{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tomgang skader din bil
  • #2   16. nov 2011 ja det er faktisk ikke helt forkert .. nu har jeg kørt meget lastbil og det bedste for sådan en fyr er faktisk at køre når det er muligt og hurtigt igennem gear'ne og op og køre march fart..

  • #3   16. nov 2011 dumme folk... vand på kolde ruder!!!! ruder, lygter og forskellige ting omring går i stykker samt vand fryser igen når du kører.

    motoren får flere skade hvis man kører med det samme i frostvejr.


  • #4   16. nov 2011 tomgang skader lidt idet olietrykket ikke er højt nok til at smøre lejerne i toppen af motoren ordentligt. men at starte og køre på kold motor slider ligesåmeget!

  • #5   16. nov 2011 der er utrolige mange specialister hos ekstra bladet

  • #6   16. nov 2011 i mener vel olieflow, for kold olie vil altid have max olietryk, min honda ligger i hvertfald på 5 bar i tomgang når den er kold..

  • #7   16. nov 2011 Bruger is fjerner på spray, det virker fint og hurtigt.

  • #8   16. nov 2011 på med en motorvarmer. eller et oliefyr der kører på diesle eller benzin.. begge dele kan man få..

  • #9   16. nov 2011 Med en motorvarmer får du ikke bare en bedre komfort i bilen på de kolde vintermorgener. Varmeren mindsker også slitagen i motoren og nedsætter forureningen.

    Derfor kan det være en overvejelse værd at investere i en motorvarmer til bilen. En motorvarmer er en varmekilde, som opvarmer motorens kolde kølevand, så motoren meget hurtigt opnår ideel drifttemperatur efter start.

    Motorvarmere er opdelt i to typer. Den forholdsvis billige elektriske type, hvor en 220 volt "dypkoger" er indskudt i bilens kølesystem. Dette system kræver, at du har adgang til en stikkontakt der, hvor bilen parkeres. El-varmere kan købes fra 1500 - 2000 kroner plus montering. Systemet kan udbygges med en tidsstyret tænd/slukfunktion, og kabineblæser.


  • #10   16. nov 2011 Det noget dyrere alternativ er en benzinvarmer, som er et benzinfyr, der kobles på bilens benzinsystem og kølesystem. Principielt virker benzinfyret som et almindeligt centralvarmeanlæg. Fyret har en tænd/slukfunktion som kan indstilles efter behov.

    Den mest indlysende fordel ved dette system er, at du er uafhængig af andre energikilder. Det er naturligvis en fordel, hvis bilen overnatter på offentlige parkeringspladser, hvor der selvsagt ikke er adgang til en stikkontakt. Du får også mulighed for at varme bilen op, inden du kører hjem fra arbejde. Jo oftere motorvarmeren benyttes, jo større er gevinsten i alle henseender. Samtidig har du med dette system mulighed for at opnå en højere kabinetemperatur allerede fra startøjeblikket.

    Et benzinfyr kan anskaffes fra 8-10.000 kroner plus montering.


  • #11   16. nov 2011 tomgang skader nok ikke mere end 1000 omdrejninger eller 3000 eller 5000. -.-

  • #12   16. nov 2011 de keder sig på ekstrabladet


  • #13   16. nov 2011 enig, så skader det vist heller ikke mere. hvis alle mærker nu lavede noget beskyttende på motoren, som der er på en ivt som min så ville det nok hjælpe på en del.. ingen omdr. vtec eller lign ved lav oliestand, kold olie eller lavt olietryk. eller lav vand temp

  • #14   16. nov 2011 Det ville være smartere bare at dække ruderne til. Et tæppe eller lignende over forruden, inden duggen falder, så har du heller ikke is på... !
    Eller bare en halvgarage (dækken til at dække over bilen).
    Det er bedre end en opvarmet garage, fordi bilen ikke får de hurtige temperaturudsving.

    En carport ville også klare opgaven... smiley


  • Bombastiko E
    Bombastiko E Tilmeldt:
    sep 2009

    Biler: 2 Emner: 118 Svar: 253
    #15   16. nov 2011 Det er åbenbart også bekræftet af FDM

    http://aoh.dk/artikler/kold-tomgang-skader-bilen


  • #16   16. nov 2011 puha, så må min motor være slidt op. hahahaha

  • Bombastiko E
    Bombastiko E Tilmeldt:
    sep 2009

    Biler: 2 Emner: 118 Svar: 253
    #17   16. nov 2011 Havde netop troet at det bedste var et opvarme motoren "langsomt" om vinteren .

