Kabeltræk i UP!
16.923 visninger
|
Oprettet:
Nok nærmere en guide, end et bilstereo-"projekt", men kategorien passer bedre...
En UP! er ganske dejlig at trække kabler i, men kræver at man afmonterer forsæder, bagsæder, sparke-paneler, side-paneler, bagbeklædning, rat-under-panel, vindues-viskere, torpedo-plade mm.
Sagt på en anden måde; Det er ikke noget man lige gør på et par timer. Tilgengæld er det rigtig GOD plads til det, og det er nemt at komme til NÅR man først har afmonteret førnævnte dele.
Det kun kun anbefales at man evt lyddæmper samtidig, og at man trækker "ekstra" kabler, hvis man har i sin at udvide el/lyd en dag.
Jeg vil ikke gå så meget i detaljer med afmonteringen af diverse ting, for det kræver 100 billeder i sig selv, og hjælper alligevel ikke meget, før man reelt står i situationen. Skal dog gerne forklare om de specifikke dele, hvis det er.
Til "projekt kabeltræk" er der brugt:
Dremel med "udhuler-bor"
Juletræs-bor.
Installations-kabel (til at føre kablet igennem tyller).
Isoleringstape.
Silikone-spray for lettere kabel"træk".
Lige et par enkelte ord, indeledningvist:
Gummi-tyllen til plus-kablet skal bores lige præcis en tand MINDRE end kablet, således at dette sidder "i spænd". Samtidig er det vigtigt at kablet har et buk nedad (ligesom de oprindelige føringer), da dette forhindrer vand i at løbe langs kablet og videre ind i kabinen.
Fastgør altid nye kabler med strips, så de ikke ligger løst. Det skulle gerne komme så tæt på noget der kunne have været lavet fra fabrikken, som muligt.
Plus-kablet kan med fordel klippes skråt (som på billedet), for at gøre det lettere at trække igennem tyllen, og videre.
I den oprindelige sikrings-boks er der lavet et ekstra udtag til "reserve" (genialt tænkt), hvilket med fordel kan benyttes. Indsæt en mini-ANL sikring, dimensioneret til kablet, når alt er tilsluttet.
BENYT EN RIGTIG CRIMPTANG til at fastgøre kabelsko'en! Det er IKKE godt nok bare at klemme til med en rør-tang, eller andet opfindsomt!
Det samme gælder stellen, hvor det også er ULTRA vigtigt at man sliber rent, for en direkte binding til karossen, og at man har forbindelse DIREKTE til denne, og ikke "gennem" et beslag el.l.
Der er rigtig mange "frie" stel-punkter med "ordentlig forbindelse", hvilket er mega optimalt.
Mht til højttaler-kabler, så kan man med fordel klippe de oprindelige højttaler-ledninger fra i dør-stikket, og bore disses huller op, hvis man har en model "fuld udstyrs-version", hvor der ikke er yderligere plads i stikket.
I dette tilfælde har jeg dog masser af "fri-rum", hvorfor det ikke er nødvendigt.
De tynde sorte og røde ledninger, der er trukket ud i døren, er til LED belysningen i spejlene.
Hvis man har intentioner om noget lignende, kan man med fordel trækker kablerne, når nu alt alligevel er skilt ad.
God fornøjelse til andre UP!-MOD'ere der vil have lidt god lyd i vognen...Kan i øvrigt sige at det er en mega god bil at lave lyd i...
En UP! er ganske dejlig at trække kabler i, men kræver at man afmonterer forsæder, bagsæder, sparke-paneler, side-paneler, bagbeklædning, rat-under-panel, vindues-viskere, torpedo-plade mm.
Sagt på en anden måde; Det er ikke noget man lige gør på et par timer. Tilgengæld er det rigtig GOD plads til det, og det er nemt at komme til NÅR man først har afmonteret førnævnte dele.
Det kun kun anbefales at man evt lyddæmper samtidig, og at man trækker "ekstra" kabler, hvis man har i sin at udvide el/lyd en dag.
Jeg vil ikke gå så meget i detaljer med afmonteringen af diverse ting, for det kræver 100 billeder i sig selv, og hjælper alligevel ikke meget, før man reelt står i situationen. Skal dog gerne forklare om de specifikke dele, hvis det er.
Til "projekt kabeltræk" er der brugt:
Dremel med "udhuler-bor"
Juletræs-bor.
Installations-kabel (til at føre kablet igennem tyller).
Isoleringstape.
Silikone-spray for lettere kabel"træk".
Lige et par enkelte ord, indeledningvist:
Gummi-tyllen til plus-kablet skal bores lige præcis en tand MINDRE end kablet, således at dette sidder "i spænd". Samtidig er det vigtigt at kablet har et buk nedad (ligesom de oprindelige føringer), da dette forhindrer vand i at løbe langs kablet og videre ind i kabinen.
