{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.412 visninger | Oprettet:

Har jeg været en idiot? {{forumTopicSubject}}

Vil lige høre jeres mening, da jeg går op i at mine private handler, her på BG, DBA osv, er fair og fornuftige.

Jeg havde nogle ting til salg på DBA til 1000kr. En gut skriver så til mig da han er interesseret i tingene. Han spørger først om jeg sender eller kan levere på fyn. Det er jeg ikke interesseret i, da tingene både fylder og vejer. Så jeg skriver at han er velkommen til at kigge forbi og hente det. Han vil kigge forbi efter nytår og siger samtidig at han kun vil give 800kr. Det er iorden med mig og han skriver at så snart jeg har gjort annoncen inaktiv, går han udfra at vi har en aftale, da han før har oplevet at andre har solgt til anden side.
Netop som han skriver dette, er der en anden der henvender sig på DBA, som vil betale fuld pris og afhente dagen efter. Dette skriver jeg til første køber og medmindre han topper budet, vil jeg sælge til den anden. Modtager herefter en mail hvor der står med store bogstaver, at han er træt af man ikke kan stole på folk.

Har jeg brudt et uskrevet kodeks eller en gentleman-agreement?

Jeg mener ikke at vi havde en fast aftale og jeg havde ikke gjort annoncen inaktiv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har jeg været en idiot?
  • #1   30. dec 2013 Hvis i havde en fast aftale til 800 har han lidt ret, men omvendt, den der første står med pengene handler

  • #2   30. dec 2013 Den der kommer først få varen.. sådan er det når jeg sælger..

  • #3   30. dec 2013 jeg ville da sige det er hans problem, jeg ville sige den eneste måde at reservere den på var ved at overføre noget af beløbet til dig.. smiley

  • #4   30. dec 2013 Det er udelukkende et moralsk dilemma.

    Siger jeg okay til en, så sælger jeg ikke til anden side, selvom buddet er højere.


  • #5   30. dec 2013 Jeg vil mene at man først har en aftale, når man har aftalt et afhentnings tidspunkt smiley

  • #7   30. dec 2013 Havde i lavet en aftale, så holder man den først. Vil han så ikke have det når han kommer, kontakter man den næste køber.

  • #8   30. dec 2013 Jeg ved ikke om du havde brudt nogle af tingene, men jeg havde solgt til den der først stod på mit dørtrin med alle pengene.. og det her tilfælde er det ham der vil hente tingene dagen efter til fuld pris.. At ham den anden så ikke synes det er ok er godt nok hans eget problem..

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.597
    #10   30. dec 2013 Jeg er med BDOG her..
    Hvordan ville du selv reagere, hvis det skete for dig?
    Det er jo ikke alle, som kan smide alt de har i hænderne, og smutte over broen, eller bare tage en længere køretur...


  • #11   30. dec 2013 Sælg til den der står med pengene først os nederen og sige nej til ham der vil betale fuld pris og komme dagen efter og så ham den anden springer fra i sidste øjeblik

  • #12   30. dec 2013 Jeg har det sådan, at jeg kan godt lave aftale med folk - men så er det til fuld pris. Hvis han byder under den pris som den er sat til (som i dit tilfælde), og der henvender sig en anden og vil give fuld pris, samt hente før - så er det først til mølle.

  • #13   30. dec 2013 Det er da ham der er dum. Vil han købe må han hente og betale.
    Jeg synes du har gjort det rigtige, og det er rart at høre der er andre end mig selv, der er så flink at du tilbyder ham at afgive et bud ellers bliver varen solgt til den anden side. For det er der mange sælgere som er pisse ligeglade med, og så føler man sig røvrendt som køber.


  • #14   30. dec 2013 Jeg forstår udmærket at man bil have fuld pris, men så siger man klart og tydeligt, at hvis et højere bud kommer, så sælger man til den.. Så er ingen sure..

    Men har man sagt ja til et bud, må man holde det, Moralsk set.


  • #15   30. dec 2013 jeg vil IKKE sige det er dig!
    JEG forventer altid som køber, at den ting JEG køber IKKE er mit, før jeg har lagt pengene på bordet....
    Det bare ham den anden der er en klovn


  • #16   30. dec 2013 en aftale er en aftale... jeg er før blevet brændt af og det er rigtig træls når jeg skulle komme og kigge på bil osv.. og derfor ville jeg ikk gøre det over for andre..

    200kr gør ve ikk den store forskel..



  • #17   30. dec 2013 Jonascbc:
    Hvis det skete for mig, så ville jeg synes det var ok. Jeg skrev jo netop til ham for at han havde mulighed for at give et højere bud og for at han ikke skulle køre forgæves. Havde han sagt at han ville give fuld pris og sagt at han ville hente en bestemt dato, så havde jeg selvfølgelig ikke sagt ok til den anden køber.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #18   30. dec 2013 Derfor aftaler jeg aldrig sådan noget. For vil mene man bær holde en aftale.

