1961 Hillman Minx projekt
2.112 visninger
|
Oprettet:
Jeg har fået sådan en fin Minx fra starten af 1960erne, som jeg skal igang med at restaurere.
Bilen er for nogle år siden importeret fra Tjekkiet, og har stået mere eller mindre stille i Danmark siden da.
NU skal den så laves, og den skal mere eller mindre gennemgås fra den ene ende til den anden.
I første omgang bliver der primært set på det mekaniske; Motoren spandt fint inden den blev stillet væk, men den skal alligevel gennemgåes (i alt fald have noget frisk Castrol juice). Bremserne har sat sig, der skal ny gummiliste i forruden og kabinen skal gennengås for fugtskader og desinficeres.
Yderskallen bliver måske efterset senere især bagenden trænger alvorligt!
Jeg har været heldig at skaffe både Service Manual og Parts List til den lille britte.
Jeg håber at hun er klar til at komme ned på Roskilde Havn i 2013 sæsonen - men måske bliver det først i 2014.
Lørdag 13/10/2012:
Fik lige gennengået bilen hurtigt og overfladisk (det var mørkt så det var begrænset hvor meget vi kunne se). Men det ser nu meget godt ud! Der er faktisk minimalt rust (med en englænder frygter man jo det værste). Kabinen er som sagt fyldt med vand, men det lader ikke til at være tæret igennem gulvet - så det er jo super. Rammen var sort og havde ingen umidelbare tegn på rust.
Der er ingen vand på motoren, men olien ser nu fin ud, men det bliver nu nok skiftet - så dyrt er olie jo heller ikke ;)
Bremserne har sat sig, men en stor muggert og så burde de være løse nok til at den kan trille op på transporteren.
Bagagerummet er fyldt med dele! Og på bagsædet ligger der også nogle dele. Bl.a. følger der en ekstra grill med, og en hyggelig, blå glassolskærm (pænt pakket ind i et tæppe).
I morgen bliver bilen transporteret til mit eget lille hygge-værksted hvor den bliver gennemgået rigtigt og så skal der nok komme både en kort beskrivelse og en flok friske billeder (batterierne til min Canon er ved at blive ladet op).
Ud fra hvad jeg kunne se på resterne af prøvepladerne på bagklappen har den første gang kørt i Danmark i 1998, men der ligger rester fra en del prøveplader så har ikke helt tal på dem. Jeg håber at kunne få alle resterne af uden at det kan ses for meget - især forpladen som er blevet klistret på krom-fenderen.
Klokken er 0118 - og om knap 12 timer skal jeg hente den med transporteren, men.. jeg kan næsten ikke falde i søvn!
Søndag 14/10/2012
Så fik jeg hentet bilen.
Bremserne blev er blevet skiftet ud, men skal skifts igen, da den har fået nogle moderne bremser og det virker ikke så godt til de gamle biler, så der skal købes nye bakker. Den tidligere ejer fortalte at de bakker der er sat på grorde at den bremsede meget dårligt i forhold til nogle "gamle" bremser. Jeg overvejer om man ikke også skal skifte ventilerne ud til panser-ventiler så den kan køre blyfrit.
Den ene af dørkarmene (bunden) er rustet igennem og derer også en gennemtærring i et af dæmpertårnene - men det skulle ikke være noget problem at få ordnet.
Bilen er blevet tømt for vand, men der er nok nogle rester som stadig skal suges op.
Men nu kan jeg snart komme rigtigt igang!
... Og så har jeg fået lovning på noget lak i begge farver.
Lørdag 20/10/2010:
Idag harden primært stået på oprydning og katalogisering af delene. Bagagerummet er blevet tømt og alle delene der lå inde i bilener også blevet taget ud. Bunden er blevet efterset og ser fin ud. Der er dog noget rust i reservehjulsbrønden, men ingen gennemtæring. De tre halve kasser med dele er nu blevet reduceret til én kasse.
Cornett solskærmen er blevet prøvemonteret - men er blevet lagt tilbage i bagagerummet da ruden stadig ikke sidder fast. Rammen er blevet renset for gamle taperester. Frisk tape er blevet brugt til at montere ruden løst igen. Og resterne af prøvepladen bagpå er blevet fjernet.
Batteriet er blevet ladet op og motoren forsøgt startet. Startmotoren kører rundt men går ikke i indgreb. Motoren tørner fint med håndsvinget.
Søndag 21/10/2012.
Ruden er blevet monteret i rammen. Håber den er helt tæt nu.
Sæderne er blevet pillet ud af bilen: Bagsædet ser fornuftigt ud og kan nøjes med at blive renset/vasket med noget Rodalon. Forsædet skal repereres - passagerdelen er gået op i syningen mellem det mørke og lyse vinyl.
Sæderammen er fjernet; Alle fire møtrikker var fine og kom af. To af bundskruerne var også nemme at få af, men to af dem voldede problemer. Passagersiden blev siddende (kan forhåbenligt fjernes med en pappegøje- eller svejsetang) og førersiden knækkede (så skal bores ud og have nyt gevind).
