{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

2 forstærkere, forklar lige med y kabler {{forumTopicSubject}}

hejsa bg håber i kan hjælpe mig lidt her, jeg har 2 forstærkere og mangler at føre et y kablen fra den der modtager phono fra radio og over til den anden hvis i har tid om i ikke kan linke præsist hvad for et kabel jeg skal bruge og hvis en keder sig og han kan tegne det med noget paint eller noget smiley for har ikke rigtig forstået hvordan jeg kan få min anden forstærker til at få signal smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 forstærkere, forklar lige med y kabler
  • #1   11. okt 2012 du piller phonokablet ud af forstærkeren. Sætter y-splitter på højre og venstre. Nu har du 2xhøjre og 2xvenstre. Altså 1 sæt til hver forstærker.

• #2   11. okt 2012 Nogle forstærkere er der desuden line out på, så du kan undgå y-splitter og bare køre det ind i den første forstærker, og videre over i nr 2 via line out.

• #3   11. okt 2012 Mange tak smiley lige den forklaring jeg havde brug for smiley

• #4   11. okt 2012 Hvilke forstærkere har du? Den bedste løsning er at linke videre, hvis din ene forstærker har "rca-out"...

• #5   11. okt 2012 Nå, jeg var lidt langsom...Dan sagde det samme...

• #6   11. okt 2012 Hvis ens forstærker har line out, men man har mono blok og 4 kanals, kan man så stadig tage fra : HU(rear lineout), til monoblok, til 4 kanals?
    Får man så ikke kun bass i højttalerne ? smiley
    Håber lige i kan svare mig hurtigt smiley

• #7   11. okt 2012 Thomas: Ja, det kan man godt. Line-out er et "link" hvilket vil sige at indgangs-signalet blot linkes videre...

• #8   11. okt 2012 Jep, men kommer der ikke et andet signal fra HU'ens rear line out, end fra dens front lineout ? :S
    Eller er det bare lige til at sende videre fra monoblokken ? smiley

• #9   11. okt 2012 Nej, front og rear er det man kalder fuldtone =samme signal.

• #10   11. okt 2012 Fornemt må jeg sige ! smiley
    Så sparede jeg da lige lidt tid og penge der smiley
    Tak for hjælpen smiley

• #11   11. okt 2012 Velbekomme...

• #12   11. okt 2012 Du skal bare være opmærksom når du bruger y-splitter, da det halverer signalet til forstærkerne..

• #14   12. okt 2012 muggi

Det kan alle... da du vil komme til at spille lavere... (Ja man kan kompensere for det... ) Med at halveret signal bliver risikoen for støj også større da du ikke halverer støjen... men kun halverer spændingen på liniesignalet... = signal til støjforholdet forværres med 50 %

• #15   12. okt 2012 Cody: Bare lige for at slå det fast, så halverer man IKKE spændingen ved at bruge y-splittere!! Ved ikke hvor du har det fra, men det er en misforståelse!

Det er korrekt at der opstår en lille amplitude-dæmpning, da man lægger 2 indgangs-trin parallelt, men det er på ingen måde lig med at spændingen halveres!
    Hvis spændingen skal halveres vil det kræve at udgangs-impedansen på HU's liniesignal er lavere end forstærkerens indgangs-impedans, hvilket heldigvis ikke er tilfældet.
    Et indgangs-trin skal belaste udgangs-trinnet så lidt som muligt, og det sker kun ved at at udgangs-impedansen er væsentligt lavere end indgangs-impedansen, hvilket så også bevirker at 2 sammenlagte indgangs-trin, ikke vil skabe den helt store ændring, amplitude-mæssigt!

Men når det er sagt, så er jeg af princip også modstander af y-splittere, men det er bare en væsentlig misforståelse at spændingen halveres ved at bruge dem....

• #16   13. okt 2012 Essal.

Ok Ja den forklaring kan jeg også bedre forstå end den jeg fik engang... tak for rettelsen...

Men vi kan vel blive enige om at der er en hørbar dæmpning af signalet når der bruges y-splittere...

