{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Husk nu selen!

4.136 visninger | Oprettet:

Den reddede højst sandsynlig mit liv....

Soloulykken skete Onsdag nat den 15. September ca kl halv to om natten på motorvej E45.
Jeg kom med ca 105-115 da der "pludselig" var aquaplaning, Crafteren kom i voldsomt slyng og røg over nødspor og grøften og landede 50 m inde på en mark efter at have trillet rundt fire gange...
Jeg kom forholdsvis kort tid efter på Aalborg Hospital men kom huritgt ud igen da der ingen skader var - takket være selen!
Bilen er en VW Crafter, den kommer aldrig på vejene igen, så RIP Crafter, jeg nåede at køre 25.000 km i den på 1½ måned, det var en god bil!!

Jeg ramte hverken nogle dyr, mennesker, autoværn eller andre bilister heldigvis!

Jeg har det under omstændighederne fint nu, har dog stadig ømme muskler ved halsen og nakken og så en smule ved "kindbenet" lige under venstre øje, men kan nemt gå og alt det der og har passeret de første 2500 km efter ulykken (18. September 2010)

Har du ikke noget fornuftigt at sige så lad nu være og vær venlig at respektere det tak!

Kommentér på:
Husk nu selen!
  •   24. mar 2012 Hehe nej det ville egentlig være synd at sige smiley

  •   24. mar 2012 firma sloga passer vis ikke til den bil længer

  •   8. jan 2012 sele redder liv,, helt sikkert.

  •   19. sep 2011 nej har jeg heller ikke .. men martin fik den ude i farsø hehe. så kunne der stå en til samlingen derude

  •   18. sep 2011 Arh, lidt spartel og lidt pladearbejde, så er den fin igen smiley
    Men jaa, heldigvis kun vognen det gik udover...

    Utroligt der ikke skete jer noget, men har ikke ondt af folk der ikke bruger sele smiley


  •   18. sep 2011 http://bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=60262 sune, den kørte en kammi og jeg gal i, og ingen af os havde sele, og vi fik kun lidt tryk og rifter... bare for lige at vise hvad der sagtens kan ske uden sele... ikke fordi jeg køre med sele normalt..

  •   15. apr 2011 Det er da en mulighed (:

    Men der er ikke andet at gøre, ellers er det en dårlig branche jeg har valgt hvis ikke man kommer ud at køre med det samme smiley


  •   14. apr 2011 Man skulle lave sådan at bilen ikke kan starte uden selen er monteret, og længden af udkørkt sele passer overens med den vægt der er på sædet, f.eks.

    Men godt du er ved muffen og holder dig kørende smiley


  •   12. apr 2011 Hehe det samme her smiley

    Men det resulterede alligevel i at jeg blev delvis egnet til mili pga min ryg efter ulykken smiley


  •   11. apr 2011 Præcis. Det er blevet en refleks for mig at tage den på inden jeg kører. Føler mig utryg ved at køre uden...
    Kald det god opdragelse, men jeg takker mine forældre for at være strenge da jeg var lille smiley


  •   17. mar 2011 Jaa netop, den der følelse af at der mangler noget på brystet er underlig, men det er den der bette sorte fanden der redder liv, og godt at se du også har de holdninger :)!



  •   2. mar 2011 Mange tak og ilm smiley

    men har vist kun passeret en 125.000 km siden midten af september, så det går pænt fremad smiley


  •   2. mar 2011 Jaa det er det nemlig ....

    Og det gør det ikke mere betryggende at jeg lige har haft en Ducato som "lånebil" indtil jeg fik min nye firmabil her i sidste uge - en Renault Trafic smiley


  •   2. mar 2011 Jeg takker mange gange (:

    Men må ærligt indrømme at jeg er overrasket over hvor mange der faktisk kører uden sele, og fik at vide af en portør at hvis jeg ikke havde den på havde jeg ikke været her i dag da han så billederne af min Crafter (:


  •   6. nov 2010 Jeg har godt nok hørt om de Sprintere (hvis det er den din makker havde?) at de har en tildens til at tilte rundt da jeg også kender en fra Eurofins der trillede rundt i hans, men den blev også totalskadet med det samme, men han kom heller ikke noget til pga sikkerheden (:

  •   2. okt 2010 hej med dig

    jeg kender også en der har prøvet det samme men han holdte hans hænder op i lofet og kom helt udskat ud af det men det var en vinter morgen hvor der var tørvejr men solg over i sne nede ved vejle den nåede også at trille rundt 3 gange men den blev bygget op igen det var en stjerne men samme model som din crafter


