Husk nu selen!
4.136 visninger
|
Oprettet:
Den reddede højst sandsynlig mit liv....
Soloulykken skete Onsdag nat den 15. September ca kl halv to om natten på motorvej E45.
Jeg kom med ca 105-115 da der "pludselig" var aquaplaning, Crafteren kom i voldsomt slyng og røg over nødspor og grøften og landede 50 m inde på en mark efter at have trillet rundt fire gange...
Jeg kom forholdsvis kort tid efter på Aalborg Hospital men kom huritgt ud igen da der ingen skader var - takket være selen!
Bilen er en VW Crafter, den kommer aldrig på vejene igen, så RIP Crafter, jeg nåede at køre 25.000 km i den på 1½ måned, det var en god bil!!
Jeg ramte hverken nogle dyr, mennesker, autoværn eller andre bilister heldigvis!
Jeg har det under omstændighederne fint nu, har dog stadig ømme muskler ved halsen og nakken og så en smule ved "kindbenet" lige under venstre øje, men kan nemt gå og alt det der og har passeret de første 2500 km efter ulykken (18. September 2010)
Har du ikke noget fornuftigt at sige så lad nu være og vær venlig at respektere det tak!
Soloulykken skete Onsdag nat den 15. September ca kl halv to om natten på motorvej E45.
Jeg kom med ca 105-115 da der "pludselig" var aquaplaning, Crafteren kom i voldsomt slyng og røg over nødspor og grøften og landede 50 m inde på en mark efter at have trillet rundt fire gange...
Jeg kom forholdsvis kort tid efter på Aalborg Hospital men kom huritgt ud igen da der ingen skader var - takket være selen!
Bilen er en VW Crafter, den kommer aldrig på vejene igen, så RIP Crafter, jeg nåede at køre 25.000 km i den på 1½ måned, det var en god bil!!
Jeg ramte hverken nogle dyr, mennesker, autoværn eller andre bilister heldigvis!
Jeg har det under omstændighederne fint nu, har dog stadig ømme muskler ved halsen og nakken og så en smule ved "kindbenet" lige under venstre øje, men kan nemt gå og alt det der og har passeret de første 2500 km efter ulykken (18. September 2010)
Har du ikke noget fornuftigt at sige så lad nu være og vær venlig at respektere det tak!

Husk nu selen!
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 2
okt 2005
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.509
sep 2005
Følger: 106 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 318 Svar: 2.066
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Men jaa, heldigvis kun vognen det gik udover...
Utroligt der ikke skete jer noget, men har ikke ondt af folk der ikke bruger sele
sep 2005
Følger: 106 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 318 Svar: 2.066
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Men der er ikke andet at gøre, ellers er det en dårlig branche jeg har valgt hvis ikke man kommer ud at køre med det samme
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 640
Men godt du er ved muffen og holder dig kørende
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Men det resulterede alligevel i at jeg blev delvis egnet til mili pga min ryg efter ulykken
apr 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 131
Kald det god opdragelse, men jeg takker mine forældre for at være strenge da jeg var lille
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
men har vist kun passeret en 125.000 km siden midten af september, så det går pænt fremad
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Og det gør det ikke mere betryggende at jeg lige har haft en Ducato som "lånebil" indtil jeg fik min nye firmabil her i sidste uge - en Renault Trafic
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Men må ærligt indrømme at jeg er overrasket over hvor mange der faktisk kører uden sele, og fik at vide af en portør at hvis jeg ikke havde den på havde jeg ikke været her i dag da han så billederne af min Crafter (:
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
jul 2005
Følger: 70 Følgere: 50 Biler: 12 Emner: 21 Svar: 276
jeg kender også en der har prøvet det samme men han holdte hans hænder op i lofet og kom helt udskat ud af det men det var en vinter morgen hvor der var tørvejr men solg over i sne nede ved vejle den nåede også at trille rundt 3 gange men den blev bygget op igen det var en stjerne men samme model som din crafter
jul 2007
Følger: 154 Følgere: 127 Biler: 3 Emner: 193 Svar: 923
Årsager til aquaplaning
Motoren yder kraft gennem hjulene til at give en kontrolleret hastighed. Hjulene giver også styring og nedbremsning ved at føreren kontrollerer vinklen på hjulene i forhold til ligeudstillingen, samt gennem styringen af bremserne. Mønsteret på et dæk er designet til at fjerne vand fra under dækket, hvilket giver en høj friktion med overfladen - selv ved våde vejbaner. Således giver friktionen mulighed for at hjulet kan rotere, samt til at yde rullemodstand, nedbremsning og styrekraft.
Køretøjer med hjul er designede til at fungere optimalt når der er friktion mellem det roterende hjul og vejens overflade. Enhver friktionsløs overflade kan tvinge et køretøj til at miste styring, hvis dækkene mister kontakten til vejen.
Køretøjet vil så miste bremse- og styrekraft til hjulene forårsaget af den mistede kontakt med vejen. Resultatet er et fuldstændigt tab af normal kontrol over køretøjet og det vil glide indtil det enten kolliderer med en genstand eller til friktionen er genopnået. Sandsynligheden for at aquaplaning opstår øges, hvis køretøjets er ubalanceret, dets moment er højt, kører med for lavt dæktryk, slidte dæk eller møder høj vandstand.
