Nissan 200sx renovering
4.801 visninger
|
Oprettet:
200sx købt i tyskland, som havde lidt mere rust en jeg havde regnet med. Surt.
I sommers var jeg et smut nede i tyskland, nærmere betegnet Hamborg, for at hente mig sådan en gammel Nissan her. :)
Vi var nogle gutter som tog 406'eren der ned for at kigge på bilen. Søren D, Timmy A, samt Sørens kone :)
Sælgeren lød meget ærlig i telefonen, og bilen stod bare TOP ZUSTAND. Med nyrenoveret turbo, ingen buler eller ridser, og der kunne på ingen måde komme på tale med rust. :)
Men da vi kom der ned, og fik kigget på den, var det første vi lagde mærke til at rust i tårnene. Men det var faktisk det nemmeste at lave alligevel.
Derefter så vi at der var lidt overflade rust ved bagspoileren, men vi kunne jo ikke stå og rive hele bagspoileren af der nede, hvor der faktisk gemte sig MEGET rust :)
Da vi ikke kunne få den på lift, var undervognen ikke tilgængelig at se til. Men vi kunne se at der var lidt overflade rust på de langsgående vanger. Og vi prøvede med skrue trækker at prikke hul i det, men det lød sundt nok.
Bilen var blevet løftet på panelerne, så det var blevet bukket, men det burde ikke være særlig svært at rette op på, selvom der var en smule rust omkring det.
Ellers havde bilen nogle små buler, og da vi spugte sælgeren om hvorfor han ikke havde nævnt dette, var han egentlig meget ligeglad.
Da vi skulle til at have en prøve tur i den, var det mig og Timmy der var ude at vende en tur i den. Timmy havde tidligere haft en 200sx, så han burde vide lidt omkring det, mht til trækkraft osv.
Vi kom frem til at motoren lød og trak sundt nok, og det enste der lige var at sætte finger på, var at den rystede kraftigt ved tilkobling periodisk.
Og btw. Timmy har god stedsans, godt jeg havde ham med, ellers var jeg aldrig kommet tilbage :)
Men det endte med at vi købte den. Til 22000kr danske kroner. Hvilket jeg godt kan se bagefter var for meget.
Når man tænker på alle de timer, rustarbejde samt renovering osv.
Da jeg kom hjem, fik jeg den på lift, tjekket undervognen for rust, og da jeg gik i bund med det, kunne jeg prikke mange huller. Det værste var alligevel vangerne. Som var MEGET slemme.
På det tidspunkt var jeg faktisk ved at opgive, og havde fortrudt købet meget. Havde aldrig lavet rust før, så det så jeg faktisk som en stor problem.
Jeg fik snakket med Anders Maul fra mit arbejde, som er pladesmed, og han ville godt hjælpe mig igang med dette rust arbejde.
Det var nu uge 29 til 31 holdte jeg ferie, så i min ferie skulle der ske noget, mandag uge 30 hængte jeg bilen op på liften inde på arbejdet, og Anders og jeg gennemgik bilen, og han fandt hurtigt lidt flere steder som jeg ikke selv havde set. Men han fastlagde hurtigt, at han var der for at vejlede, og kigge mig over skulderen, ikke for at lave det for mig :)
Istarten tog det lang tid lige at få indstillet svejser lavet nye pladedele osv. Men det gik efterhånden helt frisk, efter de første 3 dage.
Bilen holdte inde på arbejdet fra Mandag uge 30, til Tirsdag uge 31. Hvor jeg derefter tog i sommerhus og slappede lidt af med gutterne. :)
Nu blev bilen hejst op på min egen lift der hjemme, hvor jeg nu kunne fortsætte rustarbejde på eften hånd. Hvor der også blev brugt mange timer. RIGTIG mange timer.
Stræbede efter at lave det så usynligt, samt på den rigtige måde, med fuldsvejsninger, grundmaling samt gummihud bag efter alle vejsninger og ved alle overlapninger.
Idag er jeg virkelig glad for at jeg fik lært at lave rust. Det er sku en god ting at kunne.