  •   26. sep 2010 Info:

    Årsager til aquaplaning
    Motoren yder kraft gennem hjulene til at give en kontrolleret hastighed. Hjulene giver også styring og nedbremsning ved at føreren kontrollerer vinklen på hjulene i forhold til ligeudstillingen, samt gennem styringen af bremserne. Mønsteret på et dæk er designet til at fjerne vand fra under dækket, hvilket giver en høj friktion med overfladen - selv ved våde vejbaner. Således giver friktionen mulighed for at hjulet kan rotere, samt til at yde rullemodstand, nedbremsning og styrekraft.

    Køretøjer med hjul er designede til at fungere optimalt når der er friktion mellem det roterende hjul og vejens overflade. Enhver friktionsløs overflade kan tvinge et køretøj til at miste styring, hvis dækkene mister kontakten til vejen.

    Køretøjet vil så miste bremse- og styrekraft til hjulene forårsaget af den mistede kontakt med vejen. Resultatet er et fuldstændigt tab af normal kontrol over køretøjet og det vil glide indtil det enten kolliderer med en genstand eller til friktionen er genopnået. Sandsynligheden for at aquaplaning opstår øges, hvis køretøjets er ubalanceret, dets moment er højt, kører med for lavt dæktryk, slidte dæk eller møder høj vandstand.

    Aquaplaning er særligt farligt ved brug af cruise control, da den øgede reaktionstid og mangel på pedalføling kan forårsage en uvarslet acceleration. Problemet med systemet er, at det vil forsøge at accelerere mens køretøjet har ulige træk på hjulene. Dette kan få køretøjet til at dreje til siden med mindst træk. Det samme problem kan opstår, hvis føreren benytter enten speeder- eller bremsepedalen ved et ulige træk. Når bilen bremser vil den så dreje mod siden med bedst træk.

    To- eller trehjulede køretøjer med runde profildæk (f.eks. cykler og motorcykler vil sjældent opleve aquaplaning på normal vej. Kontaktområdet med vejen er nærmest formet som en kano, der effektivt vil skubbe vandet væk. Hastigheder på over 300 km/t kan være nødvendige for at opnå aquaplaning på smalle, runde profildæk.

    Tab af vejgreb ved lavt vand
    Aquaplaning opstår, når der er store mængder vand på vejbanen. Men selv små mængder vand på vejen kan få en bil til at miste styringen. Denne er dog anderledes end ved aquaplaning.

    Dækkene bibeholder trækkraft på vejen ved hjælp af en særlig friktionsmekanisme, hvor dækkets gummi bliver presset ned i små uregelmæssigheder i vejoverfladen. Når en vej bliver lidt våd vil vandet fylde disse uregelmæssigheder op - dog uden at flyde over. Når den lille dækdel, der er i kontakt med vejen, ruller over vil der blive lukket af over uregelmæssighederne. Vand kan i sin natur ikke blive komprimeret særligt godt, så hver uregelmæssighed vil forhindre dækket i at lukke helt af, hvilket kan medføre tab i trækkraft og forårsage et mindre tab (dog ikke nødvendigvis totalt) af kontrol over køretøjet.

    Frysende våde vejbaner (isslag)
    Islag
    Jesusfirben - firbenet løber så hurtigt at det aquaplaner henover vandet.

    Læs mere her:
    http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=20078



  •   26. sep 2010 Ja det der Aquaplaning eller dækslip om man vil er noget skidt noget, har selv prøvet det :o( også det med at rulle rundt..

    Godt der ikke skete dig mere end der skete..
    (dog skete der lidt mere med dig end med os 4 der var i min bil)


  •   23. sep 2010 Arh, med en 175.000 km bag rattet i firmavognen og en 40.000 bag rattet i min(e) egne biler vil der jo nærmest komme uheld engang i mellem, og det fik jeg også at vide helt i starten da jeg startede, det ville ske for enhver, om det så var en ulykke som min eller en parkeringsskade, det ville ske for enhver i den branche (:

  •   23. sep 2010 neej ikk nødvendigvis da.

  •   23. sep 2010 Jaa, og det er jeg så åbenbart (;

    Men man skal også lige have i baghovedet at jeg kører det på en måned det andre kører på et år, så der vil jo komme mange uheld/løbende dyr og evt skader osv (:


  •   22. sep 2010 Man kan da os bare være uheldig.

