1.951 visninger
|
Oprettet:
20% regel ændret. {{forumTopicSubject}}
Har fået af vide af nogle stykker at den gamle klassiske 20% regel mht. motorskift nu er lavet om så man kun må ilægge motore som stadig er indenfor de 20% MEN skal være født i bilen fra ny.
Altså ikke noget med at lægge VR6 motore i Golf2ere og M50ere i E30ere.
Har det noget på sig i virkeligheden?
Synes ik lige jeg ku finde noget om det.
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
undskyld for off-topic...
dec 2005
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 287
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 36 Svar: 736
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.803
dec 2005
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 287
Derudover skal der ved ALLE konstruktive ændringer på motoren lige aflægges et visit hos et anerkendt prøvningsinstitut/laboratorie som skal give én et bevis på at bilen ikke forurener mere end den gjorde da den var ny,
Hvorfor synsmanden ikke kan dette forstår jeg dog ikke
nov 2003
Følger: 248 Følgere: 240 Biler: 9 Emner: 123 Svar: 1.215
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
dec 2005
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 287
Derudover gælder der de sædvanlige regler for at man skal kunne bevise at bilen er forsvarlig til at have konstruktive ændringer. OGSÅ selvom det er under 20% effektforøgelse.
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Captain Slow 8700 *: De rygter der er omkring nye regler pr. 1/10 er alle blevet spredt af EN bestemt person her på bilgalleri. De regler omhandler intet om motorombygninger... Endnu et klassisk eksempel på bilgalleri's fantastiske vildledning. (Dette er ikke et anbreb på dig!!)
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
okt 2008
Følger: 87 Følgere: 101 Biler: 14 Emner: 41 Svar: 150
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Hvordan forklarer du så alle de e30ere der kører rundt med M50 motor med papire på det?
For slet ikke at tale om Golf 2 med godkendte VR6 motore??
Tvivler skuy på der ligger typegodkendelser på en karosse med en motor der slet ik var opfundet da de smed karossen på gaden.
Rune N:
Du må da sagtens smide eks en bananmanifold på eller knaster uden den skal synes igen?!
Ihvertfald i henhold til de gamle regler som jeg kender dem.
Eneste der skal til syn er som sagt hvis du smider trykladning på som Kadett16v skriver.
OG hvis du ændrer på topstykke eller motorblok mener jeg også det går som konstruktiv ændring.
Men at man smider webere, knaster eller bananmanifold på har jeg godtnok aldrig forestillet mig man skulle.
Snakker vi forresten om nye Egodkendte biler eller som jeg nævner eks Golf 2 med Vr6 motor og E30 med M50 der har mere end 15år på bagen?
En anden skæringsdato er jo fra før 84 hvor der er HELT andre regler også svjh.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
men reglen har ALTID heddet Typegodkendt motor, står også de fleste steder hvis man læser regler osv.. du kan ikke få Synet en motor der ikke er godkendt til Bil Model, ..for så passer ingen af kravene i Typegodkendelsen.
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
MEN der ku man jo købe tilsvarende karosse med den opsætning.
Det kan man jo ikke hvis det var en VR6 motor jeg smed i eftersom den først kom i Golf 3 modellen efter Jettaen.
Så kan jeg godt få papire på at den er lovlig at lægge i Jetta2eren?
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Her er f.eks. reglerne for efter april 1984:
Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
...og fra før april 1984:
Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang (pkt. 7.06.020 (1)).
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
dem der har fået synet og skrevet konstruktiv ændring på motor har været røv heldige.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
K.W. Bruun http://www.peugeot.dk/om-peugeot/
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
har selv haft flere til bmw... bla med montering af skiver på bagaksel, motor ændringer osv.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
7.06.020 Bil
(1) For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der ikke er forsynet med trevejs katalysator med lambdasonde, må kulilteindholdet i udstødningsgassen ved tomgang ikke overstige 3,5 vol.%, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.001.
Før 01.10.86: Kulilteindholdet må ikke overstige 4,5 vol.%.
Før 01.04.84: Kulilteindholdet må ikke overstige 5,5 vol.%.
Gælder ikke for bil med slagvolumen på højst 0,8 l eller, såfremt
dette volumen ikke kan konstateres, med motoreffekt på højst
30 hk (DIN).
Før 01.05.77: Gælder ikke for bil med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
er af en sådan art, at en konstateret for høj
kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.
(2) For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der er forsynet med trevejs
katalysator med lambdasonde, gælder følgende:
a) Ved tomgang må kulilteindholdet i udstødningsgassen målt efter målemetoden
i pkt. 11.02.001 ikke overstige
- 0,5 vol.% for bil, der er registreret før den 1. juli 2002,
- 0,3 vol.% for bil, der er registreret den 1. juli 2002 eller senere.
20% regel ændret.