D. 23-09-2008 var jeg færdig med alt rust, skiftet bremser osv. så nu skulle bilen forbi synshallen.
René fra www.Bilsynherning.dk synede Nissanen for mig, og han roste meget mit plade arbejde. Hvilket jeg faktisk er glad for. René er den synsmand jeg bruger når jeg skal have biler synet. Han er fair, og har nogle gode priser. Kan kun anbefale ham.
Men bilen blev vuderet til under middel, som er forståligt nok :)
Nu skulle papirene bare afleveres til Skat, og jeg ville blive kontaktet angående pris jeg skulle betale i afgift.
5dage senere blev jeg ringet op, og blev fortalt jeg skulle betale . 38.875 DKR. Hvilket jeg synes var helt urimeligt. Men bed i det sure æble og fik dem betalt. 40000kr lige på tak, så fik jeg endda også et sæt plader.
De næste 4 uger skete der ikke mere, hvor jeg bare kørte i bilen frem og tilbage.
Men jeg besluttede mig for at få min afgift anket, det skulle ske i Århus.
D. 01-10-2008 tog mig og min skønne kæreste ud til skatte centeret, fik bilen anket. Jeg havde papir med på hvad andre havde givet for lign bil, med samme data osv. Og han kunne godt se jeg havde givet for meget.
Han kiggede efter buler, ridser, samt andre defekter.
20min senere havde han beregnet en ny afgift til mig.
Den lød på 25.065 DKR. Jeg var fuldt ud tilfreds, og kunne nu se en sammenhæng.
5dage senere, blev der indsat 14000kr på min konto :)
Nu da der begynte at komme glatte veje osv, synes jeg det var på tide at stille den i vinterhi, så jeg rigtig kunne komme igang med projektet.
Det første blev at få motoren revet ud af bilen, først af med gearboxen, og derefter ud med motoren. Det var ikke nogen svær sag, da der ellers er rimelig plads til det hele.
Men da jeg fik motoren ud, begynte jeg at afmontere de ting som sad i motorummet, for at jeg kunne få den malet.
Såsom ABS pumpe, hovedcylinder, div bremserør, batteri, og alt det der ville side i vejen for at jeg ikke kunne male.
Da jeg synes det var til at komme til, fik motorrummet en god omgang motorvask. Havde købt 5L berner motor rengøring, og så var det ellers bare igang med at skrubbe. Af med alt skidtet, og til sidst sprøjtede jeg alt det rasterende væk med varm vand i en malerpistol. (Min fars idé) :)
Nu skulle lakken ellers bare slibes af, og det rasterende overflade rust skulle lige laves, alle silinger skulle slibes af, og på med nogle nye.
Motorrummet var nu klar til at blive affedtet, samt malet.
Havde været forbi Thansen og købe 5dåser maling,
1Dåse grunder,
3dåser maling
1dåse klarlak.
Hver dåse holdte til 2 tynde lag.
Efter det færdige resultat hvor jeg havde spraymalet med maling for 200kr, synes jeg det er blevet ganske tilfredsstillende. Nu skulle alt afdækning bare fjernes igen.
Nu påbegynte jeg motorrenovering.
Af med bundkar, hvor jeg afmonterede 2 sæt plejllejer. Lagde lidt plastik gauge ned, og fik derved udmålt spillerummet.
Resultaterne blev nogen lunde, fordi det var jo nye lejer der lagde i, som kun havde kørt max 500km. På begge var tolerancen på 4-5/100mm.
Dog bliver lejerne alligevel skiftet, da jeg vil have nogle forstærket ACL lejer i.
Hovedlejerne havde det derimod meget ringere. Se billederne.
Den midterste leje, havde dyberidser, var utrolig meget slidt, og var nok også skyld i at den bankede sådan efter olieskift til 0/40 olie. Dog er der ingen synlige tegn på selve krumtappen, så tror ikke den står til slibning,(Heldigvis) :)
I sommers var jeg et smut nede i tyskland, nærmere betegnet Hamborg, for at hente mig sådan en gammel Nissan her. :)
Vi var nogle gutter som tog 406'eren der ned for at kigge på bilen. Søren D, Timmy A, samt Sørens kone :)
Sælgeren lød meget ærlig i telefonen, og bilen stod bare TOP ZUSTAND. Med nyrenoveret turbo, ingen buler eller ridser, og der kunne på ingen måde komme på tale med rust. :)
Men da vi kom der ned, og fik kigget på den, var det første vi lagde mærke til at rust i tårnene. Men det var faktisk det nemmeste at lave alligevel.