  •   22. sep 2010 Hehe jamen første gang var jo bare et mindre uheld, det her var jo på arbejde som virklige bare var et møg træls uheld smiley
    Skide regnvejr! :b


  •   22. sep 2010 anden gang du køre galt på kort tid? hva kører du egentlig og laver smiley

  •   19. sep 2010 .Larsen Vestsj - nu med Navara 4x4 : hvis du pilder pladerne & evt. isoleringen ud, så ser du 2 kryds afstivninger på begge sider af bilen, og 1 mener jeg i taget :).

  •   18. sep 2010 Jeg kan ikke se hvad kørehvile tider har med aquaplaning har med dette at gøre hvis jeg skal være ærlig?
    Bilen vejer godt og vel 2 tons, så nej det har heller ikke noget med det at gøre med de tider da jeg får de timer jeg skal have! smiley

    Crafteren er bygget rigtigt godt og solidt da hverken fordørene eller ruderne foran er smadret eller bukket eller på nogen anden måde skadet da jeg kunne gå lige ud af den efter ulykken!

    Som du siger Digweed, når først røven slinger så meget som den gjorde var der INTET at gøre, og jeg kan love jer for der var seriøst INTET da det går så stærkt du ikke kan nå at gøre det mindste da den bare slår ud og pludselig slinger på tre baner....

    Christian F: Tror du selv jeg ville ligge med 130-140 i en så stor en bil når der styrter ned med regn på en motorvej?
    Og ja, der er mange folk, og ja, også for 3D Logistik der kører/kørte råddent, bevars, men det kan jeg love dig for at jeg ikke gjorde, men det var stadig for meget som man kan se på billederne smiley
    Men takker, er også lykkelig for at jeg hverken ramte nogen eller der skete mere end der skete! smiley

    vw geilerne, takker, det er sq meget træls at miste sådan en bil, men min vognmand har den jo kaskoforsikret, så han henter jo "bare" en ny en hjem og er ligeglad med bilen, så længe jeg er okay.... smiley

    Martin: Netop, det fik jeg også at vide af både politiet og dem jeg har snakket med, og priser mig lykkelig for det den dag i dag, og er glad for sikkerheden i den Crafter, og min nye bedste ven - selen!



  •   18. sep 2010 Jeg ved lige hvordan du har det. det var bare min sprinter som døde

  •   18. sep 2010 Ved ikk om den var til mig digweed men vis du læser så kan du se at mit kun er et svar og undskylder samtidig med at det er OT svar i denne sammenhæng.

  •   18. sep 2010 Arhhhh. Du er chauffør for et logistikfirma og skriver, at du kun kørte 105-115 km/t.
    Så skiller du dig da gevaldigt ud fra alle andre chauffører i den branche. For størstedelen kører da totalt med hovedet under armen og tager slet ingen hensyn til andre især på motorvejen.
    Og JA det gælder også 3D logistik.dk.

    Men godt du ikke kom til skade og at der ikke var andre uskyldige impliceret i ulykken.


  •   18. sep 2010 er der ikke ASR i de modeller?
    Med hensyn til aquaplaning har du da ikke haft så meget lås på?


  •   18. sep 2010 det var den vw øv øv

  •   18. sep 2010 Køre hvile tider er lovpligtige for store biler ja. Men logisk er det for os alle der ikk får sovet nok. Taler af erfaring da jeg selv køre transport om natten og tit ikk får sovet mere en 3 timer inden næste arbejdsperiode. Så tænk jer om der. Sorry for OT Der. Men det vildt der ikk er sket dig mere faktisk og det er kun heldigt håber du kommer dig helt med nakken.

  •   18. sep 2010
    Køre hvile tider er for biler over 3500 kg, og det tror jeg ikke den Crafter er.


  •   18. sep 2010 Jeps, trillede rundt fire gange pga aquaplaning på motorvej E45 og landede 50m fra motorvejen....

    Jeg kunne gå ud af den efter jeg var "trillet" færdig uden skræmmer eller lignende, har dog lidt med halsen og nakken pga jeg har overspændt mine muskler, så er lidt øm, men ellers har jeg det super smiley


  •   18. sep 2010 Har du været væltet rundt på siden eller???
    Det var godt og heldigt du ikke er kommet noget til...


Annonce