Alle gummimåtter og tæpper er fjernet: Det meste er røget ud på grund af fugt skader. Bunden er støvsuget. 1/4 af bunden har (stortset) ingen rust - 3/4 har rust - alt sammen overfladisk.
Planen med bunden: Rensning og maling af bunden (bliver nok bare sort), nyt gulvtæppe lægges i hele bilen (mørkeblå, marinblå eller blå nålefilt). Når gulvtæppet er lagt kommer de renoverede sæder tilbage i bilen igen. Dør- og loftsbeklædning skal også have en tur.
Sjov lille historie:
Da jeg fjernede forsædet dukkede der en mønt op fra bilens fortid: Mønten har fulgt bilen siden dens tid i Prag, og viste sig at være en tjekoslovakisk en-krone fra 1962 (altså slået et år efter bilens produktionsår). Mønten kommer tilbage og skal ligge i bilen når det hele er gjort klar.
Lørdag 27/10/2012:
I dag har jeg ikke fået lavet sindssygt meget grundet andet arbejde. Men jeg har sat et andet batteri på for at teste om jeg evt skulle have problemer det det Varta der sad i.
Bilen starter hvis man fjerner luftfiilteret og kvæler karburatoren med hånden. Så chokeren er vist sat midlertidig ud af drift. Motoren starter fint uden hånden når den er varm.
Men nu spinder motoren da! Holder temperaturen på ca 170 F / 76 C
Efter at motoren er blevet varmet op er olie og vand blevet kontrolleret. En sjat olie mere i og lidt mere væske og så er det vist det.
En meget kort tur er det også blevet til. Speedometer virker ikke, og højre forlygte lyser ringe (dårlig stelforbindelse)
Søndag 28/10/2012:
Motoren skal igen kvæles med hånden - men spinder som sagt fint. En liter karburator sprit er blevet hældt i tanken og Zenith-karubratoren er blevet vasket med WD40 i håb om at den måske slipper choker an andre dele som skulle sidde fast. Men den skal nok afmonteres og renses i hånden.
Rustarbejde er begyndt uden for vognen. Den "lille" krakelering er blevet åbnet og der er renset - men da det virkede som om det var længere end det lige så ud er panelet blevet slebet og det var godt - for ud fra hvad vi kan se skal hele panelet skiftes ud. Et nyt panel bliver skåret ud, valset og svejset på næste gang.
Bilen er for nogle år siden importeret fra Tjekkiet, og har stået mere eller mindre stille i Danmark siden da.
NU skal den så laves, og den skal mere eller mindre gennemgås fra den ene ende til den anden.
I første omgang bliver der primært set på det mekaniske; Motoren spandt fint inden den blev stillet væk, men den skal alligevel gennemgåes (i alt fald have noget frisk Castrol juice). Bremserne har sat sig, der skal ny gummiliste i forruden og kabinen skal gennengås for fugtskader og desinficeres.
Yderskallen bliver måske efterset senere især bagenden trænger alvorligt!
Jeg har været heldig at skaffe både Service Manual og Parts List til den lille britte.
Jeg håber at hun er klar til at komme ned på Roskilde Havn i 2013 sæsonen - men måske bliver det først i 2014.
Lørdag 13/10/2012:
Fik lige gennengået bilen hurtigt og overfladisk (det var mørkt så det var begrænset hvor meget vi kunne se). Men det ser nu meget godt ud! Der er faktisk minimalt rust (med en englænder frygter man jo det værste). Kabinen er som sagt fyldt med vand, men det lader ikke til at være tæret igennem gulvet - så det er jo super. Rammen var sort og havde ingen umidelbare tegn på rust.
Der er ingen vand på motoren, men olien ser nu fin ud, men det bliver nu nok skiftet - så dyrt er olie jo heller ikke ;)
Bremserne har sat sig, men en stor muggert og så burde de være løse nok til at den kan trille op på transporteren.
Bagagerummet er fyldt med dele! Og på bagsædet ligger der også nogle dele. Bl.a. følger der en ekstra grill med, og en hyggelig, blå glassolskærm (pænt pakket ind i et tæppe).
I morgen bliver bilen transporteret til mit eget lille hygge-værksted hvor den bliver gennemgået rigtigt og så skal der nok komme både en kort beskrivelse og en flok friske billeder (batterierne til min Canon er ved at blive ladet op).
Ud fra hvad jeg kunne se på resterne af prøvepladerne på bagklappen har den første gang kørt i Danmark i 1998, men der ligger rester fra en del prøveplader så har ikke helt tal på dem. Jeg håber at kunne få alle resterne af uden at det kan ses for meget - især forpladen som er blevet klistret på krom-fenderen.
Klokken er 0118 - og om knap 12 timer skal jeg hente den med transporteren, men.. jeg kan næsten ikke falde i søvn!
Søndag 14/10/2012
Så fik jeg hentet bilen.