Derefter så vi at der var lidt overflade rust ved bagspoileren, men vi kunne jo ikke stå og rive hele bagspoileren af der nede, hvor der faktisk gemte sig MEGET rust :)
Da vi ikke kunne få den på lift, var undervognen ikke tilgængelig at se til. Men vi kunne se at der var lidt overflade rust på de langsgående vanger. Og vi prøvede med skrue trækker at prikke hul i det, men det lød sundt nok.
Bilen var blevet løftet på panelerne, så det var blevet bukket, men det burde ikke være særlig svært at rette op på, selvom der var en smule rust omkring det.
Ellers havde bilen nogle små buler, og da vi spugte sælgeren om hvorfor han ikke havde nævnt dette, var han egentlig meget ligeglad.
Da vi skulle til at have en prøve tur i den, var det mig og Timmy der var ude at vende en tur i den. Timmy havde tidligere haft en 200sx, så han burde vide lidt omkring det, mht til trækkraft osv.
Vi kom frem til at motoren lød og trak sundt nok, og det enste der lige var at sætte finger på, var at den rystede kraftigt ved tilkobling periodisk.
Og btw. Timmy har god stedsans, godt jeg havde ham med, ellers var jeg aldrig kommet tilbage :)
Men det endte med at vi købte den. Til 22000kr danske kroner. Hvilket jeg godt kan se bagefter var for meget.
Når man tænker på alle de timer, rustarbejde samt renovering osv.
Da jeg kom hjem, fik jeg den på lift, tjekket undervognen for rust, og da jeg gik i bund med det, kunne jeg prikke mange huller. Det værste var alligevel vangerne. Som var MEGET slemme.
På det tidspunkt var jeg faktisk ved at opgive, og havde fortrudt købet meget. Havde aldrig lavet rust før, så det så jeg faktisk som en stor problem.
Jeg fik snakket med Anders Maul fra mit arbejde, som er pladesmed, og han ville godt hjælpe mig igang med dette rust arbejde.
Det var nu uge 29 til 31 holdte jeg ferie, så i min ferie skulle der ske noget, mandag uge 30 hængte jeg bilen op på liften inde på arbejdet, og Anders og jeg gennemgik bilen, og han fandt hurtigt lidt flere steder som jeg ikke selv havde set. Men han fastlagde hurtigt, at han var der for at vejlede, og kigge mig over skulderen, ikke for at lave det for mig :)
Istarten tog det lang tid lige at få indstillet svejser lavet nye pladedele osv. Men det gik efterhånden helt frisk, efter de første 3 dage.
Bilen holdte inde på arbejdet fra Mandag uge 30, til Tirsdag uge 31. Hvor jeg derefter tog i sommerhus og slappede lidt af med gutterne. :)
Nu blev bilen hejst op på min egen lift der hjemme, hvor jeg nu kunne fortsætte rustarbejde på eften hånd. Hvor der også blev brugt mange timer. RIGTIG mange timer.
Stræbede efter at lave det så usynligt, samt på den rigtige måde, med fuldsvejsninger, grundmaling samt gummihud bag efter alle vejsninger og ved alle overlapninger.
Idag er jeg virkelig glad for at jeg fik lært at lave rust. Det er sku en god ting at kunne.
D. 23-09-2008 var jeg færdig med alt rust, skiftet bremser osv. så nu skulle bilen forbi synshallen.
René fra www.Bilsynherning.dk synede Nissanen for mig, og han roste meget mit plade arbejde. Hvilket jeg faktisk er glad for. René er den synsmand jeg bruger når jeg skal have biler synet. Han er fair, og har nogle gode priser. Kan kun anbefale ham.
Men bilen blev vuderet til under middel, som er forståligt nok :)
Nu skulle papirene bare afleveres til Skat, og jeg ville blive kontaktet angående pris jeg skulle betale i afgift.
