4.400 visninger
|
Oprettet:
El: Afstand mellem CAT5e og 230 volt {{forumTopicSubject}}
Hej,
Nogen som ved om der er nogle krav til afstand mellem et netværks cat5e udtag, og 230 volt udtag.. (som der er med CAT6 og 230 volt)
altså en fastmonteret installation i væggen..
på forhånd tak..
apr 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 76 Svar: 2.797
er igang med at trække CAT5e kabel i hele hytten..
men et par af mine dåser kommer til at sidde helt op af nogle 230 volt stik udtag..
apr 2005
apr 2005
okt 2003
Følger: 65 Følgere: 64 Biler: 13 Emner: 10 Svar: 709
Generelle krav kan jeg ikke huske, andet end i kabelbakker/kanaler, skal der være afstand.
Hvis du laver det hele i fast installation, hvor du f.eks. har to 1,5M huller i væggen - et til stikkontakt og 1 til et dobbelt RJ45 udtag, så har du alligevel ikke en afstand på 20cm. Og det er brugt RIGTIG mange steder, inkl. hjemme ved mig selv
apr 2005
strømmen er ført igennem gulvet, og netværket kommer fra loftet, så det er kun ved selve stikket at det er tæt på en strømkilde(støjkilde)
men ville bare være sikker inden jeg bore for mange 56mm huller
og det er desværre lidt svært at sætte en skilleplade op i dette tilfælde
maj 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 915
apr 2005
så vil jeg bore videre.
tak for hjælpen...!
apr 2005
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 118
Den mindste afstand som to parallelførte kabler skal overholde, for at undgå at der overføres elektrisk støj fra det ene kabel til det andet. Parallelførte kabler, er kabler der, over en strækning, ligger ved siden af hinanden i den samme fremføringsvej.
Respektafstand skal især iagttages, når kabler, der fremfører svagstrømssignaler (tele- og netværkskabler; typisk spænding <50 V), skal fremføres langs kabler, der fremfører lavspænding (el-kabler; typisk spænding 230-400V). Jo mere strøm lavspændingskablet fremfører, desto større skal respektafstanden være.
Ved fremføring langs et lavspændingskabel (maks. 400V 16A) i en almindelig bolig vil en respektafstand på 2 cm være tilstrækkeligt. Hvis kablerne kun er parallelført over en kort strækning (<10 m) så kan de teoretisk set ligge helt tæt sammen, uden at der opstår problemer.
Det kan dog anbefales at holde en respektafstand på mindst 2 cm. Det vil medvirke til at fremtidssikre din installation. Det kan godt være at 0 cm er tilstrækkeligt lige nu, men med fremtidsudsigt til nye transmissionsformer, samt flere og flere elektroniske apparater, som tilsluttes din el-installation, så vil det være en god ide at holde en respektafstand på 2 cm eller mere.
håber det var noget du kunne bruge
El: Afstand mellem CAT5e og 230 volt