Stort brev blevet væk. Hvem skal betale? {{forumTopicSubject}}
I sidste uge købte jeg en vare på DBA. Aftaler med sælger at han skal sende varen og jeg overfører pengene.
Jeg får besked fra ham at har sendt varen tirsdag i sidste uge. Da jeg stadig ikke har modtaget noget mandag, skriver jeg til ham og spørger om han har et tracking-nr på pakken. Han ringer tilbage og fortæller at varen ikke vejede mere end at det kunne sendes som brev, så det har han gjort.
Sælger lyder umiddelbart reel så jeg tror på at han har sendt varen og den måske bare er blevet væk hos PostDK.
Hvis det er tilfældet, hvem står så med regningen...? Det er en vare til 1500kr (Havde det stået til mig, så var den sendt som pakke så den kunne spores).
Hvis den ikke dukker op, kan jeg så kræve mine penge tilbage?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jeg har prøvet noget lignende, hvor jeg mistede penge for en tlf, og jeg er sikker på at sælger var reel, men den eneste forskel var at jeg kunne bevise at jeg har overført penge, men han kunne ikke bevise at han har sendt noget.
Efter en snak med politiet så fik jeg at vide at jeg godt kunne indskrive en klage mod ham.. jeg fik laaaangt om længe overtalt sælger til at dække 50% af mit tab ellers ville jeg anmelde ham..
3 fucking uger senere så kommer der et brev frem med tlf i
jeg kontaktede selvf sælger og gav ham hans penge tilbage..
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 1.309
jul 2008
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Nej han gør ikke, netop hvis han har betalt for fragt som pakke , så er forsendelsen automatisk forsikret til et vis beløb. Ligeledes hvis han har købt varen inkl. fragt, så er det også sælgers ansvar det kommer frem....
Kun hvis han har sagt ok , til at det må sendes som storbrev, for at spare lidt porto, ja så hænger køber selv på den......
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.660
sep 2004
Postpakke med omdeling
Postpakker med omdeling er pakker, som vi afleverer direkte til modtageren.
Vejl. leveringstid: 1 hverdag.
Din pakke er forsikret og kan trackes.
Læs mere under yderligere information.
86kr
Postpakke uden omdeling
Postpakker uden omdeling er pakker, som vi altid afleverer på et posthus, i en postbutik eller i Døgnposten, hvor modtageren så selv henter den - og derfor billigere for dig.
Vejl. leveringstid: 1 hverdag.
Din pakke er forsikret og kan trackes.
70.kr
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Hvis <i>køber</i> har betalt <i>sælger</i> for, at han skulle sende som en pakke, men at sælger på trods af dette har sendt den som en pakke, så hænger sælger på den. Men hvis køber ikke eksplicit har udtrykt, at pakken skulle forsikres, er det købers risiko - selvfølgelig hvis sælger kan dokumentere, at den rent faktisk er sendt ved kvittering eller lignende.
Risikoens overgang sker i privat handel ved overgivelse til "første fremmede fragtfører", som man lærte i erhvervsjura. Man kan derfor som udgangspunkt ikke hænge sælger op på den.
jul 2008
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
On topic -
Bay +1
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 29 Biler: 10 Emner: 81 Svar: 830
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 77 Svar: 887
sep 2004
Kan da godt være at vi snakker forbi hinanden, men du skriver forbi i hvert fald mig.
Ud fra hvad trådopretter skriver, så gik han og ventede på at ( læs nu hvad der står) at PAKKEN skulle dukke op.....
Sælger siger så at den ikke vejede mere end , den kunne sendes som brev.....
Hvis aftalen var at den skulle sendes som pakke eller køber har betalt for pakkeforsendelse,
Så er og bliver det , sælgers ansvar.... Upåagtet at du hævder at sælgers ansvar ophører ved videregivelse til anden person.
I dette tilfælde overgår ansvaret af forsvunden forsendelse dog, til post Danmark.
Hvis den er sendt som pakke, som automatisk er forsikret, men det er stadig sælger der skal kontakte postdanmark og forholde dem sagen, sammen med den kvittering han fik ved indleveringen af pakken.
