{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.574 visninger | Oprettet:

For kraftig tuning? {{forumTopicSubject}}

Hvad siger loven egentlig om at tune sin bil?
Har ikke kunne finde det nogen steder, for det står på "dansk".

Tænker på hvis man har en f.eks. Golf 4 1,8VT med 180hk. chippet til 260hk. (Med anden intercooler, og filter)?

Hvad sker den dag man bliver stoppet i den?
Skal den synes før man må køre i den?

Fortæl hvad i ved smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For kraftig tuning?
  • #1   26. nov 2009 chip til til 260hk, hvad er det for en chip du bruger, for det tror jeg der er mange der vil vide

  • #2   26. nov 2009 i væreste fald tager de bilen.

    Ellers kalder du dig til syn.
    Tuning over 20 % skal godkendes. Chiptuning er som udgangspunkt ulovligt. Med mindre du finder en der kan chippe med TÜV


  • #3   26. nov 2009 Du skal betale afgift af den ekstra effekt du har. Jo større motor en bil har, jo dyrere er den i afgift, og sådan er det jo også selvom den er tuned til højere effekt.

  • #4   26. nov 2009 du=de

  • #5   26. nov 2009 http://www.bilgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?msg_id=619979


    at flytte / ændre på intercooler / mm. er kontruktiv ændring, og kan kaldes til syn.


  • #6   26. nov 2009 Du kan hæve dine nuværende heste med 20%. Der KAN opstå problemer med forsikringen, hvis de kan bevise at motoren havde flere heste end den var forsikret for. Det skal iøvrigt også meddelses synsmanden, så det kommer til og stå under konstruktive ændringer.

  • #7   26. nov 2009 Du kan ikke bare betale for de ekstra hk i form af afgift... Det hele skal godkendes....

  • #8   26. nov 2009 og du kan umiddelbart ikke betale Afgift af en "tuning" det hedder Reg. afgift til en større model, hvis du øger hk/effekt. så sammenligner de med en evt. større model, min erfaring med skat. skulle betale 77.000 kr for at ilægge en 320i motor i en 318i E46 , ... fuld reg. afgift til 320´er. + ombygning

  • #9   26. nov 2009 de rer en der er blevet taget i en fiesta st 150 hvor den er turbo tunet til 300hk han fik konfiskert bilen og skal betale 102.057kr i afgift for at få den igen. kommer i politi jagt på kanal 5 næste uge.

  • #11   26. nov 2009 og så vil jeg mene at den stadig ikke er lovlig før han laver den tilbage til std , da den ikke kan synes med turbo.

  • #12   26. nov 2009 jacob B
    ja selvom han betaler de 102.000 så er bilen ikke lovligt, de skal godkendes.


  • #13   26. nov 2009 men her er reglerne for tuning af biler
    20% reglen gælder altid . det siges at std motor må gerne tunes mere end 20% såfremt fabikanten vil stå inde for at modellen kan håndtere de ekstra kræfter. og at den stadig overholder røg og støjkrav . og held og lykke med at få de papir . så spørg hvilken som helst syns mand og han vil sige 20% uanset hvad.
    taget fra : http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.


  • #14   26. nov 2009 Ralle . -> Det var et eksempel !

    claus-m . -> Sikker? Udklip fra færdselsstyrelsen:

    7.06 Luftforurening
    7.06.001 Generelle bestemmelser
    (1) Motor skal være således indrettet, at den ikke afgiver unødig røg.
    (2) Ved første registrering af køretøj med forbrændingsmotor skal køretøjet overholde
    de krav og emissionsnormer, der er nævnt for de enkelte køretøjsarter.
    (3) For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder chiptung, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
    gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
    (4) Ved chiptuning af bil med dieselmotor skal røggasværdierne være målt under
    fuld belastning ved 6 konstante omdrejningstal i henhold til direktiv 72/306/EØF
    eller ECE-regulativ 24.
    a) Ved chiptuning må røggasværdierne ikke overskride grænseværdierne i
    ovennævnte direktiv eller regulativ, og
    b) ingen af røggasværdierne må overstige måleresultaterne ved typegodkendelse
    i henhold til ovennævnte direktiv eller regulativ med mere end 20%.

    MEN !

    Hvad sker der hvis man bliver stoppet i en G4 med 260 hk og front monteret intercooler? (Den har ikke været til syn siden der er lavet de ændringer. ( IC og chipning).


