Men da jeg stod midt i det her ville jeg gerne have lidt retningsgivende vejlednings og et par heads-up's
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Så kan kontakterne fra eftermonteringssættet erstattes med de originale kontakter (i døren).
Det kræver nok lidt flere ledninger, men du slipper for bøvl med det originale ledningsnet?
Eller er jeg helt forkert på den?
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
men da jeg kastede mig ud i det troede jeg også bare at det var lige til at montere ligesom de der andre kits er, men da jeg havde købt for 1500 og kunne ikke rigtig finde hoved og hale i det hele, så søgte jeg på nettet og tyske fora men kunne ikke rigtig finde noget...
Så jeg ville bare gøre folk en tjeneste der kunne tænke sig samme projekt, at jeg lige ville lægge lidt ud som jeg kunne have brugt da jeg prøvede mig frem..
Clubgolfdanmark.dk fik jeg MEGET hjælp, men håber det her album kan hjælpe nogen der kunne tænke sig at lave det samme
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 9 Emner: 16 Svar: 25
Relaaaxe body...
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 189
Ja, men så kan man ikke have dobbelt din-radio i, og så skal man sidde og se på sådan en pisse grim kontakt ramme, der ligner noget fra en opel årg 86.
Kasper B:
Man kan købe sig til alt men der er også en hvis tilfredstillelse ved at lave den slags selv..
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 9 Emner: 16 Svar: 25
hvad mener du?
men du kan altså også få nogle andre elruder til eftermontering som ikke er så besværlige!