1.531 visninger
|
Oprettet:
Udstødning på Diesel {{forumTopicSubject}}
Hey guys....
Jeg har en Toyota Sportsvan 2,2 TDI, som jeg er ved at "gejle". Jeg vil så lige høre hvordan det er bedst at lave sports udstødning på sårn en diesel, da det nok er lidt anderledes end på en benzin. Lige nu har jeg bare pillet bag potten helt af og kører uden, og så sidder der en mellem pot af en slags. Bilen siger næsten ingenting og så er der en plat piven fra turboen i udstødningen.
Spørgsmålet er så:
Vil det gi' noget at sætte en bananmanifold på og så et 3" el 4" rør fra manifold og så ud.....??? Eller skal det laves anderledes????
feb 2003
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 4 Emner: 35 Svar: 498
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Blogger
Tilmeldt:
jul 2003
Følger: 45 Følgere: 48 Biler: 4 Emner: 41 Svar: 1.038
Det er sq spild af penge
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
okt 2002
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 172
Og sådan et er der jo ikke på en dieselmotor.
Ergo der er IKKE brug for en dumpvalve på en dieselmotor!
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
okt 2002
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 172
Det er (som jeg skrev :oP) turbo'en der bliver beskyttet. Nærmere bestemt turbinehjulets blade. De kan blive lidt presset ved for højt tryk. Desuden bliver den bremset groft ned ved speederslip.
Allan> Så snart der er overtryk i indsugningen, kan den sige lyde. Men til gengæld er der intet vakuum til at åbne dumpvalven.
Så den anordning du nævner, er nok nærmere til at lave vakuum.
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
okt 2002
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 172
På en benzinmotor lukker man jo gasspjældet ved speederslip. Der kører turbo'en videre og opbygger mere tryk, mens den bremses af det samme! Der kommer jo pludseligt et meget større overtryk, da luften ikke kan komme forbi spjældet.
DER åbner dumpvalven, da der er vakuum tager fra bagsiden af spjældet. (Stemplerne kører jo stadigvæk og danner vakuum, pga lukket spjæld).
På en dieselmotor er der IKKE et gasspjæld der lukker for indsugningen. Dvs der bliver ikke dannet det sindssyge overtryk ved speederslip. Og der er HELLER ikke vakuum til at åbne dumpvalven, da spjældet jo mangler.
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
okt 2002
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 172
Så lader jeg en anden overtage! Haha
Jeg aner stort set ikke en skid om dieselmotore. Men det er vist noget med at man regulerer mængden af diesel til cylindrene.
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Og så tilbage til mit første spørgsmål ang. udstødningen, har en gammel simons potte, kan den mon gi noget.......
feb 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 156
Den eneste grund til at smide det på er for lyden, det har ingen betydning for heste eller hvor hurtigt turboen kommer op i omdr. igen
Udstødning kan godt gi lidt, men ikke hvis det bare er en bagpotte du smider på, det gir heller ikke en skid på en benzin.
Det eneste man skal være opmærksom på er at en diesel er mere følsom for modtryk så hvis det ikke er en udstødning der er lavet til den så kan det skabe mere problemer end løsninger
Arvid
feb 2003
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 4 Emner: 35 Svar: 498
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
feb 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 156
feb 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 156
Men ved godt du kan have ret, hvis bilen ikke vejer så meget så kan den blive rigtig hurtig.
DTC kører med slics det har også meget at sige samt det at de vejer kun ca halvdelen af kleemanen.
Men vi skal vel ikke diskutere vi glæder os jo bare til at se jeres bud på DK hurtigste bil i Diesel klassen, længere er den jo ikke
Arvid
feb 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 156
Du har ret
Arvid
Udstødning på Diesel