Bremserne blev er blevet skiftet ud, men skal skifts igen, da den har fået nogle moderne bremser og det virker ikke så godt til de gamle biler, så der skal købes nye bakker. Den tidligere ejer fortalte at de bakker der er sat på grorde at den bremsede meget dårligt i forhold til nogle "gamle" bremser. Jeg overvejer om man ikke også skal skifte ventilerne ud til panser-ventiler så den kan køre blyfrit.
Den ene af dørkarmene (bunden) er rustet igennem og derer også en gennemtærring i et af dæmpertårnene - men det skulle ikke være noget problem at få ordnet.
Bilen er blevet tømt for vand, men der er nok nogle rester som stadig skal suges op.
Men nu kan jeg snart komme rigtigt igang!
... Og så har jeg fået lovning på noget lak i begge farver.
Lørdag 20/10/2010:
Idag harden primært stået på oprydning og katalogisering af delene. Bagagerummet er blevet tømt og alle delene der lå inde i bilener også blevet taget ud. Bunden er blevet efterset og ser fin ud. Der er dog noget rust i reservehjulsbrønden, men ingen gennemtæring. De tre halve kasser med dele er nu blevet reduceret til én kasse.
Cornett solskærmen er blevet prøvemonteret - men er blevet lagt tilbage i bagagerummet da ruden stadig ikke sidder fast. Rammen er blevet renset for gamle taperester. Frisk tape er blevet brugt til at montere ruden løst igen. Og resterne af prøvepladen bagpå er blevet fjernet.
Batteriet er blevet ladet op og motoren forsøgt startet. Startmotoren kører rundt men går ikke i indgreb. Motoren tørner fint med håndsvinget.
Søndag 21/10/2012.
Ruden er blevet monteret i rammen. Håber den er helt tæt nu.
Sæderne er blevet pillet ud af bilen: Bagsædet ser fornuftigt ud og kan nøjes med at blive renset/vasket med noget Rodalon. Forsædet skal repereres - passagerdelen er gået op i syningen mellem det mørke og lyse vinyl.
Sæderammen er fjernet; Alle fire møtrikker var fine og kom af. To af bundskruerne var også nemme at få af, men to af dem voldede problemer. Passagersiden blev siddende (kan forhåbenligt fjernes med en pappegøje- eller svejsetang) og førersiden knækkede (så skal bores ud og have nyt gevind).
Alle gummimåtter og tæpper er fjernet: Det meste er røget ud på grund af fugt skader. Bunden er støvsuget. 1/4 af bunden har (stortset) ingen rust - 3/4 har rust - alt sammen overfladisk.
Planen med bunden: Rensning og maling af bunden (bliver nok bare sort), nyt gulvtæppe lægges i hele bilen (mørkeblå, marinblå eller blå nålefilt). Når gulvtæppet er lagt kommer de renoverede sæder tilbage i bilen igen. Dør- og loftsbeklædning skal også have en tur.
Sjov lille historie:
Da jeg fjernede forsædet dukkede der en mønt op fra bilens fortid: Mønten har fulgt bilen siden dens tid i Prag, og viste sig at være en tjekoslovakisk en-krone fra 1962 (altså slået et år efter bilens produktionsår). Mønten kommer tilbage og skal ligge i bilen når det hele er gjort klar.
Lørdag 27/10/2012:
I dag har jeg ikke fået lavet sindssygt meget grundet andet arbejde. Men jeg har sat et andet batteri på for at teste om jeg evt skulle have problemer det det Varta der sad i.
Bilen starter hvis man fjerner luftfiilteret og kvæler karburatoren med hånden. Så chokeren er vist sat midlertidig ud af drift. Motoren starter fint uden hånden når den er varm.
Men nu spinder motoren da! Holder temperaturen på ca 170 F / 76 C
Efter at motoren er blevet varmet op er olie og vand blevet kontrolleret. En sjat olie mere i og lidt mere væske og så er det vist det.
En meget kort tur er det også blevet til. Speedometer virker ikke, og højre forlygte lyser ringe (dårlig stelforbindelse)
Søndag 28/10/2012:
Motoren skal igen kvæles med hånden - men spinder som sagt fint. En liter karburator sprit er blevet hældt i tanken og Zenith-karubratoren er blevet vasket med WD40 i håb om at den måske slipper choker an andre dele som skulle sidde fast. Men den skal nok afmonteres og renses i hånden.
Rustarbejde er begyndt uden for vognen. Den "lille" krakelering er blevet åbnet og der er renset - men da det virkede som om det var længere end det lige så ud er panelet blevet slebet og det var godt - for ud fra hvad vi kan se skal hele panelet skiftes ud. Et nyt panel bliver skåret ud, valset og svejset på næste gang.
1961 Hillman Minx projekt
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 5 Svar: 53
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 5 Svar: 53
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 5 Svar: 53
jan 2007
Følger: 73 Følgere: 70 Biler: 13 Emner: 11 Svar: 49
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 5 Svar: 53
jan 2007
Følger: 73 Følgere: 70 Biler: 13 Emner: 11 Svar: 49
maj 2005
Følger: 46 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 407