Har været hele møllen igennem selv, en lang og sej vej, der dog til sidst gav pote i form af udbetaling af erstatning, fra post Danmark....
maj 2006
Sagen er jo den, at vi ikke er uenige. Jeg har ikke på noget tidspunkt indikeret, at jeg mener, du skriver noget forkert. Jeg kunne blot konstatere, at du svarede på noget andet, end der blev påstået af den anden bruger, dit første indlæg henvendte sig til.
For at slå det fast...
Er der ikke aftalt nærmere omkring forsendelse, overgår risikoen ved aflevering til Postdanmark. Dette gælder uanset forsendelsesmetode. Forskellen består i, at der ved forsendelse af pakker er en forsikring, der dækker mod "genstandens hændelige undergang", som det er formuleret i købeloven.
Resultatet bliver altså, at hvis det helt eksplicit er aftalt, at det skulle sendes som pakkepost med forsikring, men at dette ikke er sket, så er det sælger, der hænger på den. I modsat fald er det køber.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 1.309
et stort brev kan også betegnes som en pakke...
sep 2004
Hvis vi går ud fra det som trådholder skriver , så lyder det som aftalen for forsendelsen er at den skal sendes som pakke.
Jeg får besked fra ham at har sendt varen tirsdag i sidste uge. Da jeg stadig ikke har modtaget noget mandag, skriver jeg til ham og spørger om han har et tracking-nr på pakken. Han ringer tilbage og fortæller at varen ikke vejede mere end at det kunne sendes som brev, så det har han gjort.
Hvis det er tilfællet, så er det faktisk ligemeget hvad sælger så har valgt at gøre .
Det kan så aldrig blive købers ansvar at pakken aldrig er kommet frem, det er en sag mellem sælger og post Danmark.
Rasmus.
Ordet stort brev , ja det siger sig selv...
Du har ingen tracking- nummer og der er ingen forsikring på pakken, hverken for beskadielse eller bortkomst, som der er for en pakke- forsendelse.
Og alt det bøvl for en besparelse på 30- 40kr
maj 2006
Igen, som jeg skrev før: Vi er jo helt enige. Jeg skriver præcist det samme, som du gør (under den forudsætning, at det har været aftalt, at den skulle sendes som pakke, hvilket jeg dog ikke ser indikationer på), så jeg ser ingen grund til at diskutere det yderligere
sep 2004
Det er nu heller ikke fordi, jeg ikke har andet at give mig til
Og på den anden side, så har tråden været i live i 4 timer nu og tråd-starter har ikke en gang været inde og opklare, om det han skriver ang. At han spørger sælger om han har et tracking nummer på # pakken # om det var det der var aftalen, ja så haster det nok heller ikke med at finde en løsning på problemet.......
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
For at der ikke skal komme flere misforståelser så tager jeg den helt fra starten:
Jeg finder et sæt cykelbremsegreb på DBA. Prisen står til 1500,- og jeg skriver til sælger og spørger om han er interesseret i at sælge til 1500 inkl. fragt. Sælger siger ok og vi udveksler kontonr og adresse. Vi aftaler ikke nærmere om hvilken forsendelse der skal bruges. På annoncebilledet er grebene vist sammen med den originale indpakning/æske. Uden at aftale det, går jeg udfra at det bliver sendt som pakke i den viste æske. Måske fordi jeg netop selv ville sende som pakke?
Da jeg senere spørger efter tracking-nr, siger sælger så at han har sendt grebene i en kuvert. Altså, uden æsken som er vist på billedet... Og nu afventer jeg stadig.
Jeg ved ikke om det er relevant, men jeg har opgivet adressen til mit arbejde. Igen fordi jeg gik udfra at han ville sende som pakke og jeg derfor undgik at skulle hente på posthuset.
Sælger har selv sagt at jeg skal kontakte ham igen hvis jeg ikke modtager noget. Så han virker ikke ligeglad og jeg tager kontakt igen imorgen hvis ikke posten har haft brevet med dér.
sep 2004
I min optik, så ville jeg aldrig spare 30 - 40kr og miste min sikkerhed for at pakken kom frem, eller i det mindste at pakken er forsikret
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 69 Biler: 6 Emner: 107 Svar: 1.357
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 29 Biler: 10 Emner: 81 Svar: 830
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 69 Biler: 6 Emner: 107 Svar: 1.357
Nej, ved det, det var nu også mere om han havde sendt det/den, så kunne man udelukke den mulighed....
Stort brev blevet væk. Hvem skal betale?