5dage senere blev jeg ringet op, og blev fortalt jeg skulle betale . 38.875 DKR. Hvilket jeg synes var helt urimeligt. Men bed i det sure æble og fik dem betalt. 40000kr lige på tak, så fik jeg endda også et sæt plader.
De næste 4 uger skete der ikke mere, hvor jeg bare kørte i bilen frem og tilbage.
Men jeg besluttede mig for at få min afgift anket, det skulle ske i Århus.
D. 01-10-2008 tog mig og min skønne kæreste ud til skatte centeret, fik bilen anket. Jeg havde papir med på hvad andre havde givet for lign bil, med samme data osv. Og han kunne godt se jeg havde givet for meget.
Han kiggede efter buler, ridser, samt andre defekter.
20min senere havde han beregnet en ny afgift til mig.
Den lød på 25.065 DKR. Jeg var fuldt ud tilfreds, og kunne nu se en sammenhæng.
5dage senere, blev der indsat 14000kr på min konto :)
Nu da der begynte at komme glatte veje osv, synes jeg det var på tide at stille den i vinterhi, så jeg rigtig kunne komme igang med projektet.
Det første blev at få motoren revet ud af bilen, først af med gearboxen, og derefter ud med motoren. Det var ikke nogen svær sag, da der ellers er rimelig plads til det hele.
Men da jeg fik motoren ud, begynte jeg at afmontere de ting som sad i motorummet, for at jeg kunne få den malet.
Såsom ABS pumpe, hovedcylinder, div bremserør, batteri, og alt det der ville side i vejen for at jeg ikke kunne male.
Da jeg synes det var til at komme til, fik motorrummet en god omgang motorvask. Havde købt 5L berner motor rengøring, og så var det ellers bare igang med at skrubbe. Af med alt skidtet, og til sidst sprøjtede jeg alt det rasterende væk med varm vand i en malerpistol. (Min fars idé) :)
Nu skulle lakken ellers bare slibes af, og det rasterende overflade rust skulle lige laves, alle silinger skulle slibes af, og på med nogle nye.
Motorrummet var nu klar til at blive affedtet, samt malet.
Havde været forbi Thansen og købe 5dåser maling,
1Dåse grunder,
3dåser maling
1dåse klarlak.
Hver dåse holdte til 2 tynde lag.
Efter det færdige resultat hvor jeg havde spraymalet med maling for 200kr, synes jeg det er blevet ganske tilfredsstillende. Nu skulle alt afdækning bare fjernes igen.
Nu påbegynte jeg motorrenovering.
Af med bundkar, hvor jeg afmonterede 2 sæt plejllejer. Lagde lidt plastik gauge ned, og fik derved udmålt spillerummet.
Resultaterne blev nogen lunde, fordi det var jo nye lejer der lagde i, som kun havde kørt max 500km. På begge var tolerancen på 4-5/100mm.
Dog bliver lejerne alligevel skiftet, da jeg vil have nogle forstærket ACL lejer i.
Hovedlejerne havde det derimod meget ringere. Se billederne.
Den midterste leje, havde dyberidser, var utrolig meget slidt, og var nok også skyld i at den bankede sådan efter olieskift til 0/40 olie. Dog er der ingen synlige tegn på selve krumtappen, så tror ikke den står til slibning,(Heldigvis) :)
Nissan 200sx renovering
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2
aug 2003
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 862
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Det var Car center hamburg
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Havde det der i baghovedet, med at den havde kørt i sydtyskland, var ikke mere end fra 1993. Og at der ingen synlig rust var. Udover det vi fandt på paneler osv. Men når man først begynder at grave sig ned, kommer der en hel del frem efterhånden.
Det er surt, og gav en masse arbejde. Men nu har jeg lært at lave rust Hvilket jeg aldrig har gjort i på arbejdet.
Men den har jo stået stille siden november. Så nu mangler jeg bare dele fra Apex performance. Dog er tingene i rest ordre
jan 2005
Følger: 41 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 352
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Nu er der bestilt nye, og håber at de kommer i morgen, så jeg kan få lavet en ordenlig omgang i weekenden. Måske få motoren samlet, og lagt i bilen hvis det går rigtig godt.
Mht tuning.
