3.166 visninger
|
Oprettet:
Tomgang skader din bil {{forumTopicSubject}}
Faldt over denne artikel .
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1658603.ece
Kan det virkelig være rigtigt at kold tomgang skader motoren ?
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 26
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 103 Svar: 505
motoren får flere skade hvis man kører med det samme i frostvejr.
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 50 Svar: 3.308
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 103 Svar: 505
aug 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Biler: 9 Emner: 27 Svar: 1.352
feb 2011
Følger: 18 Følgere: 31 Biler: 11 Emner: 122 Svar: 1.121
okt 2009
Følger: 55 Følgere: 48 Biler: 1 Emner: 133 Svar: 1.459
okt 2009
Følger: 55 Følgere: 48 Biler: 1 Emner: 133 Svar: 1.459
Derfor kan det være en overvejelse værd at investere i en motorvarmer til bilen. En motorvarmer er en varmekilde, som opvarmer motorens kolde kølevand, så motoren meget hurtigt opnår ideel drifttemperatur efter start.
Motorvarmere er opdelt i to typer. Den forholdsvis billige elektriske type, hvor en 220 volt "dypkoger" er indskudt i bilens kølesystem. Dette system kræver, at du har adgang til en stikkontakt der, hvor bilen parkeres. El-varmere kan købes fra 1500 - 2000 kroner plus montering. Systemet kan udbygges med en tidsstyret tænd/slukfunktion, og kabineblæser.
okt 2009
Følger: 55 Følgere: 48 Biler: 1 Emner: 133 Svar: 1.459
Den mest indlysende fordel ved dette system er, at du er uafhængig af andre energikilder. Det er naturligvis en fordel, hvis bilen overnatter på offentlige parkeringspladser, hvor der selvsagt ikke er adgang til en stikkontakt. Du får også mulighed for at varme bilen op, inden du kører hjem fra arbejde. Jo oftere motorvarmeren benyttes, jo større er gevinsten i alle henseender. Samtidig har du med dette system mulighed for at opnå en højere kabinetemperatur allerede fra startøjeblikket.
Et benzinfyr kan anskaffes fra 8-10.000 kroner plus montering.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
aug 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Biler: 9 Emner: 27 Svar: 1.352
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Eller bare en halvgarage (dækken til at dække over bilen).
Det er bedre end en opvarmet garage, fordi bilen ikke får de hurtige temperaturudsving.
En carport ville også klare opgaven...
sep 2009
Biler: 2 Emner: 118 Svar: 253
http://aoh.dk/artikler/kold-tomgang-skader-bilen
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
sep 2009
Biler: 2 Emner: 118 Svar: 253
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 79 Svar: 4.141
feb 2006
Følger: 39 Følgere: 16 Biler: 12 Emner: 76 Svar: 274
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 214 Svar: 2.263
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Ved koldstart er motorolien jo ofte 30 gange tykker en ved 100 grader, og modstanden gennem filter og kanaler meget stor hvor man nok vil mene at de største kanaler i motoren flower bedst og de små huller rundt omkring i topstykket nok ikke får meget olie igennem.
Med hensyn til mængden af olie der bliver trykket rundt i motoren når olien er 30 gange tykker er jeg lidt i tvivl fordi en olie pumpe jo er en tandpumpe der tager en mundfuld og sender den vidre og ikke en centrifugalpumpe der klart ville være hæmmet af en tyk olie...
Jeg mener at man skal holde lidt igen på Rpm. ved koldstart og så køre med en kvalitetsolie der ikke er for tyk ved koldstart.
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 1.300
SÅ LAV DA NOGET LORT, DER HOLDER ISTEDET !
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 79 Svar: 4.141
1342 F - det er kun ved koldstart.
Thomas K - ifølge fdm skader 2-3 minutters tomgang.
Theis P - du kan da bare købe en gammel vogn hvis du ikke vil leve med de mere moderne motore
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.847
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 79 Svar: 4.141
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
Der er højere olietryk jo tykkere olien er og den er tykkere når den er kold.
Det handler om tollerencerne i motoren. Der er større tollerencer på en kold motor end en varm. Og det giver større slid.
Derfor er det bedst at få motoren varmet hurtigere op og det gør man ved at køre. Og der er ingen der siger at det skal gøres ved fuld pedal. Der er ingen grund til at lyde mere retarderet end man er.
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
Jo hurtigere motoren kommer op i temperatur, jo bedre passer delene sammen og slides deraf mindre
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Det er ikke rigtigt det du siger for så skulle man varme en motor op så langsomt som mugligt...
For det tager kun få sek at varme et alu. stempel på 100G op, men det tager mange min. at varme en 130kg blok op.
Stemplet vil udvide sig meget hurtigt men cyl. vægen/foringen er langtid om det.
Har du aldrig hørt en gammen diesel tikke eller benzin når den er kold, det er slid der er hørebart på grund af tyk olie...
Men der er en masse slid som ikke er hørebar som også er forsaget af tyk olie.
Og kom nu ikke med at gamle stødstangs motore køret med 15w40 mm
Kold olie er et stort problem for smøring, hvorfor tror du at oliefilter bør have indbygget overtryksventil.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
pis og papir.... en motor bliver da netop varm ved tomgang for så er der ikke luft til at køle.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Under belastning kan forbrandingen i en benzin blive 800-900c på få sek.
I tomgang er forbrandingen typisk 500c stemples udvidelse er meget påvirkelig af forbrændingen fordi massen er så lille og der ikker er nogen direkte køling hvis vi ser bort fra oliekølet stempler...
Tomgang skader din bil