WW2 Tankmuseum
6.433 visninger
|
Oprettet:
På besøg på Kampvognsmuseum i Münster i Tyskland. Alle tanks fra WW2, undtagen Tiger, som var udlånt til et fransk museum (typisk).
Kendtegnet ved de tyske tanks i WW2 var den teknologisk udvikling (samt at de var benzindrevne) med Maybach-motorer.
Interessen samler sig om de tyske tanks, netop fordi landet blev afvæbnet og ydmyget som følge af Versailletraktaten efter WW1 i 1918. Derfor skal de tyske kampvogne absurde størrelser, kampvægte og bevæbning ses i lyset af at den voldsom teknologisk udvikling og symbolværdi i den nazistisk tankegang.
Desuden rådede Tyskland slet ikke over en industri der kunne masseproducerer krigsmateriale, som det var tilfældet med USA o USSR (noget som Hitlers generaler forgæves advarede ham om). Men tværtimod lavede tyskerne perfekt, håndlavet teknologi der var forud for alle andre og næsten umuligt at besejre.
Ulempen var så, at det gjorde meget ondt at miste blot en enkel tysk kampvogn og det var ikke nok med kun få tusinde superenheder spredt ud over alle fronter. Disse supertanks med deres toptrænet veteran-crews kunne, i sidste ende ikke klare sig mod de endløse rækker af allierede masseproduktions-tanks, især ikke da Luftwaffe ikke kunne forsvare dem mod de allieredes forenede luftvåben bombardementer.
I sidste ende tabte Tyskland mestendels på grund af en total brændstofmangel, der lammede både den lille krigsflåde, hele den moderne (og derfor motoriseret) hær og især luftvåbnet, samt ikke mindst den sønderbombet industri (Groft sagt var det også hovedgrunden til, at de tog til Afrika og Rusland).
Kendtegnet ved de tyske tanks i WW2 var den teknologisk udvikling (samt at de var benzindrevne) med Maybach-motorer.
Interessen samler sig om de tyske tanks, netop fordi landet blev afvæbnet og ydmyget som følge af Versailletraktaten efter WW1 i 1918. Derfor skal de tyske kampvogne absurde størrelser, kampvægte og bevæbning ses i lyset af at den voldsom teknologisk udvikling og symbolværdi i den nazistisk tankegang.
Desuden rådede Tyskland slet ikke over en industri der kunne masseproducerer krigsmateriale, som det var tilfældet med USA o USSR (noget som Hitlers generaler forgæves advarede ham om). Men tværtimod lavede tyskerne perfekt, håndlavet teknologi der var forud for alle andre og næsten umuligt at besejre.
Ulempen var så, at det gjorde meget ondt at miste blot en enkel tysk kampvogn og det var ikke nok med kun få tusinde superenheder spredt ud over alle fronter. Disse supertanks med deres toptrænet veteran-crews kunne, i sidste ende ikke klare sig mod de endløse rækker af allierede masseproduktions-tanks, især ikke da Luftwaffe ikke kunne forsvare dem mod de allieredes forenede luftvåben bombardementer.
I sidste ende tabte Tyskland mestendels på grund af en total brændstofmangel, der lammede både den lille krigsflåde, hele den moderne (og derfor motoriseret) hær og især luftvåbnet, samt ikke mindst den sønderbombet industri (Groft sagt var det også hovedgrunden til, at de tog til Afrika og Rusland).
WW2 Tankmuseum
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 1.133
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
Imponerende det museum havde en "Elephant II" må jeg sige
Regner selv med at skal til Normandiet i Frankrig på museum, der skulle efter sigende stå en KönigsTiger, og Tiger I og Tiger II skulle de også have, men nu mere Konge Tigeren jeg gerne vil se, imponerende med en kampvogn der ikke har et eneste registeret tab i hele anden vardenskrig, via penetrering af panseret. Det er kram
aug 2005
Følger: 58 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 58 Svar: 752
apr 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 795
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.299
mar 2007
Følger: 88 Følgere: 80 Biler: 3 Emner: 584 Svar: 3.085