{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.951 visninger | Oprettet:

20% regel ændret. {{forumTopicSubject}}

Har fået af vide af nogle stykker at den gamle klassiske 20% regel mht. motorskift nu er lavet om så man kun må ilægge motore som stadig er indenfor de 20% MEN skal være født i bilen fra ny.

Altså ikke noget med at lægge VR6 motore i Golf2ere og M50ere i E30ere.
Har det noget på sig i virkeligheden?
Synes ik lige jeg ku finde noget om det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  20% regel ændret.
  • #1   13. apr 2010 ...at spørge bilgalleri om den slags, giver dig ligeså mange forskellige svar, som der er stive grønlændere på christinas havn...

    undskyld for off-topic...


  • #2   13. apr 2010 præcis. der står en masse her http://www.trm.dk/sw23095.asp

  • #4   13. apr 2010 audi lmao, dem er der mange af smiley

  • #5   13. apr 2010 Audi fan. Sådan er det vel lige meget hvad man spørg om , medmindre det t-hansens åbningstider eller lign

  • #6   13. apr 2010 Det eneste man må skifte på motoren uden den skal til syn er at skifte luftfilter og luftfilterslange/rør/whatever

    Derudover skal der ved ALLE konstruktive ændringer på motoren lige aflægges et visit hos et anerkendt prøvningsinstitut/laboratorie som skal give én et bevis på at bilen ikke forurener mere end den gjorde da den var ny,

    Hvorfor synsmanden ikke kan dette forstår jeg dog ikke


  • #7   13. apr 2010 Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.


  • #8   13. apr 2010 og det skal siges at det bestemt ikke er billigt at få bilen godkendt til forureningskravene hos prøvningsinstituttet.

    Derudover gælder der de sædvanlige regler for at man skal kunne bevise at bilen er forsvarlig til at have konstruktive ændringer. OGSÅ selvom det er under 20% effektforøgelse.


  • #9   13. apr 2010 Rasmus A: ...og selv DER vil der komme en diskussion igang !

    Captain Slow 8700 *: De rygter der er omkring nye regler pr. 1/10 er alle blevet spredt af EN bestemt person her på bilgalleri. De regler omhandler intet om motorombygninger... Endnu et klassisk eksempel på bilgalleri's fantastiske vildledning. (Dette er ikke et anbreb på dig!!)


  • #10   13. apr 2010 Rune N: Det kommer så an på hvor gammel bil er, og om den er under 2000ccm

  • #12   13. apr 2010 hva så sandt og falsk?

  • #14   13. apr 2010 Rune N: Synsmanden kan ikke klare den test, fordi den skal udføres efter nogle helt bestemte specifikationer. Alt efter hvilken EURO norm der testes efter, så skal bilen tændes, køres op på X-km/t, vente der i x-minutter, falde til x-km/t, og straks til op til x-km/t... Det er en længere test, hvor mange forskellige ting måles ud på rullefelt. Rullefelt og måleudstyr skal være under regelmæssig kontrol osv osv... Ingen danske institutioner lever op til dette endnu...

  • #15   13. apr 2010 reglen har jo altid heddet at motor skulle være typegodkendt til bilen, skal alt hvad du eftermontere jo sådan set.. af org. dele.

  • #16   13. apr 2010 Nærmeste sted er TüV Nord i hamborg, som gladeligt tester din bil efter den EURO-norm du skal bruge (eller anden spec, hvis du er så heldig at din bil er fra før 90'erne...)

  • #17   13. apr 2010 Bandit:
    Hvordan forklarer du så alle de e30ere der kører rundt med M50 motor med papire på det?
    For slet ikke at tale om Golf 2 med godkendte VR6 motore??

    Tvivler skuy på der ligger typegodkendelser på en karosse med en motor der slet ik var opfundet da de smed karossen på gaden.


    Rune N:
    Du må da sagtens smide eks en bananmanifold på eller knaster uden den skal synes igen?!
    Ihvertfald i henhold til de gamle regler som jeg kender dem.
    Eneste der skal til syn er som sagt hvis du smider trykladning på som Kadett16v skriver.
    OG hvis du ændrer på topstykke eller motorblok mener jeg også det går som konstruktiv ændring.

    Men at man smider webere, knaster eller bananmanifold på har jeg godtnok aldrig forestillet mig man skulle.