  • #15   26. nov 2009 der er forskel på reglerne hos told og skat og bilindspektionen skat er lige glade hvor meget du tuner bilen bare de får en del af kagen, bilindspektionen derimod er meget svære at danse med.

  • #16   26. nov 2009 jacob B -> Kan jeg ikke bruge til noget. Den er født uden turbo, så det klart det ikke er lovligt, da man ikke må eftermontere tryk.. G4 1.8VT er født med tryk, og der er ikke skiftet turbo.

  • #17   26. nov 2009 Hvis den er født uden turbo, så skal den en tur til Tyskland før den kan godkendes, og det er kun hvis den opfylder alle krav, de godkender den, testen i Tyskland koster kassen. Derefter bliver der et afgiftspørgsmål som Skat.dk tager sig af...

  • #18   26. nov 2009 nej ,men så ved folk hva de må lovligt . efter det er det jo så konfiskering af bilen og ny afgift . og så må man se om syns hallen vil være med til det bagefter hvilket de sjældent vil

  • #19   26. nov 2009 claus-m . -> Endnu et indlæg jeg intet kan bruge til..

  • #20   26. nov 2009 Hvad der sker,,
    De konfiskere din bil. Og kører til bilinspektionen, og gennemgår den, og så finder de alle ulovlighederne, og så udregner Skat en afgift som du skal betale for at få bilen retur.

    Men når bilen efter afgiftbetaling er retur, så skal du få den godkendt, ellertilbageføre bilen i lovlig stand.


  • #21   26. nov 2009 Ralf L Hvad er det du ikke forstår.

    De tager din bil. Og udregner en afgift for de hk den er forøget med.

    Men bilen er ikke lovlig før den er synet og godkendt med de konstruktive ændringer.

    Og du kan ikke få den godkendt herhjemme.


  • #22   26. nov 2009 Hvis så bare det er en 180hk med den sidemonterede intercooler flyttet til fronten, og den ikke har flere heste end standart, hvordan ser det så ud?

    Og hvad skal der til for at få en G4 med 260hk til at køre lovligt på gaden?


  • #23   26. nov 2009 Cookie monster . -> LÆS indlægene.. Det var først i indlæget over dit jeg fik det afvide.. Slap dog af..

  • #24   26. nov 2009 De nye regler for chiptuning trådte i kraft den 1. august 2006. Såfremt en chiptuning, der er foretaget før denne dato, ikke er blevet godkendt, træder den ind under de nye regler. Det er vigtig at bemærke, at chiptuning hele tiden har krævet en godkendelse, og at denne godkendelse skal være fremgå under 'konstruktive ændringer' på registreringsattesten. For nærmere oplysning se 'Vejledning om syn af køretøjer 2006'. Specielt er afsnit 7.05.001 og 7.06.001 vigtige.



    Med venlig hilsen

    Ulrich Lopdrup

    Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K

    Tlf.: +45 33929152
    Fax: +45 33932292
    e-mail: ulo@fstyr.dk
    www.fstyr.dk


  • #25   26. nov 2009 Du skal finde et godkendt tuningskit hvis du vil op i de HK.. Ellers er det TÛV testcenteret der er et af de eneste steder du kan få det godkendt, for der skal også monteres større bremser og forstærkninger af bilen.

  • #26   26. nov 2009 UANSET HVAD


    Find TUNING der er MERKBLATT 751 GODKENDT

    og der er ingen problemer.


  • #27   26. nov 2009 med denne her opskrift fra fstyr.

    kan du Turbo/kompressor Tune en E36 320i til 192hk + 20% med et Godkendt turbo/kompressor kit (merkblat 751)

    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.


  • #28   26. nov 2009 Ralf L

    Find et IC kit i tyskland med TÜV godkendelser medfølgende, der er altid nogle tuningsfirma der for godkendt sådanne produkter.

    Find evt en chip fra samme med papirer , så står du ligeså godt som alle andre.



  • #29   26. nov 2009 Cookie monster . -> Du er Ulrich Lopdrup? Eller er det en besked du har fået fra ham?

    Men forstår jeg det rigtigt, hvis det er lovligt så længe den ikke støjer mere end normalt, og ikke forurener mere end normalt?

    Hvis man gerne vil have tjekket en bil, og køre lovligt, hvem skal man snakke med / hvor skal man henvende sig?

