{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Hyundai S-Coupe Turbo "Solgt" 1994

18.336 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Henrik Rs
Mand | 91 år | Oprettet: 23. aug 2005


Hyundai S-Coupe Turbo "Solgt"

Årgang:
1994
Motor:
G4EK-TC
75.5 mm Boring og 83.5 mm slaglængde.
1495 ccm.
12 ventilet.
Sekvientel indsprøjtning med 4 x 195ml dyser.
37mm gasspjæld :-(
T15 Turbolader, som standard.
Ladetryk 0,4 bar standard.
Født uden InterCooler.
Kompression 7,8:1
Elektronisk tænding med intelligens i form af mapsensor og bankeføler.


Nu med :
76 mm Boring og 83.5 mm slaglængde.
1515 ccm.
Ny TD40 Turbolader, Oliekølet (lige en sjat større end en alm. T25 turbo) tjek evt. foto.
Ladetryk 1,2 bar.
3" Custom bygget komplet rustfri udstødning fra downpipe af (Heyer).
Custom bygget downpipe 2 x 2" rør der grener ned i 3".
HKS look alike, blow off ventil.
Stor og tyk front monteret InterCooler.
MegaSquirt 1 vers. 3.0 (hjemme lavet), den er sat op til at styre benzin, Tænding og Launch control / Flatshift (Skift gear med fuldpedal - holder ladetryk oppe på max) til at starte med.
Større benzindyser 4 x 450ml.
55mm Gasspjæld (Fra 2,0 Coupe) mod standard 37mm.
MSD Blaster 2 "high voltage" tændspole.
Katalysator afmonteret, så den ikke sidder som prob i systemmet.
19 ribbet oliekøler samt remotekit til oliefilteret.


Motor er nyrenoveret med nye lejer og stempler, så den spinder lækkert.

Fremtids planer:
Ladetryk hæves til 1,5bar eller mere :-D
Leger med ideen om at montere en 16v motor, men de hænger desværre ikke på træerne.
Hestekræfter
Født med 115hk, ved 0,4bars ladetryk
"På en lille bitte turbo, med et lille bitte gasspjæld og et mikro pusterør af en udstødning"
Fælge
Sommer fælge : 17" AEZ Dark crome monteret med 215/40-17

Vinter fælge : 14" Stålfælge monteret med 185/60-14
Dæk
Sommer fælge : 215/40-17

Vinter fælge : 185/60-14
Undervogn
Sænket 40mm og monteret med gasdæmpere.
Bilstereo
Sony headunit og standard 4 x højtalere.

Lyden af blowoff ventilen.
Styling
2 farvet Kermit grøn og blanksort.
Hækspoiler afmonteret.
Sænket.
Meget tonet solfilm i de bagerste ruder.
Tågelygter fjernet til fordel får InterCooler.
Reklamer og tribals på begge sider af bilen, i bedste fast and fyrius stil.
(Tak til skiltemaleren.dk)
Interiør
Standard Scoupe kabine, fungere perfekt.
Ekstra tilbehør
El ruder.
Servo styrring.
El justerbare spejle.
Fjernbetjent alarm, indbygget centrallåse, bagklaps åbner og automatisk rude oprul.
Bærbar pc til at styre motorstyrringen.
Wideband AFR 2" ur.
Megasquirt motorstyrring.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Har lige fået lavet motoren, da tidligere ejer nok var lidt for optimistisk med ladetrykket kontra benzin mængde.
4 nye stempler med ringe + skiftet plejllejer nu den var skilt af.

06/02-2008
Så kom der nyt komplet custom bygget 2½" udstødning på vognen, i stedet for noget udefinerbart sammen svejst lort.
Og en god stor front monteret InterCooler samt nyt rør førring til det også (bilen er født uden InterCooler)
Så det hjalp helt fantastisk på motor ydelsen.

12/02-2008
Så blev der monteret min hjemme loddet Megasquirt (ms1 vers.2,2) Opgraderet til at håndtere Extra funktionerne + Boost control.
Så de næste par dage går med at trimme benzin blandingen og ladetrykket ind.
Det hele styres via en bærbar pc, så det er bare at tune uden at få beskidte fingre.

26/02-2008
Så blev der endeligt bestilt et PLX Wideband Lambda / AFR kit med tilhørende 2" ur, så kan man følge med i benzin / luft blandingen "online"
Så er det jo bare at hæve trykket, trylle lidt med den bærbare pc og Megatune / Megasquirt og vupti er de 200 hk dejligt tæt på, måske endda rundet alt afhængigt hvor modig man er med ladetrykket :-D

11/03-2008
Nu er det ikke vinter mere, så på med sommer "alu rullerne" igen.
Mit wideband AFR ur er også blevet monteret så man kan følge med i benzin/luft blanding "online" gør det hele lidt nemmere at fin tune på Megasquirt'en.

20/03-2008
Skal have bygget mine 365ml dyser i den i løbet af påsken, så den kan få nok benzin.
De originale benzindyser er længe brugt op.

24/03-2008
Så blev 365ml dyserne monteret og et nyt map til MegaSquirt fremstillet.
Nu ligger AFR tallet på 11.8 ved WOT og 0.9bars ladetryk.
Burde være perfekt.
Med de originale dyser (195ml) lå AFR tallet på knap 13 ved WOT og 0.7bars ladetryk = alt for magert.
Så nu skal jeg lige bruge ugens frem og tilbage fra arbejdet, til at fin justere mappet.
Så må vi se hvor længe der går før trykket bliver hævet til de ønskede 1.2 bar.

