{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El: Afstand mellem CAT5e og 230 volt
  • #1   3. maj 2009 jep..

er igang med at trække CAT5e kabel i hele hytten..
    men et par af mine dåser kommer til at sidde helt op af nogle 230 volt stik udtag..

• #2   3. maj 2009 så skulle høre om det kan give for meget støj i netværket hvis jeg gør det..

• #3   3. maj 2009 det er kun cat5e, men mit eksempel var bare at der med cat6 skal være 20 cm mellem strømkilde og netværk så vidt jeg er blevet informeret..

• #4   3. maj 2009 ... til det du skal bruge det til derhjemme, kan du for så vidt sno det rundt om dit strømførende kabel uden at du kan mærke det.
    Generelle krav kan jeg ikke huske, andet end i kabelbakker/kanaler, skal der være afstand.
    Hvis du laver det hele i fast installation, hvor du f.eks. har to 1,5M huller i væggen - et til stikkontakt og 1 til et dobbelt RJ45 udtag, så har du alligevel ikke en afstand på 20cm. Og det er brugt RIGTIG mange steder, inkl. hjemme ved mig selv smiley

• #5   3. maj 2009 det burde heller ikke give nogle problemer..
    strømmen er ført igennem gulvet, og netværket kommer fra loftet, så det er kun ved selve stikket at det er tæt på en strømkilde(støjkilde)

men ville bare være sikker inden jeg bore for mange 56mm huller smiley

og det er desværre lidt svært at sætte en skilleplade op i dette tilfælde smiley

• #6   3. maj 2009 Det er kun der hvor du fjerner kappen på dit kat5 kabel der skal være afstand, i f.eks. en IHC tavle... Ellers ikke... det er mit bud smiley

• #7   3. maj 2009 ok.. jamen det er helt super..
    så vil jeg bore videre. smiley

tak for hjælpen...!

• #8   3. maj 2009 Kim E: det er uskærmet det kabel jeg har..

• #9   3. maj 2009 ja der er noget der hedder respekt afstand.

Den mindste afstand som to parallelførte kabler skal overholde, for at undgå at der overføres elektrisk støj fra det ene kabel til det andet. Parallelførte kabler, er kabler der, over en strækning, ligger ved siden af hinanden i den samme fremføringsvej.
    Respektafstand skal især iagttages, når kabler, der fremfører svagstrømssignaler (tele- og netværkskabler; typisk spænding <50 V), skal fremføres langs kabler, der fremfører lavspænding (el-kabler; typisk spænding 230-400V). Jo mere strøm lavspændingskablet fremfører, desto større skal respektafstanden være.

Ved fremføring langs et lavspændingskabel (maks. 400V 16A) i en almindelig bolig vil en respektafstand på 2 cm være tilstrækkeligt. Hvis kablerne kun er parallelført over en kort strækning (<10 m) så kan de teoretisk set ligge helt tæt sammen, uden at der opstår problemer.

Det kan dog anbefales at holde en respektafstand på mindst 2 cm. Det vil medvirke til at fremtidssikre din installation. Det kan godt være at 0 cm er tilstrækkeligt lige nu, men med fremtidsudsigt til nye transmissionsformer, samt flere og flere elektroniske apparater, som tilsluttes din el-installation, så vil det være en god ide at holde en respektafstand på 2 cm eller mere.

håber det var noget du kunne bruge

Kommentér på:
El: Afstand mellem CAT5e og 230 volt

Annonce