    Det må jo kunne lade sig gøre at køre i en G4 med 260 hk. lovligt?
    Der kører jo ekstrem mange synligt tunede biler rundt i danmark, de kører vel ikke alle ulovligt?



  • #30   26. nov 2009 eneste måde at få de antel hk i golf 4 lovligt er ved at købe en r32 . da det er 99% umugligt at få godkendt en bil med mere end de 20% .uden at kende/bestikke synsmanden. det er surt men sådan er dk . køb den bil du vil ha fra starten det andet er for bøvlet/umugligt

  • #31   26. nov 2009 En besked jeg fik fra FSTYR.dk

  • #32   26. nov 2009 Problemet ligger bare i at intercooleren er special lavet, og dertil med special rørføring, og altså ikke købt som et kit.
    Og chipningen/optimeringen er er sket på rullefelt, og derfor i motorstyringen.

    (Spørg da det er en bil jeg overvejer at købe, men gider ikke hvis det bliver for dyrt).


  • #33   26. nov 2009 Ja det er lovligt , men støjmåling og emmision skal komme fra et anerkendt TÜV center , og ikke bare en 4 gas tester og en db måler. Der skal forligge godkendelser et sted

  • #34   26. nov 2009 og det er ikek nok at bare over holde støj og forurening
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.


  • #35   26. nov 2009 Ralf, det er kun lovligt hvis der findes en typegodkendt identisk bil, med 260 hk...

    eks. en bmw e36 kan du jo få i 325i / 328i - med 192 hk + 20% og 325 er identisk med 320 i ophæng, bremser mv. ergo kan du få en 320i med 150hk godkendt til at må tunes op til 192hk + 20% da bilen teknisk kan klare det. og det er som jeg skriver- en opskrift du kan bruge på alle biler, hvis du finder et tunings kit der er godkendt til det - dvs. Merkblatt godkendt, så har de netop haft en sammenligning på bilerne - dvs. at de er identiske, eller kan klare de hk der er foreskrevet i netop dette dokument. og det kan IKKE afvises i en dansk synshal, men det kan en TYSK TUV - der ikke henviser til Merkblatt 751


  • #36   26. nov 2009 B4NDIT | ™ |
    Den overskrider automatisk de 20% lige så snart vi snakker trykladning, det står der højt og tydeligt i reglerne.. men findes der decideret typegodkendelser til Fx et kompressorkit til en E36

    Det er umuligt at tolke de regler der, men hvis man bare antager at man ikke må en flyvende fis, så er man nok ikke helt ved siden af.

    Jeg ved at hvis man bygger bilen 100% identisk med en større model, så skal man betale restafgidt inden man må få plader på.

    Har lige haft en opgave om det på teknisk i sidste uge.


  • #37   26. nov 2009 Justering af tekst omkring godkendelse af øget effekt. Der skal ikke foreligge en ”TÜV-godkendelse”, men en afprøvningsrapport, der viser, at TÜV’s Merkblatt 751 er opfyldt. P.t. skal afprøvningerne være foretaget af TÜV eller Dekra.


  • #38   26. nov 2009 Lars hvis du nu ikke var helt fatsvag, overskrider den ikke 20% hvis den er merkblatt godkendt, så læs da for helvede hva der står

  • #39   26. nov 2009 og ja der findes Merkblatt godkendte Turbokit til ALLE biler, hvis man vil betale for dem

  • #40   26. nov 2009 Lad os så sige jeg køber denne bil med 260 hk. jeg får lavet motorstyringen om til standart.
    Hvor skal jeg så gå hend for at få godkendt at den sidemonterede intercooler er flyttet til fronten, og der er åbent filter på?

    Det er ven i sig selv ikke en tuning?


  • #41   26. nov 2009 Færdselsstyrelsen
    Færdselsstyrelsen arbejder med ét begreb, som gør sig gældende når man snakker tuning nemlig begrebet "Konstruktiv ændring". En hver konstruktiv ændring af bilen eller dens motor SKAL godkendes i en synshal før bilen er lovlig til brug på vejen.

    Det er ALTID ejerens eget ansvar og pligt at gøre synshallen opmærksom på de konstruktive ændringer, der er foretaget. Først når disse er indført i bilens registreringsattest er bilen synet og godkendt med ændringerne og dermed lovlig til brug på vejen.

    En konstruktiv ændring er en ændring af bilen ellers dens motor, så denne del af køretøjet ikke længere er sammenligneligt med original.

