{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

henrik m
henrik m
Tilmeldt:
29. maj 2005
Følger: 1 Emner: 159 Svar: 315

motorskift {{forumTopicSubject}}

hey . tænkte på hvis jeg har en civic 92-95 med en 1,3'er (75)hk og den så dør kan jeg så smide en 1,5 med 90hk i uden jeg ska betale afgift for en 1,5'er? og ska jeg skifte bremser m.m hvis jeg skifter? og hvad ligger priserne på en 1,5'er på herhjemme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  motorskift
  • #1   28. feb 2006 Du må tune din bil 20%

  • #2   28. feb 2006 PÅ STANDARD MOTORBLOK

  • #3   28. feb 2006 ikke uden at betale afgiften og så bremserne skal også skiftes plus noget andet, god regl er: det kan aldrig betale sig.!

  • #4   28. feb 2006 75:100x20 = 15
    75 hk + 20% (15) = 90 hk

    ja, det må du gerne!


  • #5   28. feb 2006 Du må KUN tune 20% på original motoren. Alt andet kræver godkendelse!

  • #6   28. feb 2006 Thomas>>> Jeg havde en Vectra A 1,6 med en 1,8 ilagt, så den var tunet præcis 20%. Det sagde synsmanden intet til!!!

  • #7   28. feb 2006 og heller forhandleren der solgte mig den, garanterede også det var i orden.

  • #8   28. feb 2006 en synsmand kan da heller ik se forskel på sådan motor..
    kan forstå hvis du har en 1.6 og du smider en VR6 i så vil han nok klø sig lidt i nakken.. når han åbner hjelmen.

    Og jeg hælder nok også over mod at når det er så lille en motor du snakker om så sælg bilen og køb noget der er hurtiger..


  • #9   28. feb 2006 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110568&vID=74395
    Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt


  • #10   28. feb 2006 Er vi enige?

  • henrik m
    henrik m Tilmeldt:
    maj 2005

    Følger: 1 Emner: 159 Svar: 315
    #11   28. feb 2006 men hvis jeg nu har en 1,3'er og tuner den til ca. 110-120 hk kan synsmændene så se det?? hvis det kun er motor dele som ik kan ses som knaster osv

  • #12   28. feb 2006 Du må godt smide en 90 hk motor i uden at betale afgift. Og der skal ikke laves noget ved bremserne, da de er fuldstændig ens. Og en synsmand kan ikke se om der er andre knaster i.

  • #13   28. feb 2006 Okay, så læs her:

    Tuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22 og Bekendtgørelse om godkendelse og syn.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Må man chiptune?
    For chiptuning gælder udover de ovennævnte regler også særlige bestemmelser. Chiptuning, herunder såkaldte ”powerbokse”, som manipulerer bilens motorstyring og forureningsbegrænsende udstyr, er ikke tilladt for nyere biler, dvs. biler der opfylder ”euro 3” bestemmelserne, som trådte i kraft 1. januar 2001. Undtaget er dog biler, der inden 1. april 2004 er godkendt med dette som konstruktive ændringer, og det fremgår af registreringsattesten.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.


    Sidst opdateret den 06. januar 2005.

    ;o)


  • #14   28. feb 2006 Ergo skal du kunne dokumentere ovenstående ikke forurener og støjer mere m.m.. Sådan én test koster i omegnen af 40000 kr!

  • #15   28. feb 2006 Her er linket!

    http://www.fstyr.dk/sw23095.asp



  • #16   28. feb 2006 Jeg citerer dig Thomas>>> Du må KUN tune 20% på original motoren. Alt andet kræver godkendelse!

    Og så skal du vist lige læse hele teksten ;o):
    Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.


  • #17   28. feb 2006 Lasse A: ja ja smarte - var sgu tættere på en dig! ;o) De gamle regler sagde faktisk 20%, men der er jo kommet nye regler nu, hvor man efterhånden dårligt må slå en prut uden at det koster!

  • #18   28. feb 2006 Tak for kampen Thomas :o)


  • #19   28. feb 2006 Lasse A: Selv tak :oD


  • #20   28. feb 2006 Så alt i alt henrik, så må du godt lægge en større motor i din honda, når blot effekten øges 20%, og den bliver identisk med en anden seriefremstillet bil!

  • #21   28. feb 2006 ...hvilket i værste fald kan indebære ting som udskiftning af bremser, styrtøj, undervognsdele m.m. Til sidst skal man så have typegodkendelsen på de to modeller, med til syn. Det skulle vist være det, ik Lasse? :o)

  • #22   28. feb 2006 Thomas>> Lige præcis, men kun i værste fald!!


Kommentér på:
motorskift

Annonce