2.574 visninger
|
Oprettet:
Ralle | Det handler om moment
Tilmeldt:
23. jan 2007 Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Tilmeldt:
23. jan 2007 Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
For kraftig tuning? {{forumTopicSubject}}
Hvad siger loven egentlig om at tune sin bil?
Har ikke kunne finde det nogen steder, for det står på "dansk".
Tænker på hvis man har en f.eks. Golf 4 1,8VT med 180hk. chippet til 260hk. (Med anden intercooler, og filter)?
Hvad sker den dag man bliver stoppet i den?
Skal den synes før man må køre i den?
Fortæl hvad i ved
feb 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.291
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Ellers kalder du dig til syn.
Tuning over 20 % skal godkendes. Chiptuning er som udgangspunkt ulovligt. Med mindre du finder en der kan chippe med TÜV
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.064
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
at flytte / ændre på intercooler / mm. er kontruktiv ændring, og kan kaldes til syn.
sep 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 94 Svar: 909
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
feb 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.291
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201310&i=260&action=close#i110565
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
ja selvom han betaler de 102.000 så er bilen ikke lovligt, de skal godkendes.
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
20% reglen gælder altid . det siges at std motor må gerne tunes mere end 20% såfremt fabikanten vil stå inde for at modellen kan håndtere de ekstra kræfter. og at den stadig overholder røg og støjkrav . og held og lykke med at få de papir . så spørg hvilken som helst syns mand og han vil sige 20% uanset hvad.
taget fra : http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
claus-m . -> Sikker? Udklip fra færdselsstyrelsen:
7.06 Luftforurening
7.06.001 Generelle bestemmelser
(1) Motor skal være således indrettet, at den ikke afgiver unødig røg.
(2) Ved første registrering af køretøj med forbrændingsmotor skal køretøjet overholde
de krav og emissionsnormer, der er nævnt for de enkelte køretøjsarter.
(3) For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder chiptung, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
(4) Ved chiptuning af bil med dieselmotor skal røggasværdierne være målt under
fuld belastning ved 6 konstante omdrejningstal i henhold til direktiv 72/306/EØF
eller ECE-regulativ 24.
a) Ved chiptuning må røggasværdierne ikke overskride grænseværdierne i
ovennævnte direktiv eller regulativ, og
b) ingen af røggasværdierne må overstige måleresultaterne ved typegodkendelse
i henhold til ovennævnte direktiv eller regulativ med mere end 20%.
MEN !
Hvad sker der hvis man bliver stoppet i en G4 med 260 hk og front monteret intercooler? (Den har ikke været til syn siden der er lavet de ændringer. ( IC og chipning).
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.421
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
De konfiskere din bil. Og kører til bilinspektionen, og gennemgår den, og så finder de alle ulovlighederne, og så udregner Skat en afgift som du skal betale for at få bilen retur.
Men når bilen efter afgiftbetaling er retur, så skal du få den godkendt, ellertilbageføre bilen i lovlig stand.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
De tager din bil. Og udregner en afgift for de hk den er forøget med.
Men bilen er ikke lovlig før den er synet og godkendt med de konstruktive ændringer.
Og du kan ikke få den godkendt herhjemme.
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Og hvad skal der til for at få en G4 med 260hk til at køre lovligt på gaden?
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Med venlig hilsen
Ulrich Lopdrup
Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Tlf.: +45 33929152
Fax: +45 33932292
e-mail: ulo@fstyr.dk
www.fstyr.dk
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
Find TUNING der er MERKBLATT 751 GODKENDT
og der er ingen problemer.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
kan du Turbo/kompressor Tune en E36 320i til 192hk + 20% med et Godkendt turbo/kompressor kit (merkblat 751)
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 49 Svar: 1.777
Find et IC kit i tyskland med TÜV godkendelser medfølgende, der er altid nogle tuningsfirma der for godkendt sådanne produkter.
Find evt en chip fra samme med papirer , så står du ligeså godt som alle andre.
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Men forstår jeg det rigtigt, hvis det er lovligt så længe den ikke støjer mere end normalt, og ikke forurener mere end normalt?
Hvis man gerne vil have tjekket en bil, og køre lovligt, hvem skal man snakke med / hvor skal man henvende sig?
Det må jo kunne lade sig gøre at køre i en G4 med 260 hk. lovligt?
Der kører jo ekstrem mange synligt tunede biler rundt i danmark, de kører vel ikke alle ulovligt?
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Og chipningen/optimeringen er er sket på rullefelt, og derfor i motorstyringen.
(Spørg da det er en bil jeg overvejer at købe, men gider ikke hvis det bliver for dyrt).
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 49 Svar: 1.777
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
eks. en bmw e36 kan du jo få i 325i / 328i - med 192 hk + 20% og 325 er identisk med 320 i ophæng, bremser mv. ergo kan du få en 320i med 150hk godkendt til at må tunes op til 192hk + 20% da bilen teknisk kan klare det. og det er som jeg skriver- en opskrift du kan bruge på alle biler, hvis du finder et tunings kit der er godkendt til det - dvs. Merkblatt godkendt, så har de netop haft en sammenligning på bilerne - dvs. at de er identiske, eller kan klare de hk der er foreskrevet i netop dette dokument. og det kan IKKE afvises i en dansk synshal, men det kan en TYSK TUV - der ikke henviser til Merkblatt 751
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
Den overskrider automatisk de 20% lige så snart vi snakker trykladning, det står der højt og tydeligt i reglerne.. men findes der decideret typegodkendelser til Fx et kompressorkit til en E36
Det er umuligt at tolke de regler der, men hvis man bare antager at man ikke må en flyvende fis, så er man nok ikke helt ved siden af.