    I det følgende vil vi kun beskæftige os med konstruktiv ændring af motor.

    Regler og bestemmelser, der altid gælder uanset køretøjets alder og brændstof:
    Generelle bestemmelser
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne - og dermed ikke lovlig.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Sikkerhed
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt. Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
    Støj
    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

    Regler og bestemmelser, der er afhængig af køretøjets første registrerings dato. BENZIN biler:
    Før 1. april 1984:
    Emissione
    Der er intet krav om emissionstest. Der er dog de almindelige krav om CO i tomgang som synsvirksomheden tester under synet.
    Før 1. oktober 1989:
    Emissione
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    For seriefremstillet bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.

    Før 1. oktober 1990:
    Emissione
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    For seriefremstillet bil med slagvolumen på højst 2000 cm3 eller som er terrængående, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.

    Før 1. januar 1995:
    Emissione
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    For seriefremstillet bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt med standardudstyr på over 685 kg, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.

    Efter 1997:
    Emissione
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
    Brændstofforbrug
    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette. Bil kan dog godkendes uden målt forbrug. I så fald benyttes Skatteministeriets formel for beregning af forbrug i afhængighed af egenvægt.
    Regler og bestemmelser, der er afhængig af køretøjets første registrerings dato. DIESEL biler:
    Før 1. april 1987:
    Emission
    Ingen krav bortset fra de almindelige krav om udstødningsgassens røgtæthed under fri acceleration. Denne test laver synsvirksomheden under synet.
    Efter 1. april 1987:
    Emission
    Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder de normer der gør sig gældende i henhold til køretøjets første registreringsdato. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.


  • #42   26. nov 2009 et link til et

    Lovligt Toyota MR2 Turbo kit, der er merkblatt godkendt.


    link til Tuv

    http://www.tte.de/downloads/certificates/Engine_Drivetrain/Turbo%20Kits/MR2/AM26404_Turbo%20Kit_MR2.pdf


  • #43   26. nov 2009 B4NDIT | ™ |
    Kan du så fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan få en merkblatt på min motor? for har virkelig prøvet alt, og alle siger at det kan man ikke uden at give 10 gange det bilen er værd.

    Hvad er tuningen værd, hvis jeg kan få 2 GT4ere på plader for de penge?


  • #44   26. nov 2009 Merkblatt på din motor, .. ja det ved jeg ikke vi snakker om tuning, turbo mv. alt tuning der er Merkblatt godkendt, er Lovligt, .. så kan jeg jo ikke fortælle dig hvorfor du ikke kan få på en motor

    http://www.tte.de/

    alt lovlig toyota tuning


  • #45   26. nov 2009 Lad os så sige jeg køber denne bil med 260 hk. jeg får lavet motorstyringen om til standart.
    Hvor skal jeg så gå hend for at få godkendt at den sidemonterede intercooler er flyttet til fronten, og der er åbent filter på?

    Det er ven i sig selv ikke en tuning?


  • #46   26. nov 2009 fik endda dumpet min undervogn til syn første gang, selvom jeg havde en Merkbatt OG en Tüv på præcis det chassis, præcis den bil præcis den model jeg har. han sagde at hvis den var sænket over 40 milimeter så ville han skide på hvor mange papire jeg havde med.

    Tågelygterne stod 28CM over jorden og lygterne var også meget over det de mindst skulle være.

    Måske er jeg fattsvag, men så er jeg ikke den eneste, ligemeget hvor mange fine papire du har på dine ting, så vil man bare blive indkaldt og indkaldt og indkaldt så længe man har den frontmonterede intercooler, og Turbo på en N/A bil, lige meget hvor mange stempler man har.
    Det er mine oplevelser ihvertfald.


  • #47   26. nov 2009 Noget helt andet er at sælger lyver for dig, hvis han siger den er chippet til 260 hk, og det er std. turbo der sidder på.. Så mange hk kan den slet ikke flowe.. Det er nok nærmere 220 hk max..

  • #48   26. nov 2009 Lars du må være fatsvag du kan jo læse det hele sort på hvidt, er det kasseret til syn er din synsmand nok ligeså uvidne som dig, men hvis man sætter sig ind i tingene kan man jo printe sagerne ud og tage de tmed til syn, eller klage..

    jeg har fået godkendt en 520 er med 215 hk, skrevet i reg. attest, trods den var født med 129 hk.

    fordi jeg havde alle de rigtige papire med til syn.