    Jeg skriver blot til folk de kan komme når de har tid og penge og så det deres hvis ikke det er solgt inden.


  • #19   30. dec 2013 Først til mølle, og højeste bud.. Selvfølgelig skal du sælge til ham som vil give fuld pris.
    Du har jo din ret til ikke at sælge hvis du ikke vil alligevel smiley

    Jeg havde gjort som dig, uden at mene jeg selv var en idiot...... han var vel hverken bekendt, ven eller familie? hvis ikke, så f*** ham smiley


  • #20   30. dec 2013 Jeg gad heller ikke holde det tilbage, med mindre han var på vej... Jeg havde en aftale med en fra odense, han skulle købe 4 hjul af mig, jeg skal der over at arbejde ugen efter og tager dem med, han skriver 2 før vi skal mødes at han springer over da han havde fundet ud af vinterdæk i 18" var for dyre, det havde han så haft en uge til at finde ud af....

  • #21   30. dec 2013 Første der kommer med pengene, som man selv kan acceptere får den, har selv prøvet at tage en annonce af og så skriver de ikke tilbage alligevel..... hvis han ville have haft det nok, havde han hentet det noget før

  • #22   30. dec 2013 De par gange jeg har købt noget jeg ikke kunne hente med det samme har jeg overført f.eks ½ delen af pengene som depositum... Så risikere man ikke folk sælger det for snuden af en og man er sikker på køberen kommer og henter det engang

  • #23   30. dec 2013 Først til mølle

  • #24   30. dec 2013 Du skal sælge de ting til den som ville give dig mest for dem.. hvis idioten så godt ville have det, kan han jo bare byde over. Han havde sikkert gjort det samme.

  • #25   30. dec 2013 Jeg mener bestemt heller ikke at jeg har gjort noget forkert, eftersom annoncen ikke var gjort inaktiv hvilket han selv gik udfra betød at vi havde en aftale. Ja, jeg gik med til en pris på 800kr, men så længe han ikke kan sige hvornår han ville afhente så er der i mine øjne ingen fast aftale.

  • Nullermand
    Nullermand Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 100
    #26   30. dec 2013 Hvis jeg skulle lave en aftale med en der vil hente om en uge, så vil jeg bede ham ringe dagen før han påtænker at komme for at høre om varen er solgt.
    Du kan jo ikke være sikker på han kommer om en uge, og så har du sagt nej til flere i mellemtiden.


  • #27   30. dec 2013 Havde 100% gjort det samme som dig smiley

  • #28   30. dec 2013 Du har lavet en fejl, jeg ville kræve et depositum på 2-300kr altså pengene overført på forhånd dukker han ikke op inden den aftalte tidsfrist så er pengene tabt

  • #29   30. dec 2013 Først til mølle, så sur røv til ham tumpen som ikke kunne lette røven hurtigt nok, og først vil komme lallende engang efter nytår..

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #30   30. dec 2013 Du starter selv med at skrive du går op i at være fair.

    Du har skrevet til ham at det er iorden. Så det vel en aftale.
    Så der sgu ikke meget fair i at sælge den til en anden lige efter. Så lad da være med at skriv det er iorden. Og i stedet skriv at han kan hente det hvis du stadig har det der.


  • #31   30. dec 2013 hvis han vil havde varen så må han jo troppe op som den første... du kan havde en masse aftale men i sidste ende er langt de fleste useriøse så du skal da klart grine af de andre og sælge nå du har en køber...
    du sætter dig jo heller ikke ned og tuder over en vare er udsolgt under et udsalg.


  • Morten p
    Morten p Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 204
    #32   30. dec 2013 Har du lavet en aftale med ham, så bør du overholde den.

    Da jeg solgte min første bil der solgte jeg den til en for 3000kr, 20min efter ringede en og ville give 5000kr for den, men der havde jeg jo lavet en aftale med den anden køber, så bør man også holde det, selvom det selvfølgelig er trælst smiley

    Jeg vil også føle mig snydt hvis jeg havde lavet en aftale med en, også ændre han mening fordi der står en og vil betale 100kr mere, det er forkert i min bog.


  • #33   30. dec 2013 Hvad gør i så når køberen lige pludselig ikke kommer og henter varen? og i havde en anden køber? men anden køber så har fundet varen et andet sted. Så står i som sælger med en vare der var lovet købt men ikke afhentet og ikke kan komme af med nu.

    Sælger har jo ingen garanti at køber selv holder sig aftale, med mindre køber overføre pengene for varen.