Jeg ved at hvis man bygger bilen 100% identisk med en større model, så skal man betale restafgidt inden man må få plader på.
Har lige haft en opgave om det på teknisk i sidste uge.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Hvor skal jeg så gå hend for at få godkendt at den sidemonterede intercooler er flyttet til fronten, og der er åbent filter på?
Det er ven i sig selv ikke en tuning?
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
Færdselsstyrelsen arbejder med ét begreb, som gør sig gældende når man snakker tuning nemlig begrebet "Konstruktiv ændring". En hver konstruktiv ændring af bilen eller dens motor SKAL godkendes i en synshal før bilen er lovlig til brug på vejen.
Det er ALTID ejerens eget ansvar og pligt at gøre synshallen opmærksom på de konstruktive ændringer, der er foretaget. Først når disse er indført i bilens registreringsattest er bilen synet og godkendt med ændringerne og dermed lovlig til brug på vejen.
En konstruktiv ændring er en ændring af bilen ellers dens motor, så denne del af køretøjet ikke længere er sammenligneligt med original.
I det følgende vil vi kun beskæftige os med konstruktiv ændring af motor.
Regler og bestemmelser, der altid gælder uanset køretøjets alder og brændstof:
Generelle bestemmelser
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne - og dermed ikke lovlig.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Sikkerhed
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt. Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Støj
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Regler og bestemmelser, der er afhængig af køretøjets første registrerings dato. BENZIN biler:
Før 1. april 1984:
Emissione
Der er intet krav om emissionstest. Der er dog de almindelige krav om CO i tomgang som synsvirksomheden tester under synet.
Før 1. oktober 1989:
Emissione
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
For seriefremstillet bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 1. oktober 1990:
Emissione
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
For seriefremstillet bil med slagvolumen på højst 2000 cm3 eller som er terrængående, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 1. januar 1995:
Emissione
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
For seriefremstillet bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt med standardudstyr på over 685 kg, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Efter 1997:
Emissione
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Brændstofforbrug
For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette. Bil kan dog godkendes uden målt forbrug. I så fald benyttes Skatteministeriets formel for beregning af forbrug i afhængighed af egenvægt.
Regler og bestemmelser, der er afhængig af køretøjets første registrerings dato. DIESEL biler:
Før 1. april 1987:
Emission
Ingen krav bortset fra de almindelige krav om udstødningsgassens røgtæthed under fri acceleration. Denne test laver synsvirksomheden under synet.
Efter 1. april 1987:
Emission
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder de normer der gør sig gældende i henhold til køretøjets første registreringsdato. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
Lovligt Toyota MR2 Turbo kit, der er merkblatt godkendt.
link til Tuv
http://www.tte.de/downloads/certificates/Engine_Drivetrain/Turbo%20Kits/MR2/AM26404_Turbo%20Kit_MR2.pdf
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
Kan du så fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan få en merkblatt på min motor? for har virkelig prøvet alt, og alle siger at det kan man ikke uden at give 10 gange det bilen er værd.
Hvad er tuningen værd, hvis jeg kan få 2 GT4ere på plader for de penge?
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
http://www.tte.de/
alt lovlig toyota tuning
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Hvor skal jeg så gå hend for at få godkendt at den sidemonterede intercooler er flyttet til fronten, og der er åbent filter på?
Det er ven i sig selv ikke en tuning?
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
Tågelygterne stod 28CM over jorden og lygterne var også meget over det de mindst skulle være.
Måske er jeg fattsvag, men så er jeg ikke den eneste, ligemeget hvor mange fine papire du har på dine ting, så vil man bare blive indkaldt og indkaldt og indkaldt så længe man har den frontmonterede intercooler, og Turbo på en N/A bil, lige meget hvor mange stempler man har.
Det er mine oplevelser ihvertfald.
jun 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.588
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
jeg har fået godkendt en 520 er med 215 hk, skrevet i reg. attest, trods den var født med 129 hk.
fordi jeg havde alle de rigtige papire med til syn.
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Det er jo MEGET begrænset hvor meget efekten stiger ved at flytte intercooleren og sætte åbent filter på den.
Hvis jeg sætter motorstyringen tilbage til standart og smutter til syn med intercooler og filter, vil den så kunne godkendes? (Hvis ikke den larmer eller oser for meget).
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
Kender en der havde lagt en blacktop motor i sin corolla OG havde betalt afgift af det med godkendelser og det hele, han bliver altid kaldt til omsyn, selv med papirene i orden. så meget at han tilsidst solgte bilen, alene på grund af det.
mange politimænd er ligeglade med dig, ligemeget om du har papirene i orden eller ej. sådan er det bare her.
Betjenten kommer hen til en, og alt efter hvad humør han er i, sender han endten en til syn eller ej. og det er ikke engang fordi man skal opføre sig tovligt for at blive stoppet.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
nu er jeg ikke typen der går op i love & regler, .. eller overholder nogen af delene, men nu er det hele her blevet skåret ud i pap.
og Alt kan synes hvis man vil det.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
i teorien kan han stå nede ved hækken ved synshallen og kalde dig til syn igen når du triller ud af porten fra synststedet.
Uden belæg for at have ret i han påstand om at den er i ulovlig stand
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
og du kan ikke påvise at bilen var i lovlig stand på det tidspunkt du blev stoppet, da du har haft tid far du blev stoppet til du fik indkaldelsen,
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.681
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
For kraftig tuning?