Opel Corsa Turbo - Solgt :-( [Tidl. bil] 1993
7.898 visninger
|
Oprettet:
Opel Corsa Turbo - Solgt :-(
Årgang:
1993
Motor:
4 cyl. 8v benzin 1389 cm³
Boring 77,6mm
Slaglængde 73,4mm
Kompresion ca. 8,5-1 med 2,4mm kobbertoppakning
Boring 77,6mm
Slaglængde 73,4mm
Kompresion ca. 8,5-1 med 2,4mm kobbertoppakning
Hestekræfter
Før 60 af de vilde ved 5200 omdr/min....
103 Nm ved 2800 omdr/min...
Nu: 120-130 hk v. 5800 omdr/min. og ca. 155Nm.
Nogle påstår at den nok nærmere har ca.140 hk....
Har monteret Turbo, intercooler og B.O.V. og mangler måske en større brændstofpumpe. Den org. kan levere ca. 2 bar, hvilket skulle række til ca 1,2 bars turbotryk. Indsprøjtningsdyse fra 1,6i NZ motor.Frisk luft via et GREEN sportsfilter...
Ifølge PC-programmet "turbocalculator" så burde den få 103 hk v/5600 omdr/min med 0,7bar og intercooler.... :-D
Har også giver den vand/metanol-indsprøjtning for kølingen og holbarhedens skyld og så ka' den også klare omkring 1,1bar ( ca. 125hk og 155Nm.)
Ang. hestekræfter, så har en anden bruger her på bg fået målt sin corsa 8v. singlepoint 1,4 til 127 hk ved 0,7 bar, så det ka' da godt være at min havde en del mere...? :-D
Teoretisk er tophastigheden omkring 200 km/t. ved 6000 omdr/min.
Den kan ihvertfald lave spin på tør asfaldt i 1. og 2.gear uden at bruge kobling og 0-100 på under 9 sek....( hvis forhjulene ellers ka' få fat ) :-p
Benzin Øko.: Før max 14 km/l. nu max 11,5 km/l... Og det SKAL min. være oktan 99 - Det koster at ha' det sjovt :-D
103 Nm ved 2800 omdr/min...
Nu: 120-130 hk v. 5800 omdr/min. og ca. 155Nm.
Nogle påstår at den nok nærmere har ca.140 hk....
Har monteret Turbo, intercooler og B.O.V. og mangler måske en større brændstofpumpe. Den org. kan levere ca. 2 bar, hvilket skulle række til ca 1,2 bars turbotryk. Indsprøjtningsdyse fra 1,6i NZ motor.Frisk luft via et GREEN sportsfilter...
Ifølge PC-programmet "turbocalculator" så burde den få 103 hk v/5600 omdr/min med 0,7bar og intercooler.... :-D
Har også giver den vand/metanol-indsprøjtning for kølingen og holbarhedens skyld og så ka' den også klare omkring 1,1bar ( ca. 125hk og 155Nm.)
Ang. hestekræfter, så har en anden bruger her på bg fået målt sin corsa 8v. singlepoint 1,4 til 127 hk ved 0,7 bar, så det ka' da godt være at min havde en del mere...? :-D
Teoretisk er tophastigheden omkring 200 km/t. ved 6000 omdr/min.
Den kan ihvertfald lave spin på tør asfaldt i 1. og 2.gear uden at bruge kobling og 0-100 på under 9 sek....( hvis forhjulene ellers ka' få fat ) :-p
Benzin Øko.: Før max 14 km/l. nu max 11,5 km/l... Og det SKAL min. være oktan 99 - Det koster at ha' det sjovt :-D
Fælge
HRS Black Strike 15 x 6"
Dæk
Roadsstone N3000 - 195/45-15
PIS-DÆK på våd vej....
Og i sne burde de være ulovlige... :-(
PIS-DÆK på våd vej....
Og i sne burde de være ulovlige... :-(
Undervogn
Standart Opel "sport" ( lidt hård ).... :-p
Bilstereo
VDO 4x40Watt Radio/CD m. 4 højtalere
Styling
Nææ.... Sådan ser den bare ud...
I forbindelse med montage af turbo og intercooler et lille scoop i motorhjelmen lavet af den plastikdims der sidder over uret i kabinen....
ASSO sportsbagpotte med 2 crome-afgangsrør
I forbindelse med montage af turbo og intercooler et lille scoop i motorhjelmen lavet af den plastikdims der sidder over uret i kabinen....
ASSO sportsbagpotte med 2 crome-afgangsrør
Interiør
Opel "sport" = sportssæder og tykt rat.
Ekstra tilbehør
0,6 kg. pulverslukker mellem sæderne...