  • #18   16. nov 2011 FDM er ganske enig i at det bedste er at køre motoren blidt til den er varm, tomgang skader motoren på nyere biler.

  • #19   16. nov 2011 seriøst

  • #20   16. nov 2011 Men vi kan vel alle blive enige om at det er bedre at lade den stå i kold tomgang end at starte op og give den noget pedal?

  • #21   16. nov 2011 Jeg forstår ikke om der menes tomgang ved koldstart eller generelt.

    Ved koldstart er motorolien jo ofte 30 gange tykker en ved 100 grader, og modstanden gennem filter og kanaler meget stor hvor man nok vil mene at de største kanaler i motoren flower bedst og de små huller rundt omkring i topstykket nok ikke får meget olie igennem.

    Med hensyn til mængden af olie der bliver trykket rundt i motoren når olien er 30 gange tykker er jeg lidt i tvivl fordi en olie pumpe jo er en tandpumpe der tager en mundfuld og sender den vidre og ikke en centrifugalpumpe der klart ville være hæmmet af en tyk olie...

    Jeg mener at man skal holde lidt igen på Rpm. ved koldstart og så køre med en kvalitetsolie der ikke er for tyk ved koldstart.


  • #24   16. nov 2011 Alt skader jo satme snart bilerne..
    SÅ LAV DA NOGET LORT, DER HOLDER ISTEDET !


  • #25   16. nov 2011 6G - definer pedal ? så længe du ikke giver den bundgas er det bedre end tomgang.

    1342 F - det er kun ved koldstart.

    Thomas K - ifølge fdm skader 2-3 minutters tomgang.

    Theis P - du kan da bare købe en gammel vogn hvis du ikke vil leve med de mere moderne motore smiley


  • #26   16. nov 2011 Man har altid sagt at det er bedre at køre med det samme, uden for mange omdrejninger, end det er at lade den stå i tomgang.. Den blir noget hurtigere varm når man kører, selvom man kører forsigtigt, i forhold til tomgang. DERFOR.

  • #27   16. nov 2011 OO==[][]==OO 4ever ! - det har man ikke ALTID sagt, jeg ved der i instruktionsbogen til en nissan bluebird bliver anbefalet at bilen står i tomgang i 5 minutter inden man kører nogen steder.

  • #28   16. nov 2011 Det har intet med olietryk eller smøreevne at gøre.

    Der er højere olietryk jo tykkere olien er og den er tykkere når den er kold.

    Det handler om tollerencerne i motoren. Der er større tollerencer på en kold motor end en varm. Og det giver større slid.

    Derfor er det bedst at få motoren varmet hurtigere op og det gør man ved at køre. Og der er ingen der siger at det skal gøres ved fuld pedal. Der er ingen grund til at lyde mere retarderet end man er.


  • #29   16. nov 2011 De forskellige metaller i motorens dele udvider sig forskelligt ved opvarmning (eks. alu vs jern).
    Jo hurtigere motoren kommer op i temperatur, jo bedre passer delene sammen og slides deraf mindre


  • #30   16. nov 2011 Thomas H
    Det er ikke rigtigt det du siger for så skulle man varme en motor op så langsomt som mugligt...
    For det tager kun få sek at varme et alu. stempel på 100G op, men det tager mange min. at varme en 130kg blok op.
    Stemplet vil udvide sig meget hurtigt men cyl. vægen/foringen er langtid om det.

    Har du aldrig hørt en gammen diesel tikke eller benzin når den er kold, det er slid der er hørebart på grund af tyk olie...
    Men der er en masse slid som ikke er hørebar som også er forsaget af tyk olie.
    Og kom nu ikke med at gamle stødstangs motore køret med 15w40 mm

    Kold olie er et stort problem for smøring, hvorfor tror du at oliefilter bør have indbygget overtryksventil.


  • #31   16. nov 2011 "Ingen bliver varme uden at bestille noget, det gælder også motorer."

    pis og papir.... en motor bliver da netop varm ved tomgang for så er der ikke luft til at køle.


  • #32   16. nov 2011 Hvis du bare går ud og varmer en motor hårdt op vil stemplet udvide sig lyn hurtigt i forhold til cyl. Her er slid meget stort...
    Under belastning kan forbrandingen i en benzin blive 800-900c på få sek.
    I tomgang er forbrandingen typisk 500c stemples udvidelse er meget påvirkelig af forbrændingen fordi massen er så lille og der ikker er nogen direkte køling hvis vi ser bort fra oliekølet stempler...


Kommentér på:
Tomgang skader din bil

Annonce