{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Hjælp en newbie: Udstødning gået i stykker på '96 Civic {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri.

Mit nytår startede rigtigt dårligt, da udstødningen gik på min nyligt arvede Honda Civic EJ9 fra 1996.
Så vidt jeg kan google mig til, hedder det stykke , der er gået i stykker "mellempotten".

Et (dårligt) billede af bruddet kan ses her:
http://farm8.staticflickr.com/7404/11667789825_fdc7a592ab_b.jpg
Bilens front vender mod venstre. Så det er det bagerste rør på mellempotten, der har revet sig løs af "potten" på mellempotten - hedder det sådan?

Mit budget rækker pt. knap nok til brændstof og forsikring, så det kommer virkeligt ubelejligt.
Hvordan roder jeg mig nemmest/billigst/hurtigst ud af denne kattepine?

Skal den på værksted?
Kan det svejses?
Skal der ny mellempotte på?
Kan det klares derhjemme? Hvad kræves der?

Og hvad vil det evt. koste mig?

Enhver hjælp eller råd vil gøre mig enormt taknemmelig!

Håber I må få et fantastisk nytår!

Venlig hilsen,
Lars, Aarhus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp en newbie: Udstødning gået i stykker på '96 Civic
  • #1   31. dec 2013 Du skal vurdere hvor rusten resten af udstødningen er, hvis det kan slibes rustfrit kan du nok svejse et nyt stykke rør på tænker jeg.. smiley

    Godt nytår!


  • #2   31. dec 2013 det er altid svært at råde om da vi ikke ved hvor meget du kan selv. Men den letteste og billigste vej videre er jo at finde et stykke plade samt låne et svejseapparat og gå igang...pladen skal så bukkes til en flange du kan påsvejse men det er et møgsted at svejse, et nyt mellemrør ville være vejen frem/ny mellempotte

    hvis du knapt har penge til brændstof og forsikring vil jeg dog overveje om du overhovedet kan have bil?? hvis jeg var dig ville jeg sætte 500 af pr. måned til vedligehold. Så har du til regninger, ny olie, nye viskerplade + til de småting som dette der dukker op. har du ikke 3-500 om måneden til dette vil det på sigt nok ikke være muligt for dig at have bil


  • #3   31. dec 2013 fjern da den lille potte og svejs et rør i så spiller det maks

  • #4   31. dec 2013 Tak for rådene.
    Det med budgettet var bestemt overdrevet for forståelsen om, at det økonomisk kommer ubelejligt. Der er selvfølgelig råd til denne slags, men jeg ønsker råd om, hvad jeg har af muligheder.


  • #5   31. dec 2013 jeg har en mellem potte ligende du kan svejse på eller bar svejse et rør i istedet for det nok de billigste løsninger

  • #6   31. dec 2013 Hvad jeg kan se, er røret "knækket" af ved mellempotten.
    Dvs, enten skal du afmontere hele mellemrøret.
    Og se om du kan finde en som vil svejse et rør udover også tilbage på potten.

    Eller skifte hele mellemrøret. til sådan et : http://www.thansen.dk/product.asp?c=10123692998&n=693234155&pn=1613320609 .

    Du skal bare være opmærksom på at når du vil afmontere mellemrøret risikerer du at de gamle skruer er rustet i stykker så du skal have et nyt sæt monteringsskruer og pakninger med.
    Du risikerer også at de andre flanger på bagpotten og forrøret er ødelagt..

    Et billede er ikke helt nok smiley .

    Du har købt en Honda, de er ikke billige i dele, "præcis" samme mellemrør som det jeg linker til, koster 699, til feks en Peugeot 106 koster det 349 (gjorde det dengang jeg købte et)


  • #9   31. dec 2013 Lass, hvordan vil du få en "cola" dåse til at holde et rundt stykke rør mod en mellempotte?

  • #11   31. dec 2013 Glasfiber spartel. En billig løsning der holder en 3 måneder.

  • #12   1. jan 2014 Tusind tak for svarene - håber I er kommet godt ind i det nye år.
    Jeg prøver at kontakte en mekaniker i morgen og hører dem ad.

    Selv har jeg ikke meget erfaring med at skrue i biler - men lysten er der helt sikkert! Desværre har jeg begrænset værktøj og plads, og så kender jeg ikke nogen, der kan lære fra sig. Og denne opgave lyder lidt for stor til en énmandsnybegynderopgave med hjælp fra internettet.
    Dog glæder jeg mig rigtig meget til at lære at skifte olie (skal gøres meget snart) og andre småopgaver. Jeg hyggede mig gevaldigt, da jeg for første gang skiftede til vinterdæk på egen bil for nogle måneder siden!
    Desuden skal den vist også snart have tjekket bremser - og så er den fugtig. Jeg frygter at der kommer vand ind et sted smiley
    Så der kommer nok snart endnu en tråd fra mig smiley

    Jeg regner med at prøve en Quickpot - er det ok, eller er der andre, I vil anbefale?
    Gerne i Aarhus-området.