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
17/10-09 Turbo og intercooler monteret.... Tak til Søren Superlærling for hjælpen ... http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=142502 ;-)
Og tak til min arbejdsplads Meteor A/S ( www.meteor-as.dk ) for lån af værksted.
20/10-09 Vandindsprøjtning færdigmonteret. En sprinklerbeholder m.pumpe fra en Nissan Micra monteret hvor det org. luftfilter sad. En 0,3 bars olietrykskontakt og et relæ styrer pumpen der giver ca. 1 dl. pr. min med 2 bar.Mængden bliver også justeret af en hjemmefusket vacumstyret ventil.
23/10-09 Ure til Turbotryk,benzintryk og olietryk monteret.
Det er nu rart at kunne se hvad der foregår derude foran...
Og nu kan jeg også se at bezintryksregulatoren virker :-)
Hjemmebygget "Oil catch tank" monteret ved samme lejlighed...
27/10-09 Toppakningen skiftet. den havde vist været deffekt et stykke tid så det ud til... fik ved samme lejlighed lavet lidt orden i motorrummet igen... vendte også lige "oktandimsen" ude i motorrummet så den står til oktan 91 - Det tog den smule tændingsbanken der var ved høje omdrejninger...
Prøvede lige der efter at køre med 1,2 bar ( ca. 135 hk ) og det holdt den til. Har skruet ned til ca1,1 bar igen bare for en sikkerheds skyld
1/11-09 Har justeret lidt på mængden af "extra" brændstof og tjekket tændrørene... De har nu den helt rigtige kulør. Som kaffe med godt med mælk.... :-)
9/11-09 Så blæste den igen toppakningen... ( billige standardpis... :-( )
Borede lige en på arb. i kobber 2,4mm. tyk og satte den i i stedet. Så fik jeg samtidig lige sænket komp. til ca 8,5 hvilket burde gavne holbarheden... Nu kan den også ta' 6000 omdr. uden at tændingsbanke :-) ,men jeg tror ikke det er godt for benzinøkonomien...:-(
14/11-09 Gav den en gang ABCON Oil System Cleaner og skiftede olie og filter. Kører nu med BP 5W-40 Fuldsyntetisk.
Det tog den sidste tikken fra ventilerne... :-)
3/12-09 Har de sidste par uger haft problemer med at få den til at "trække ud" i 3. - 4. og 5. gear....
Har prøvet alverdens justeringer men intet hjalp...?
Fandt måske fejlen idag. Tror det var indsprøjtningsdysen der var kaput.
Hentede en anden hos huggeren og satte den i.....
Den tikkede bare helt anderledes allerede i tomgang og nu ka' den bare trække helt ud i de høje gear... :-p
13/12-09 Har lavet et nyt rør mellem IC og spjældhus med plads til en org. dyse fra en opel m. multipoint. Det er meget nemmere at styre.
Vandindsprøjtningen er også modificeret lidt. Jo større vacum der er mellem luftfilter og turbo, jo mere vand giver den.
Alt i alt har disse to ændringer givet en mere "sprød" motorgang og en lidt bedre økonomi... :-)
22/12-09 Tændrørene skiftet til Denso SK20R11 iridium.
(dyrt pis ) Vi må se om det er bedre end standard-pløkker...
4/1-10 ASSO sportsbagpotte med 2 crome-afgangsrør monteret... Der er sgu ikke meget lyd i den ???
4/3-2010
Har solgt den til en ung gut fra Frederikshavn i marts 2010.
Så Brian'er i Nordjylland... Pas på der oppe... ;-p
Og tak til min arbejdsplads Meteor A/S ( www.meteor-as.dk ) for lån af værksted.
20/10-09 Vandindsprøjtning færdigmonteret. En sprinklerbeholder m.pumpe fra en Nissan Micra monteret hvor det org. luftfilter sad. En 0,3 bars olietrykskontakt og et relæ styrer pumpen der giver ca. 1 dl. pr. min med 2 bar.Mængden bliver også justeret af en hjemmefusket vacumstyret ventil.
23/10-09 Ure til Turbotryk,benzintryk og olietryk monteret.
Det er nu rart at kunne se hvad der foregår derude foran...
Og nu kan jeg også se at bezintryksregulatoren virker :-)
Hjemmebygget "Oil catch tank" monteret ved samme lejlighed...
27/10-09 Toppakningen skiftet. den havde vist været deffekt et stykke tid så det ud til... fik ved samme lejlighed lavet lidt orden i motorrummet igen... vendte også lige "oktandimsen" ude i motorrummet så den står til oktan 91 - Det tog den smule tændingsbanken der var ved høje omdrejninger...