I første omgang er det minimalt hvad der bliver lavet.
3" Hks fra turbo og ud.
Åbent filter
Blitz blowoff.
Bleed ventil til at hæve ladetryk.
Men senere skulle der gerne komme
Stage 1 chip,
El-blæser istedet for viskose.
og hvis jeg er rigtig heldig, en større turbo.
Men bilen skal udelukken bruges til hverdag. så 200-220hk bliver målet.
Mht styling,
Den bliver lakeret i en dyb sort lak, eller en sort, med et mørke grønligt skær i, som kommer fra en Mercedes GL og ML.
Orginal spoiler fjernet.
17" Tenzo drift fælge.
Og så bliver kabinen shinet op, med et par nye sæder, gearknop, snap-off rat, da jeg ikk vil ofre noget tracking udstyr til den, så det er lige den nærmeste mulighed for at de langfingerede ikk løber med den.
Men der skulle gerne snart komme nye opdateringer.
Vil gerne have den køreklar med ny lak inden 1½ mdr. Fordi har jo også en gammel MG B fra 1971, som skal være klar til sommer til min far.
Men der er meget arbejde i sådan en bil, men det gør mig nu ikk ret meget
Tak fordi i kiggede med.
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 395
Lækkert projekt du har gang i !
Hvad har du af fremtidsplaner for den ? Tuning, styling osv. ?
mar 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 37 Svar: 267
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
apr 2006
Følger: 263 Følgere: 335 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 2.053
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Mangler 4-gas test, positions lys højre for og bag.
Lørdag og idag gik med at få lavet
Renoveret bag kalibre, udskifte bremsevæske, fejlfinde på positions lys i højre side, samt samle div ting igen, som plastik innerskærme, andre hjul mm..
De hjul der sidder på nu, er nogle 15" ATF fælge, med vinterdæk på. Det eneste grund de sidder på er for at komme igennem syn. Da de andre ingen mønster har på i bag, og derefter skal der nogle 17" lette fælge på.
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
okt 2005
Følger: 49 Følgere: 49 Biler: 6 Emner: 21 Svar: 274
mar 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 37 Svar: 267
mar 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 37 Svar: 267
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Venstre vanger er blevet lavet.
Rust huller i venstre forhjuls kasse lavet. Samt alt overflade rust gjort ren, lagt ny gummihud osv.
Venstre bag, er der blevet lavet et dumt hul, dog er det blevet erstattet af frisk jern Samt overfladerust under sealinger fjernet, og ny gummihud smurt på
Højre for og bagskærmkasse er rusten blevet lokaliseret, og rengjort. mangler bare at blive skåret væk, og ny plade isættes istedet. Dog skal tanken ned, pga rust oppe omkring tankpåfyldning, så der skal lige aftappes 55liter benz.
Højre vanger delvis afmonteret, hvor efter den skal sammen bygges af en ny "venstre" vange. Da den højre ikke kan fåes mere. Den kommer imorgen til middag.
To do liste imorgen.
Rust laves i højre forskærmkasse.
Påbegyndelse på at lave rust i højre bag skærmkasse. Så tror jeg vist også dagen er ovre.
Og det med at få den ud at køre uge 33, tror jeg vist godt jeg kan skyde en hvid pil efter.
Da jeg ihverfald har 4 fulde arbejds dage rust endnu. Og skal på festival Onsdag til søndag. i uge 31. Og uge 32 skal jeg på arbejde igen.
Lidt fra min dag
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
maj 2006
Følger: 116 Følgere: 111 Biler: 4 Emner: 232 Svar: 1.231
mar 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 37 Svar: 267
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Rusthul i hhøjre skærmkasse i bag.
Rusthul i vangere.
Rusthul i højre forskærm kasse.
Overflade rust i tårne i for.
Bremseskiver i bag,+klodser
Bremseklodser i for.
2 nye bagdæk
Derefter synes, samt afgift betales.
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Glæder mig til at få den på vejen. For mig er det drømme bilen.
Hvis i har ideer omkring hvordan det laves. Om det bare skal lappes, eller ny vanger. Hvad mener i?
sep 2003
Følger: 51 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 89 Svar: 462
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 50 Svar: 3.310