Fastgør altid nye kabler med strips, så de ikke ligger løst. Det skulle gerne komme så tæt på noget der kunne have været lavet fra fabrikken, som muligt.
Plus-kablet kan med fordel klippes skråt (som på billedet), for at gøre det lettere at trække igennem tyllen, og videre.
I den oprindelige sikrings-boks er der lavet et ekstra udtag til "reserve" (genialt tænkt), hvilket med fordel kan benyttes. Indsæt en mini-ANL sikring, dimensioneret til kablet, når alt er tilsluttet.
BENYT EN RIGTIG CRIMPTANG til at fastgøre kabelsko'en! Det er IKKE godt nok bare at klemme til med en rør-tang, eller andet opfindsomt!
Det samme gælder stellen, hvor det også er ULTRA vigtigt at man sliber rent, for en direkte binding til karossen, og at man har forbindelse DIREKTE til denne, og ikke "gennem" et beslag el.l.
Der er rigtig mange "frie" stel-punkter med "ordentlig forbindelse", hvilket er mega optimalt.
Mht til højttaler-kabler, så kan man med fordel klippe de oprindelige højttaler-ledninger fra i dør-stikket, og bore disses huller op, hvis man har en model "fuld udstyrs-version", hvor der ikke er yderligere plads i stikket.
I dette tilfælde har jeg dog masser af "fri-rum", hvorfor det ikke er nødvendigt.
De tynde sorte og røde ledninger, der er trukket ud i døren, er til LED belysningen i spejlene.
Hvis man har intentioner om noget lignende, kan man med fordel trækker kablerne, når nu alt alligevel er skilt ad.
God fornøjelse til andre UP!-MOD'ere der vil have lidt god lyd i vognen...Kan i øvrigt sige at det er en mega god bil at lave lyd i...
Kabeltræk i UP!
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Det hurtigste er at vippe viskerarmen op, og stille hive op/ned, så den langsom løsner sig!
Hvis du ikke få den af, kan jeg godt smide en video op af det...
nov 2014
Følger: 20 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 23 Svar: 56
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Husk at trække et tyndt kabel først, som du så fastgør strømkablet til.
nov 2014
Følger: 20 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 23 Svar: 56
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
De tynde kabler til LED-lys, er nogle random 0,15mm2...
nov 2014
Følger: 20 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 23 Svar: 56
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Jeg prøver lige at tage et close-up billede i morgen...
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 22
Kan jeg ikke få dig til at lægge et billede op af din montering af mini anl sikringen? Jeg skal lige sikker på min blir sat rigtigt.
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 435 Svar: 5.717
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 435 Svar: 5.717
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Hvis du ser på "bagsiden" af håndtaget, er det et "indhug" hvor klipsen sidder!
-Håber at det giver mening?!
Dp G: Tak. Remote har jeg taget fra stikket til klima-styringen. Du skal lige måle dig frem, for jeg kan desværre ikke huske hvilken ledning det er...
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 7
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 435 Svar: 5.717
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
De små firkantede sikringer kaldes "mini ANL" og kan købes alle steder, hvor der forhandles tilbehør til bilstereo, og autoelektronik.
Den oprindelige radio har ikke linie-udgang, så du skal benytte en "hi-lo level converter", eller en forstærker med hi-level in.
Men der er masser af muligheder, også for at at bibeholde den oprindelige radio.
Dog kan det KRAFTIGT anbefales at skifte den ud, for den er virkelig ikke særlig imponerende, lydmæssigt!
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 22
Hvor købes de der små firkantede sikringer?
Og vigtigst af alt, hvad kan man sætte i røven af den originale radio?
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 92
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Husk at hvis du vil have en midterkonsol med den hvide kant rundt om, som den oprindelige, så skal du nok forbi en VW-forhandler..
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 92
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 92
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Du skal lægge din hånd mellem rude og visker-arm, og så "rykke den løs".
Så små op-ned bevægelser gør at den løsner sig, og så kan du pille den af.
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 7
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
jul 2003
Følger: 93 Følgere: 96 Biler: 4 Emner: 100 Svar: 434
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
jul 2003
Følger: 93 Følgere: 96 Biler: 4 Emner: 100 Svar: 434
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
jul 2003
Følger: 93 Følgere: 96 Biler: 4 Emner: 100 Svar: 434
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
jul 2003
Følger: 93 Følgere: 96 Biler: 4 Emner: 100 Svar: 434
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
sep 2007
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 2 Svar: 73
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 118
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 1 Svar: 11
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 41 Svar: 221