  • #34   30. dec 2013 Det sjove er jo at vi ikke havde en aftale? Jeg gik med til hans pris, men han kunne jo ikke sige et bestemt tidspunkt hvor han ville afhente. Han skrev også at så snart annoncen var inaktiv, så havde vi en aftale. Og annoncen blev aldrig gjort inaktiv... Så i mine øjne og åbenbart også hans, er der ingen aftale...

  • #35   30. dec 2013 Lasse P
    Tager depositum


  • Frank B
    Frank B Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 121
    #36   30. dec 2013 Først til mølle, står ved mølle. Dine varer, dig der bestemmer.

  • #37   30. dec 2013 Du siger jo til manden at handlen er iorden, men samtidigt lukker du den ikke og sælger til anden side?

  • #38   30. dec 2013 Jeg sælger altid efter først til mølle og højeste bud, det gør jeg dog de bydende opmærksom på. smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #39   30. dec 2013 Lasse P derfor laver jeg netop ikke aftaler. Men beder folk henvende sig når de faktisk har tid og penge.
    Står der også længere oppe hvis du gad bruge 3 min. på lige at læse efter.

    Men i dette tilfælde har manden jo mere eller mindre accepteret første byder og sagt det var iorden med 800 kr og han hentede senere.


  • #40   30. dec 2013 Hvis man laver en aftale om reservering af delene så bør man holde den (Få event. en del af beløbet for reserveringen). Alle andre situationer er det først til mølle.

    Jeg vil dog tilføje, at så tit som købere springer fra, eller bare aldrig lader høre fra sig igen, så er det sjældent jeg er klar på at lave en reservering.

    Det er spillets regler... hvis du vil være sikker på at du får varen, så må du lette dig og komme afsted. Som en køber der underbyder, ville jeg da have fuldt forståelse for at sælger vælger at sælge til fuld pris til anden side.. eller måske henvender sig og tilbyder mig varen til højeste bud.

    At køber i denne situation vælger at henvende sig efterfølgende og brokke sig, tyder på personen er ærgerlig over at hans nærighed lige kostede ham varen smiley


  • #41   30. dec 2013 Casper K:

    Så hvis jeg vil købe en vare af dig, finder frem til en pris og så siger til dig, som i mit tilfælde, at jeg vil finde tid engang i det nye år, så er det en fast aftale? "I det nye år" er jo et vidt begreb. Det kan være alt fra kl 00.05 nytårsaften til 30. dec 2014. I mine ører er det ikke en klar aftale.
    Igen, så skrev han at så snart annoncen var inaktiv, ville han betragte det som en aftale og annoncen blev aldrig inaktiv. Den var aktiv endtil idag, hvor den anden køber havde hentet tingene.
    Jeg vil give ret i at jeg kunne have skrevet at det var først til mølle, og havde egentlig også tænkt mig at skrive det til ham, netop som det andet bud tikkede ind. Derfor informerede jeg ham om det med det samme og gav ham muligheden for at komme med et nyt bud, netop for at han ikke skulle føle sig snydt (IGEN, vi havde ikke nogen fast aftale).

    Hvorfor han selv tror at vi har en aftale, aner jeg ikke? Især fordi jeg ikke gjorde annoncen inaktiv. Virkeligheden er altså ikke en børnehave hvor man kan pege på alt og sige "HELLE!!!" og tro at man nu er ejermand til det.


  • #42   30. dec 2013 Jeg havde også solgt til højeste byder. Jeg havde dog aldrig lovet at lægge noget til side. Handlen sker først når folk står der med pengene.

  • #43   30. dec 2013 Casper K jeg har skam læst det. Men har du så læst alle de indlæg, hvor folk har overført et beløb til sælgeren og så ikke fået deres vare?. Og hvor folk så siger til køber ja du er jo den dumme da du frivilligt har sat penge ind til manden. Så lidt et dilemma ikke.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #44   30. dec 2013 Lasse P skal vi blande alt muligt andet ind i emnet ?

    LilleDan så lad da være med at skrive det er iorden. Og du kunne jo selv bede om at få en nærmere dato. Men det fik du ikke gjort.
    Men alligevel skriver du det er iorden (aftale).

    Så hvis du prøver på at være fair når du handler så er du totalt dumpet ihvertfald.
    At du så nu begynder at skrive i ikke havde en fast aftale er bare fis i en hornlygte.

    Så ja. Hvis du mener jeg skal svare direkte på emnets spørgsmål så ville jeg som køber se dig som en idiot. Intet personligt men som du har beskrevet det fra start af så ja.


  • #45   30. dec 2013 følge Aftaleloven §1 er en aftale bindende, lige meget i hvilken form den er indgået (mundtlig, skriftlig...)

    Så fair eller ej, så skal du faktisk overholde den indgåede aftale med den første køber.
    At I har aftalt at handlen først afsluttes senere, og til et lavere beløb, ændre ikke på at aftalen skal overholdes.