10/04-2008
Man nærmer sig en rigtig god opsætning på motorstyrringen, kræver nogle dage frem og tilbage fra jobbet før den er i "skabet" ved alt slags vejr.
Fik i dag koblet "Launch Control" til, det lyder totalt sjovt når man bare kan høre turbo spoole op, uden motor stiger væsentligt i omdrejninger.

17/04-2008
Hmm har lidt knas med at få den MegaSquirt styrede Boost Control til at fungere stabilt, så nu er det midler tidigt afmonteret.
I stedet er der monteret en, TurboSmart Bleed Ventil som er låst på 1,0bar.

29/04-2008
Så blev min modificerede manifold med tilhørende større gasspjæld monteret og MegaSquirt om mappet.
Ja og gæt engang det hjalp sku også lidt på trækket.

26/05-2008
Tjah og bilen triller bare derud af, har nu rundet 10000km med mig som ejer og er ikke blevet sparet.
Den kører stadigvæk med 1.0bars ladetryk, og er rigeligt hurtigt til det danske vejnet / system.
Profilen er opdateret med nogle friske billeder.

02/06-2008
Så blev bilen nysynet eneste bemærkning var fælgenes ET mål ikke matchede karosseriet :-D
Ps: Bilen blev synet præcis som den står beskrevet i ovenstående tekst.

06/06-2008
Så blev der bygget en anden rør føring til ladeluften, den blev sku for varm nu her hvor vejret "smiler" til os.
Håber det hjælper på temperaturen, ellers må der købes en større InterCooler.

15/06-2008
Så røg katalysatoren over højre skulder, svært og mærke forskellen men lyden blev om ikke andet bedre :-D
Operation koldere ladetryk, ser ud til at virke perfekt temperaturen er ihvertfald faldet med 10 grader = med mere effekt.

17/07-2008
Så kom der sørme folie reklamer og tribals på vognen, er selv meget godt tilfreds :-D
(Tak til Allan skiltemaleren.dk)
Projekt større turbo er også på begyndt, så det bliver spændene at mærke forskellen og de ekstra hk ;-)

28/07-2008
Så blev den nye TD40 turbo endeligt monteret, brugte weekenden til at mappe Megasquirt / Bilen ind.
Forskellen er meget markant lidt mere turbolag er selvfølgelig en kendsgerning, pga de større impeller.
Bilen har nu fuldt ladetryk (1,1 bar) ved 4000 omdr. mod før 3600 omdr. men tilgengæld fortsætter den med trykket til omdrejnings begrænseren slår til ved 6400 omdr.
Er alt i alt meget tilfreds.

02/08-2008
Jubiii, så kom mit oliefilter remotekit på, samt 19 ribbet oliekøler, håber det hjælper til med at holde varmen nede.
Den nye Td40 turbo er "kun" olie kølet så det kræver jo lidt ekstra, specielt når den tilmed er sat på overarbejde med de 1.1bars ladetryk.

17/08-2008
Så kom bilen endeligt på rullefelt ude ved Michael Mai, men jeg skal da vist lige have tjekket tændingen efter da den skruer ned for effekten allerede ved 5000 omdrejninger :-(
Men bortset fra det ser den ud til at yde meget pænt i forhold til de 115hk den er født med :-D
Nyt motor ledningsnet er påbegyndt, med henblik på fuld kontrol over tænding, benzin og launch Control.
Via min hjemme byggede Megasquirt.

08/09-2008
Så fik jeg styr på tænding og se det gav jo en noget sjovere effektkurve = fuld effekt ud til begrænseren :-D
Skal hurtigst muligt have bilen rullet igen får at få nysgerigheden stillet tilfreds.

18/9-2008
Så er der bestilt tid til projekt 3" komplet udstødning, hos "HEYER rustfri rør guru " glæder mig til at mærke forskellen.
Nye større benzindyser er bestilt, mere benzin kræves da ladetrykket har sneget sig op på 1,2bar :-D

19/9-2008
Så kom der 3" komplet rustfri udstødning på "dyret", det gav den ventede positive forskel.
Turbo spooler op ca. 1000 omdrejninger før operationen, dvs. meget bredere moment område + fuld skrald på ladetryk ud til begrænseren :-D
Så selv om det lyder som overkill at montere 3" på en 1515 ccm trykladet motor bare glem det, det virker MEGET overbevisende.
Tak til Heyer for hans fine stykke arbejde.

1/12-2008
Så kom den ny samlede MegaSquirt ms1 v3 langt om længe på bilen, og det har været hele vente tiden værd.
Sikke en forskel, nu hvor original motorstyrringen med sine tåbelige droslinger er sat ud af spillet.
Det tog et par gode køreture at få tændings mappet i skabet, men så gik tiden jo med det.

Skal lige tilføjes at bilen er en dagligdags bil som kører tæt på 90km hver dag.
Og den gør det indtil videre problemfrit :-D

08/01-2009
Bilen solgt til Splynk.
Link til profil :
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3735

Vil du se flere Hyundai S-Coupe Turbo "Solgt" til salg? Andre Hyundai eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Hyundai S-Coupe Turbo "Solgt"
Annonce