Prøvede lige der efter at køre med 1,2 bar ( ca. 135 hk ) og det holdt den til. Har skruet ned til ca1,1 bar igen bare for en sikkerheds skyld
1/11-09 Har justeret lidt på mængden af "extra" brændstof og tjekket tændrørene... De har nu den helt rigtige kulør. Som kaffe med godt med mælk.... :-)
9/11-09 Så blæste den igen toppakningen... ( billige standardpis... :-( )
Borede lige en på arb. i kobber 2,4mm. tyk og satte den i i stedet. Så fik jeg samtidig lige sænket komp. til ca 8,5 hvilket burde gavne holbarheden... Nu kan den også ta' 6000 omdr. uden at tændingsbanke :-) ,men jeg tror ikke det er godt for benzinøkonomien...:-(
14/11-09 Gav den en gang ABCON Oil System Cleaner og skiftede olie og filter. Kører nu med BP 5W-40 Fuldsyntetisk.
Det tog den sidste tikken fra ventilerne... :-)
3/12-09 Har de sidste par uger haft problemer med at få den til at "trække ud" i 3. - 4. og 5. gear....
Har prøvet alverdens justeringer men intet hjalp...?
Fandt måske fejlen idag. Tror det var indsprøjtningsdysen der var kaput.
Hentede en anden hos huggeren og satte den i.....
Den tikkede bare helt anderledes allerede i tomgang og nu ka' den bare trække helt ud i de høje gear... :-p
13/12-09 Har lavet et nyt rør mellem IC og spjældhus med plads til en org. dyse fra en opel m. multipoint. Det er meget nemmere at styre.
Vandindsprøjtningen er også modificeret lidt. Jo større vacum der er mellem luftfilter og turbo, jo mere vand giver den.
Alt i alt har disse to ændringer givet en mere "sprød" motorgang og en lidt bedre økonomi... :-)
22/12-09 Tændrørene skiftet til Denso SK20R11 iridium.
(dyrt pis ) Vi må se om det er bedre end standard-pløkker...
4/1-10 ASSO sportsbagpotte med 2 crome-afgangsrør monteret... Der er sgu ikke meget lyd i den ???
4/3-2010
Har solgt den til en ung gut fra Frederikshavn i marts 2010.
Så Brian'er i Nordjylland... Pas på der oppe... ;-p
Opel Corsa Turbo - Solgt :-(
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 78
maj 2008
Følger: 151 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 11 Svar: 505
nej den hvide er blevet rød
Den grønne er en anden 1,3 sport :D
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
Den rykkede for vildt ! Spin i 1. 2. og 3. på tør vej... 8-O
Nåede desværre aldrig at prøve den med "varme" dæk
maj 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 41
Syntes min Corsa 1,4 si Sport var rap at køre.
Men denne her må da trække tænder ud på medtrafikanterene!!!
jun 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 1.063
lille racer
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
Tag ud til din lokale skrothandler...
Der kan du som regel finde noget du kan bruge.
Hvis han ikke lige har den tykkelse du skal bruge, kan du jo folde en tyndere plade 1 eller 2 gange og derved opnå det mål du søger...
Min er en 0,8mm der er "foldet" 2 gange ( Z ), altså 3 lag = 2,4mm
Og ja, det virker bare... Siden "den tykke" er lagt i har der ikke været problemer.... ( bortset fra et lidt højere benzinforbrug )
sep 2004
Følger: 56 Følgere: 60 Biler: 2 Emner: 62 Svar: 271
hej, hva så holder det godt med en kobberr pakning? havde selv overvejet det til et tidligere projekt? men hvor finder man lige sådan enen plade?
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 117 Biler: 10 Emner: 43 Svar: 1.279
Ja der er synet og godkendt med motor og 5t gearkasse og 85-60 sænkning... det hele er skrevet i papirene og afgiften af det er betalt...
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 5
lækker bil du har dig. gav høj stemme.. fede fælge, passer til bilen
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
Og det er netop DET der tæller.... Fedt Anders A.
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 104 Svar: 924
næ MEN DET VIRKER den smed 248 hk og som sagt er det et billigt projekt hvor jeg har lavet stort set alt selv det er sjovt og rykke fra en ny bimmer en gammel rolla kæft folk taber kæben
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
De er fra T-Hansen.... Tilbud lige nu... 2999,- med dæk.
sep 2004
Følger: 35 Følgere: 33 Emner: 251 Svar: 437
Hej ellers fine fælge du har fået på hvor er de købt ?
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
og flot kat !!!
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
NEEJ...!
Nu har jeg sgu lige brugt et par timer på at sværtet dem fra falmet grå til næsten sorte....
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 33
altid plads til en corsa:D du skal bare have malet kofangerne røde:D
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 467
... fin corsa