{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

et par dumme spørgsmål om tuning {{forumTopicSubject}}

catalysatoren på en bil er det den som sidder på udstødningen eller hvor sider den?
og er det ulovligt i danmark at tage den af?

en wastegate er det den der bestemmer ladetrykket som man kan stille på for at få lidt flere heste ud af den eler hvad er det?
og hvo meget kan man cirka få ud af det?

og det sidste hvad for et luft filter ville være bedst til en diesel det skal helst være et hvor der ikke skal olie på hvis man kan få det

håber nogle vil hjælpe ham her den lidt uvidende

bilen det handler om er en Rover 620Sdi (med turbo og intercooler)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  et par dumme spørgsmål om tuning
  • #1   8. feb 2007 Standard luftfilter :P. Katalysatoren er ulovlig og pille af hvis bilen er født med det, og den sidder selvfølgelig i begynden af udstødningen UNDER bunden..



  • #2   8. feb 2007 Der sidder da ikke kat på en så ny diesel, mener jeg. Men ellers ja den sidder på udstødningen.

  • #3   8. feb 2007 Katalysatoren er den der renser din udstødningsgas ja. Fjerner man den, kan bilen ikke synes og man risikerer en bøde på 25.000 i allerabsolut værste fald.
    Men hvis den er en flaskehals i motorens effekt, vil det selvfølgelig give lidt effekt at fjerne den.

    Wastegaten er ganske rigtigt den der bestemmer dit ladetryk, og derved også hvor mange HK motoren har. Man skal ikke stille en motor op i ladetryk medmindre man ved hvad man gør. Den skal have mere benzin hvis den får mere luft - og det skal justeres ind.

    Et indsatsfilter vil nok være bedst - dvs et der passer i den originale kasse. Der er ret strenge regler om hvilke filtre man må montere og så videre.


  • #4   8. feb 2007 En katalystor sidder efter dit manifold som den første del af din udstødning, det den som sørger for din bil ikke forurener for meget, og ja det ulovligt og køre uden katalysator hvis bilen er født med det.


    En wastegate er et populært ord for den ventil på akuatoren, Det den gør er at den lukker luften ud fra din turbo turbine. Hvis der er luft derinde så blir turboen "sløvet" dette undgår man ved en wastegate, en wastegate holder simplehen flowet kørende i din turbo turbine og sørger for at beskytte så og sige din motor samt din turbo. Wastegaten bliver styrrert af akuatoren.

    Luftfilter er der mange muligeheder nogen af de mære populære mærker er KN og Greenair et af de 2 mærker så du skam fint kørende bare sørg for det passer til din motor (ved de i butikken når du køber det)


  • #5   9. feb 2007 N. A. K bilen er fra 1996 og der er en på ja smiley

    men tak for de hurtige og gode svare alle sammen smiley


  • #6   9. feb 2007 NutNik S > Wastegate bestemmer ikke ladetryk eller hvor mange HK din motor har. Den sørger bare for at lufte ud enten ud i det fri eller et andet sted alt afhængigt af hvordan man vil have det

  • #7   9. feb 2007 Jaiz : snak om noget du har forstand på i stedet .... en wastegate styrer ladetrykket jo!! det gør den ved at åbne en port på udstødnings siden så udstødningsgasserne bypasser turboen så ladetrykket kan blive styret.

    Det du snakker om er en blow off valve!


  • #8   9. feb 2007 er det rigtigt at vis man fjerner catalysatoren så kommer man af med noget af turbo tøven eller er det meget lidt?

Kommentér på:
et par dumme spørgsmål om tuning

Annonce