    Køber er så, sikkert for at sikre sig at aftaler i handlen var overholdt, bedt om at få annoncen gjort inaktiv så ikke flere kunne byde.
    Derved har han ved ordlyden i kravet, sikkert uvildig, givet en ikke fair handler en mulighed for at annullere handlen. smiley


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 70
    #46   30. dec 2013 Venner og millioner får man ikke på samme måde smiley

  • #47   1. jan 2014 Jeg vil også sige: En aftale er en aftale.

    Er man blevet enig om en pris (og et afhentningstidspunkt), så bør man holde det - uanset om den aftalte pris er under den "oprindelige" udbudspris og uanset om der kommer en anden, som vil købe varen til fuld pris.

    Jeg ville personligt blive "pissed" såfremt jeg havde aftalt pris og afhentningstidspunkt med en sælger, og han så kontakter mig og siger, at varen er solgt til anden side.




  • #49   4. jan 2014 Så det vil sige folk her inde mener, at nu der ville komme en og købe en brugt bil af jer, som feks ikke var på plader eller ikke kunne køre så først skulle man skaffe prøve plader eller noget transport. man aftaler en pris måske lidt mindre end du forlanger og aftaler man kommer og henter den i et dage efter, weekenden eller ugen efter. men sælger den 2 dage efter til anden side fordi den ande part ikke var hurtig nok til at komme ? eller køber kommer først dagen efter fordi man kommer fra anden side af landet så sælger du afligevel til naboen fordi han vil give 20kr mere?

    Ja depositum er fint vis man ikke handler med det samme og der for eks går en rum tid før det bliver hentet, men at der går 3 dage eller ligsom her at der går et par dage over et par hellig dage, før varen kan blive betalt og hentet det kan de fleste sku da over leve ellers må man virkelige være desperat.
    samt du for jo ikke pengene over hellig dage og ikke alle har paypal og at forlange købe skal have paypal for at købe varen det er noget vrøvl.

    Man har et problem med tillid vis man ikke kan holde en aftale som denne her.

    Jeg har altid handlet både købt og solgt på at den første der ringe og er klar til en handlen og laver en aftale med at købt det til personen springer fra vis det er over længer tid plejer jeg at ligge et eller opkræve depositum svarene til 10% af beløbet






  • #50   4. jan 2014 Jeg har oplevet så mange gange, på både DBA og her, at folk kontakter en med ord som

    -Jeg henter til den første
    -Jeg kan hente engang i næste uge
    -Kan du ikke lige være hjemme i morgen, så kommer jeg der

    osv osv...og er gentagne gange blevet brændt af...så har man sagt nej til en anden eller gået og ventet en hel dag hjemme...så nu gør jeg det, at jeg siger "hvis der kommer en anden med penge inden, bliver den solgt til vedkommende, men ellers kan du bare give lyd når du vil hente"...


  • #51   4. jan 2014 Volvo Thomas:
    Det er ikke helt det samme med den sammenligning. Det svarer til at jeg sælger en bil og kommer frem til en pris med en potentiel køber, som siger at han kommer "på et eller andet tidspunkt". Og alt imens vi er igang med at snakke om priser og afhentning, så kommer et bud ind som ikke er 20kr højere, men 25% højere. Der er altså ikke nogen faste aftaler på bordet.

    Du kan sammenligne det på denne måde:
    Du er arbejdsløs og skal til to jobsamtaler på 2 identiske job. Det første sted bliver du tilbudt 160kr i timen og du kan måske starte om 2 uger ca. Det andet sted bliver du tilbudt 200kr i timen og kan starte dagen efter. Der tvivler jeg ret meget på at folk vil takke nej til det andet job, fordi de ikke var til den jobsamtale først.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #52   4. jan 2014 Dan men så skriver man jo nok heller ikke under på en kontrakt det første sted hvis man ved man tager til en anden samtale lige efter.

    Det var bare endnu en dårlig sammenligning fra dig.



  • #53   4. jan 2014 Casper K
    Synes nu det passer meget godt, da der jo ingen kontrakt/aftale er lavet...


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #54   4. jan 2014 Du skriver hans bud og afhentningstidspunkt er i orden med dig.

    Er vist skrevet en del gange nu.
    Så kunne du bare have skrevet han måtte vende tilbage og se om varen var der når han havde tid og penge i stedet. Men idet du skriver " det er i orden " så mener jeg bestemt man har en aftale.
    Så nej du er stadig ikke fair i mine øjne uanset hvor mange dårlige eksempler du kommer med nu.
    Du gjorde dig netop til en idiot (dine egne ord) for snoldede 200 kr.


Kommentér på:
Har jeg været en idiot?

Annonce