• #17   13. okt 2012 Cody: Velbekomme. Rart at du tager det til dig....

Ja, i langt de fleste tilfælde, vil det give en mindre hørbar dæmpning, men den er vitterligt ikke stor.
    Men det der faktisk gør det lidt "udefinerbart" er at det udelukkende kommer an på forstærkere og på HU, i form af deres indgangs, og udgangs-trin.
    Der er stor forskel på hvor lav udgangs-impedansen er, for forskellige HU, og hvis man eks sammenligner én på 1Kohm, med én på 50ohm vil det give 2 vidt forskellige resultater.

Hvis udgangs-impedansen er eks 1Kohm ved 4V, vil en y-splitter på 2 indgangstrin på 47Kohm, bevirke at amplituden falder fra 3,91V til 3,83V.
    Derimod, hvis udgangsimpedansen var 50ohm ved de 4V, ville amplituden-dæmpningen være "ikke-eksisterende", eller dvs fra 3,9915V til 3,9915V.

Hvis vi så for eksemplets skyld antager at udgangs-impedansen var på 100Kohm, ville der være en et betydeligt fald, ved brug af y-splitter....fra 1,2V til 0,76V.

Så jo lavere udgangs-impedansen er ifht til forstærkerens indgangs-impedans, des mindre vil amplituden blive dæmpet.
    I den forbindelse er det også sjovt at folk går så meget op i om der er 2, eller 4V på linie-udgangen, for 4V ved en "for" høj impedans kan teoretisk set give en mindre amplitude end 2V ved lav impedans, når forstærkeren kobles til.

Men som alt andet indenfor bilstereo, er der rigtig mange faktorer der spiller ind, og det er den givne sammensætning der afgør hvordan udfaldet bliver.
    Hvis man vil nørde lidt i det, kan man se på de op-amps der sidder i HU'en, og sammenligne en "audiophil" HU, med en discount HU. Så er der ligepludselig en kæmpe forskel på "de 4V liniesignal", ikke bare kvalitets-mæssigt, men også amplitude-mæssigt.

Men for at vende tilbage til emnet, så er jeg modstander a Y-splittere, rent lydmæssigt, da man lægger 2 "forskellige" indgangs-trin sammen, og dermed tilføjer flere passive komponenter, der kan "farve lyden".
    Ud over det, indskyder man endnu et "link" på signal-vejen, og med den kvalitet y-splittere ofte har, er det ikke et positivt bidrag.

• #18   13. okt 2012 Tager altid fornuftige og korrekte facts til mig...

Dog vil jeg ikke mene at Der er tale om en mindre hørbar dæmpning... Har godt nok hørt en del meget markante ændringer når man har brugt y-splittere.... Men ok ofte kan små ændringer der i teorien ikke burde betyde ret meget, give i praksis et ret markant resultat....

• #19   14. okt 2012 Cody: Enig...Den kan sagtens være hørbar, og en dæmpning på "kun" 0,5V kan også give en lydmæssig stor forskel, ifht til den måde vi opfatter lyden på.
    Men det kommer an de dele der kobles sammen.

Der er meget få producenter der "direkte" oplyser udgangs-impedansen, men det har meget at sige, hvis man nørder i det.
    Hvis man ser på "rigtige" stereo-DACs er det også populært at udskifte op-amps'ne til typer med en lavere udgangs-impedans, hvis man eks skal have signalet delt op til flere forstærkere, eller ønsker at drive nogle kraftigere hovedtelefoner, direkte fra udgangen.
    På min egen USB DAC blev signalet splittet ud til 2 forstærkere, og i det tilfælde kunne jeg ikke engang høre en lille dæmpning.
    Prøvede det samme med et alm billigt USB lydkort (jeg er jo car-pc-mand), og der kunne man mærke det i forholdsvis stor stil.

• #20   14. okt 2012 Puhha Essal vi er sgu enige om noget nu... smiley

• #21   14. okt 2012 Hva faen...Så har vi også prøvet det...

Kommentér på:
2 forstærkere, forklar lige med y kabler

Annonce