    Jeg er meget spændt på, hvilken løsning, de vil anbefale - om de vil lappe den, eller om de vil skifte mellempotten eller hele udstødningen fra katalysatoren og bagud. Sidstnævnte bliver nok rigtig rigtig dyrt, men til gengæld får jeg nok en standardbagpotte, hvilket jeg faktisk vil foretrække frem for den nuværende.

    Som sagt er bilen én, jeg har arvet og selvom, jeg er meget taknemmelig, har den visse elementer, jeg ikke er så vild med. F.eks. en bagpotte, der ligner denne:
    http://www.carzone.dk/shop/varex-el-justerbar-rustfri-bagpotte-36507p.html

    - samt et par bagspoilers og en lidt for sporty frontlæbe til min smag.
    Ja, jeg er nok mere til morfarstilen end de fleste herinde smiley

    Skriv endeligt, hvis I har nogle gode råd.

    Venlig hilsen Lars


  • #14   1. jan 2014 Meget spændende link. Tak for det!

  • #15   1. jan 2014 Nick P: Jeg må have overset dit svar.
    Er det en original mellempotte?
    Hvilken stand er den i? Er den hel?
    Hvad skal du evt. have for den?


  • #17   2. jan 2014 nej den er ikke orginal men ligner meget regnede med 150kr for den den kommer fra en golf 2

  • #18   4. jan 2014 Nu ikke alt det klamp med at sætte alle mulige lydpotter, øldåser, makralsalatbøtter og nedløbsrør på den udstødning.

    Det kan gøres billigt OG ordentligt.

    Du skal bruge en donkraft (en rigtig en for guds skyld ikke reservehjulsdonkraften). Og så skal du bruge et sæt fastnøgler til 49,95 i Aldi, måske en skruetrækker og en hammer.

    Så køber du en ny mellempotte til den her:
    http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Honda-Civic-EJ-EK-VI-1-4-Hatchback-Mittelschalldampfer-Mitte-NEU-/200855388202?pt=DE_Autoteile&fits=Year%3A1996%7CMake%3AHonda%7CModel%3ACivic+VI+Hatchback&hash=item2ec3ea002a

    Den koster 44,17 Euro + 17 Euro i forsendelse (helt til døren), det er 462,50.

    Det varer 3-4 dage så har du den hjemme, og så skruer du eventuelt det gamle af i mellemtiden indtil det nye kommer.

    Så er det plug n play, du skal ikke til at svejse og lave en masse fikumdik, og quickpot får du jo ikke til at lave så meget som at tage telefonen uden det koster 600.- kr.


  • #20   4. jan 2014 Ellers koster et sæt udemærkede bukke i Thansen et par hundrede, og så har du dem til de næste mange gange.

  • #21   5. jan 2014 Ruben: Super indlæg! Det er efterhånden også den vej, jeg håber, det vil lykkes mig at gå.
    Quickpot ville have godt 4.000 og en lokal mekaniker tog den op på liften og konstaterede, at der også skulle en ny bagpotte på. En tidligere ejer har nemlig sat en Supersprint-bagpotte på ved at svejse den fast. Derfor ville eb mellempotte skulle fsvejses på, og ville det være smartere at sætte helt ny bagpotte på.
    Desværre endte de også i samme pris som Quickpot, de havde ellers startet med en pris på godt 2.000 kr, hvilket også ville være ok, men de 4000 kr er i mine øjne for mange penge at bruge på så gammel en bil. Desværre er det pt min eneste mulighed for at have bil, så noget må gøres.
    Jeg var lidt nervøs, da flanger og bolte mellem katalysator og mellempotte var godt rustede, men lærlingen, der kiggede på den sagde, at de havde set værre, og at det ikke ville blive et problem. Resten i forhold til ophæng osv så nemt nok ud, og det gav mig blod på tanden til selv at prøve og så købe komplet udstødning ved tjansen til 1699- dog skræmmer rusten mig. Med min manglende erfaring frygter at stå i noget, jeg pludselig ikke kan overskue eller ved noget om.
    Fedt med et link til ebay! Hvad skal jeg søge efter for at finde en passende bagpotte til min ej9?

    Jeg har endda fået en PM fra en bruger herinde, der var så enormt flink at tilbyde at hjælpe. Han vil dog helst svejse, hvilket jeg da helst vil undgå, da det lader til at det er meningen, at de skal boltes? Desuden bor han i Vejle, så der er også lige en køretur derned i en larmende bil.

    Jeg er ret hooked på at gøre det "selv" især med de billige priser på ebay.de. Og jeg siger aldrig nej til at købe ekstra legetøj som f.eks. nogle bukke smiley
    Dog skræmmer det mig stadig meget at skulle stå alene med det uden erfaring. Men hold kæft, hvor ville det gøre mig stolt at have lavet selv.

    Jeg kunne


Kommentér på:
Hjælp en newbie: Udstødning gået i stykker på '96 Civic

Annonce