    Snakker vi forresten om nye Egodkendte biler eller som jeg nævner eks Golf 2 med Vr6 motor og E30 med M50 der har mere end 15år på bagen?

    En anden skæringsdato er jo fra før 84 hvor der er HELT andre regler også svjh.


  • #18   13. apr 2010 Hvis man har fået importørens godkendelse på motorombytningerne så er det lovligt nok.

  • #19   13. apr 2010 Alle de e30 der er synet med M50 motor er EN FEJL fra synsmandens side, det er først nu her de er blevet OBS på den regl med typegodkendelsen... såå ved sku ik om de har fået en opsang for at komme biler og tuning til livs.

    men reglen har ALTID heddet Typegodkendt motor, står også de fleste steder hvis man læser regler osv.. du kan ikke få Synet en motor der ikke er godkendt til Bil Model, ..for så passer ingen af kravene i Typegodkendelsen.


  • #20   13. apr 2010 Ja det fik jeg på eksempelvis at smide en GTD motor i min Jetta som er født 1.8benzin.
    MEN der ku man jo købe tilsvarende karosse med den opsætning.
    Det kan man jo ikke hvis det var en VR6 motor jeg smed i eftersom den først kom i Golf 3 modellen efter Jettaen.
    Så kan jeg godt få papire på at den er lovlig at lægge i Jetta2eren?


  • #21   13. apr 2010 Det er reglerne for luftforurening som er meget lempelige for biler født før april '84.

    Her er f.eks. reglerne for efter april 1984:

    Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.

    ...og fra før april 1984:

    Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang (pkt. 7.06.020 (1)).


  • #22   13. apr 2010 Cookie monster . Ja men det kan du ikke få ved bmw, er selv ved bmw.. har vi har flere og flere henv. fra folk der vil ha papire på M50 motor i en E30 og det kan ikke lade sig gøre. når den ik er typegodkendt med dem. der er ikke noget at Diskuterre hellere ikke fra BMW Danmarks side.

    dem der har fået synet og skrevet konstruktiv ændring på motor har været røv heldige.


  • #23   13. apr 2010 Hvis bilen er Typegodkendt med en nasa rumfærge kværn eks en GOLF 2, så må du jo ilægge sådan en, eller tune til tilsvarende og betale reg. afgiften op til modellen for ombygninen hvis det er det man ønsker. men ellers ikke..

  • #24   13. apr 2010 ved godt ikke alle vil være med, Peugeot gav mange tilladelser til at smide en MI16 motor i en 205 GTI'er men stoppede med at give godkendelser.pga for mange Brian henvendelser. Og det blev K.W. Bruun vidst lidt træt af.
    K.W. Bruun http://www.peugeot.dk/om-peugeot/


  • #25   13. apr 2010 Men i gamle dage kunne man godt få importøre til at slippe lidt godkendelser, men tror det er svært i dag det gider de sku ikke spilde deres tid på...

    har selv haft flere til bmw... bla med montering af skiver på bagaksel, motor ændringer osv.


  • #26   13. apr 2010 Lasse > ja... hvis det er en motor fra en tilsvarende model.

  • #28   13. apr 2010 CO i tomgang er styret af årgang...

    7.06.020 Bil
    (1) For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der ikke er forsynet med trevejs katalysator med lambdasonde, må kulilteindholdet i udstødningsgassen ved tomgang ikke overstige 3,5 vol.%, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.001.

    Før 01.10.86: Kulilteindholdet må ikke overstige 4,5 vol.%.

    Før 01.04.84: Kulilteindholdet må ikke overstige 5,5 vol.%.
    Gælder ikke for bil med slagvolumen på højst 0,8 l eller, såfremt
    dette volumen ikke kan konstateres, med motoreffekt på højst
    30 hk (DIN).

    Før 01.05.77: Gælder ikke for bil med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.

    Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
    Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
    udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
    er af en sådan art, at en konstateret for høj
    kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
    godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.

    (2) For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der er forsynet med trevejs
    katalysator med lambdasonde, gælder følgende:
    a) Ved tomgang må kulilteindholdet i udstødningsgassen målt efter målemetoden
    i pkt. 11.02.001 ikke overstige
    - 0,5 vol.% for bil, der er registreret før den 1. juli 2002,
    - 0,3 vol.% for bil, der er registreret den 1. juli 2002 eller senere.


Kommentér på:
20% regel ændret.

Annonce