Aquaplaning er særligt farligt ved brug af cruise control, da den øgede reaktionstid og mangel på pedalføling kan forårsage en uvarslet acceleration. Problemet med systemet er, at det vil forsøge at accelerere mens køretøjet har ulige træk på hjulene. Dette kan få køretøjet til at dreje til siden med mindst træk. Det samme problem kan opstår, hvis føreren benytter enten speeder- eller bremsepedalen ved et ulige træk. Når bilen bremser vil den så dreje mod siden med bedst træk.
To- eller trehjulede køretøjer med runde profildæk (f.eks. cykler og motorcykler vil sjældent opleve aquaplaning på normal vej. Kontaktområdet med vejen er nærmest formet som en kano, der effektivt vil skubbe vandet væk. Hastigheder på over 300 km/t kan være nødvendige for at opnå aquaplaning på smalle, runde profildæk.
Tab af vejgreb ved lavt vand
Aquaplaning opstår, når der er store mængder vand på vejbanen. Men selv små mængder vand på vejen kan få en bil til at miste styringen. Denne er dog anderledes end ved aquaplaning.
Dækkene bibeholder trækkraft på vejen ved hjælp af en særlig friktionsmekanisme, hvor dækkets gummi bliver presset ned i små uregelmæssigheder i vejoverfladen. Når en vej bliver lidt våd vil vandet fylde disse uregelmæssigheder op - dog uden at flyde over. Når den lille dækdel, der er i kontakt med vejen, ruller over vil der blive lukket af over uregelmæssighederne. Vand kan i sin natur ikke blive komprimeret særligt godt, så hver uregelmæssighed vil forhindre dækket i at lukke helt af, hvilket kan medføre tab i trækkraft og forårsage et mindre tab (dog ikke nødvendigvis totalt) af kontrol over køretøjet.
Frysende våde vejbaner (isslag)
Islag
Jesusfirben - firbenet løber så hurtigt at det aquaplaner henover vandet.
Læs mere her:
http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=20078
jul 2007
Følger: 154 Følgere: 127 Biler: 3 Emner: 193 Svar: 923
Godt der ikke skete dig mere end der skete..
(dog skete der lidt mere med dig end med os 4 der var i min bil)
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
apr 2006
Følger: 127 Følgere: 133 Biler: 10 Emner: 6 Svar: 99
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Men man skal også lige have i baghovedet at jeg kører det på en måned det andre kører på et år, så der vil jo komme mange uheld/løbende dyr og evt skader osv (:
apr 2006
Følger: 127 Følgere: 133 Biler: 10 Emner: 6 Svar: 99
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Skide regnvejr! :b
apr 2006
Følger: 127 Følgere: 133 Biler: 10 Emner: 6 Svar: 99
mar 2010
Følger: 120 Følgere: 117 Biler: 4 Emner: 13 Svar: 309
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Bilen vejer godt og vel 2 tons, så nej det har heller ikke noget med det at gøre med de tider da jeg får de timer jeg skal have!
Crafteren er bygget rigtigt godt og solidt da hverken fordørene eller ruderne foran er smadret eller bukket eller på nogen anden måde skadet da jeg kunne gå lige ud af den efter ulykken!
Som du siger Digweed, når først røven slinger så meget som den gjorde var der INTET at gøre, og jeg kan love jer for der var seriøst INTET da det går så stærkt du ikke kan nå at gøre det mindste da den bare slår ud og pludselig slinger på tre baner....
Christian F: Tror du selv jeg ville ligge med 130-140 i en så stor en bil når der styrter ned med regn på en motorvej?
Og ja, der er mange folk, og ja, også for 3D Logistik der kører/kørte råddent, bevars, men det kan jeg love dig for at jeg ikke gjorde, men det var stadig for meget som man kan se på billederne
Men takker, er også lykkelig for at jeg hverken ramte nogen eller der skete mere end der skete!
vw geilerne, takker, det er sq meget træls at miste sådan en bil, men min vognmand har den jo kaskoforsikret, så han henter jo "bare" en ny en hjem og er ligeglad med bilen, så længe jeg er okay....
Martin: Netop, det fik jeg også at vide af både politiet og dem jeg har snakket med, og priser mig lykkelig for det den dag i dag, og er glad for sikkerheden i den Crafter, og min nye bedste ven - selen!
feb 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Biler: 9 Emner: 86 Svar: 330
jan 2007
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 50 Svar: 242
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Så skiller du dig da gevaldigt ud fra alle andre chauffører i den branche. For størstedelen kører da totalt med hovedet under armen og tager slet ingen hensyn til andre især på motorvejen.
Og JA det gælder også 3D logistik.dk.
Men godt du ikke kom til skade og at der ikke var andre uskyldige impliceret i ulykken.
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 211 Svar: 1.407
Med hensyn til aquaplaning har du da ikke haft så meget lås på?
feb 2005
Følger: 118 Følgere: 122 Biler: 25 Emner: 5 Svar: 14
jan 2007
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 50 Svar: 242
dec 2005
Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 286
Køre hvile tider er for biler over 3500 kg, og det tror jeg ikke den Crafter er.
dec 2006
Følger: 126 Følgere: 227 Biler: 18 Emner: 54 Svar: 1.161
Jeg kunne gå ud af den efter jeg var "trillet" færdig uden skræmmer eller lignende, har dog lidt med halsen og nakken pga jeg har overspændt mine muskler, så er lidt øm, men ellers har jeg det super
sep 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 83
Det var godt og heldigt du ikke er kommet noget til...