  • #49   26. nov 2009 Der er upgrade turbo på..

  • #50   26. nov 2009 Ralf det er ligemeget hvad der er sat på hvis det ikke er godkendt, .. så er det ikke lovligt... bare at man ændre på ladeluftkølere/rør mv. er ulovligt, konstruktiv ændringer, at placere en intercooler ude foran på fronten, kan de kalde bilen til syn på

  • #51   26. nov 2009 Det er jeg klar over Bandit, men vil den kunne godkendes til syn?
    Det er jo MEGET begrænset hvor meget efekten stiger ved at flytte intercooleren og sætte åbent filter på den.

    Hvis jeg sætter motorstyringen tilbage til standart og smutter til syn med intercooler og filter, vil den så kunne godkendes? (Hvis ikke den larmer eller oser for meget).


  • #52   26. nov 2009 B4NDIT | ™ |
    Kender en der havde lagt en blacktop motor i sin corolla OG havde betalt afgift af det med godkendelser og det hele, han bliver altid kaldt til omsyn, selv med papirene i orden. så meget at han tilsidst solgte bilen, alene på grund af det.

    mange politimænd er ligeglade med dig, ligemeget om du har papirene i orden eller ej. sådan er det bare her.

    Betjenten kommer hen til en, og alt efter hvad humør han er i, sender han endten en til syn eller ej. og det er ikke engang fordi man skal opføre sig tovligt for at blive stoppet.


  • #53   26. nov 2009 Alt kan synes, den kan da også synes som den står nu - men det er ikke lovligt, ... og det burde ikke kunne godkendes, hvis de kontrollere delene. men Ja

    nu er jeg ikke typen der går op i love & regler, .. eller overholder nogen af delene, men nu er det hele her blevet skåret ud i pap.

    og Alt kan synes hvis man vil det.


  • #54   26. nov 2009 jeg er da fuldstændig ligeglad, med hvor mange gange de kalder mig til syn hvis jeg har orden i mine papire, skal de selv betale for det.

  • #55   26. nov 2009 desuden hvis den er Synet 1 gang, med lovligt turbo kit eller andet - blir der skrevet en bemærkning på reg. attest, ang konstruktiv ændring - med et nr, som de kan slå op i hvilken som helst synshal, ved oplysning af bilens stel/reg nr. ergo - så er det tjekket om den er lovlig.

  • #56   26. nov 2009 Vi bliver aldrig uenige om at når man har papirene i hånden, så har man retten på sin side, Aldrig! men Politimanden kan stadig kalde dig til omsyn, om du så stod med et brev fra dronningen.

  • #57   26. nov 2009 ligemeget, han kan ikke kalde dig til omsyn hvis bilen er lovlig, derefter kan du jo bare køre retsag mod politiet.

  • #58   26. nov 2009 Der står i loven at en Politimand ved alle tider kan kalde en bil til omsyn, hvis Han har mistanke om at bilen ikke er i lovlig stand.

    i teorien kan han stå nede ved hækken ved synshallen og kalde dig til syn igen når du triller ud af porten fra synststedet.
    Uden belæg for at have ret i han påstand om at den er i ulovlig stand


  • #59   26. nov 2009 Det er ikke politimandens opgave at påvise at bilen er i lovlig eller ulovlig stand. men derimod din.

    og du kan ikke påvise at bilen var i lovlig stand på det tidspunkt du blev stoppet, da du har haft tid far du blev stoppet til du fik indkaldelsen,


  • #60   27. nov 2009 og Alt kan synes hvis man vil det.!! ej det kan det så ikke . ikke hvis det skal være uden snyd. eller man har en million man vil smide efter div tüv test og hvad der ellers kræves

  • #61   29. nov 2009 Lidt sjovt der skrives at man ikke må flytte sin IC. Det kan jeg love dig for man godt må. Jeg blev stoppet af politet i københavn fordi han ville kalde min bil til syn grundet en MEGET synlig IC (det var med min gamle kofanger). Jeg påtalte at det var original intercooleren jeg havde flyttet fra højre forskærm og ud i fronten for den fik bedre luftkøling. Politimanden gik hen og snakkede med sin kollega, ringede til stationen og lod mig til sidst køre videre.



Kommentér på:
For kraftig tuning?

Annonce