Citroën BX 16 Valve Phase 2
Rød vs. rød :))Toyota Corolla XLi S H/B
Yes sir....;)
Du skal være logget ind for at stemme. Log ind
Årgang:
1992
Årgang:
1996
Motor:
Film her: http://video.google.com/videoplay?docid=-6599750759946602457&q=bx+16valve
XU9J4Z, 1,9i 16v, aluminium, K&N Indsatsfilter, motronic 1.3 motorstyring, Sportskat monteret. Original 8-2-1 Manifold med 2,5" Udstødning hele vejen. Knasttider justeret via stramningen på tandremmen. Kold indsugning via original port i frontspoileren, luftfilterkasse studser og spjæld poleret til perfekt parring --- Konstruktionen er en opboret sugeversion fra den legendariske "Peugeot 205 Turbo 16" bygget til gruppe B rally
Motor:
4E-FE
1.332 ccm EFI motor med 16 ventiler
4-cylindret rækkemotor placeret på tværs
Tophastighed: 180 km/t
Acceleration 0-60 km/t: 4,7 sek.
Acceleration 0-100 km/t: 12,8 sek.
Mellemacceleration 80-120 km/t i 3. gear: 8,5 sek.
Hestekræfter:
160,6Hk v/6900rpm - 6,82 sek fra 0-100.
Hestekræfter:
Ydelse: 75 HK (55 KW) ved 5.400 o/min.
Moment: 115 Nm ved 4.100 o/min.
Opgivet til 15 km/l.
HELL YEAHHHHH
Fælge:
Originale 16v fælge med poleret kant :)
Fælge:
Sommer: 15" Zender
Vinter: 14" stålfælge
Dæk:
195/60-14 H Goodyear Ultra Grip
Dæk:
Sommer: Michelin Pilot Exalto 195/50-15
Vinter: Goodyear 175/65-14
Undervogn:
Selvfølgelig hydraulisk (flyvende tæppe) dog sænket ca 30mm
Niveau og belastnings-regulerende, således at selv om jeg kommer 10 kasser øl i bagagerummet, står bilen stadig normalt. ( Skulle svigermor på 130kg sætte sig bagi i samme side som jeg, klarer den også det *G*) Jeg kunne evt. også lovligt montere xenonlys, netop pga. denne lækre undervogn :)
4-trins justerbar
Undervogn:
Standard - kun en lille sænkning på 10-20 mm på baghjulene når Mutter er med som bagsædepassager :-)
Hjulophæng: McPherson
Bilstereo:
XZound X10 Mp3radio, der føder to diskanter i instrumentbordet, samt to mellemtone i dørene. Derudover smider den en lineout til en Alpine V12 MRV-F405 effektforstærker, der driver to baghøjttalere samt en 600W sub. Tro det eller ej; lyden er knaldgod! ;)
Bilstereo:
JVC Headunit !
Styling:
Holdt original og vil sandsynligvis forblive sådan. Bemærk de specielle kofangere som kun findes på denne 16v Mk.2 (Nu med diskret rød belysning i kabinen under opbygning)
Styling:
-
Interiør:
- Fuldautomatiske Elruder for og bag
- Fjernbetjent centrallås
- Elopvarmede, eljusterbare sidespejle i begge sider
- Sædevarme i begge forsæder
- Display for åbne døre samt motorhjelm og bagklap
- Specielle 16v skålsæder i velour med justerbar lændestøtte mm
- Nedklappelig midterarmstøtte i bagsæde der er nedfældeligt 60/40
- Indbyggede solgardiner i hattehylde
- To cigartændere, hvoraf den ene er retrofittet fra en donorbil
Interiør:
Standard
Ekstra tilbehør:
- 90 Amp. Generator
- Alarm
- Startspærre
- Ude/Inde termometre bygget i kardantunnelen
- Automatisk kørelys
- Fjernbetjent, blodrødt undervognslys
- Iltmængdemåler med 10 dioder monteret, for præcist at kunne aflæse blandingsforholdet under kørsel
- Røde lysdioder monteret inde i elrudekontakterne (pillearbejde!)
- Ledninger udskiftet for stærkere lys
- BiXenon 6000k
Ekstra tilbehør:
- ABS
- Centrallås
- Servostyring
- To kasser hof i bagagerummet. Altid rart hvis man bliver tørstig, men giver også en bedre stabilitet.
Bemærkninger:
- Designet af Bertone, ligesom Lamborghini :) Kun produceret i 3.944 eksemplarer og er efter min mening en af de mest undervurderede sportsvogne fra starten af 90'erne. Den klarer 0-100 på 6,84 sek (Målt) Selv VR6'erne (i standardtrim) må gi' op... For de interesserede:
1. gear 62 Km/t
2. gear 105 Km/t
3. gear 148 Km/t
4. gear 195 Km/t
5. gear 232 Km/t (omdr. begrænser)
1/7-2005: Jeg har fået sat sportskat på. Som forventet har det givet et langt bedre bundtræk, men samtidig er temperamentet over 4.500 rpm bibeholdt. Skal snart have den rullet på ny :)
11/10-2005 ARRRG!!! Det mest uheldige der kunne ske, er sket :( En nymonteret generatorrem trævlede sig op efter 700m kørsel og viklede sig ind under tandremmen, hvorved ventilerne blev bøjet... :(((
Har sag kørende mod T-Svansen, der leverede remmen. Vi snakker en rep. til ca. 20.000,- Øv øv øv!! Jeg tabte og fraråder hermed alle at handle vitale dele det sted!!
29/1-2006 Nu er hun genoplivet med nye ventiler, løftere og jeg skal gi' dig :))
26/11-2007 Still going strong, nu også med sædevarme og uden mellempotte (fedt i byen - træls på de længere stræk).
22/4 - 2009
Nypoleret - Original udstødning + racerkat = Bundtræk! Har passeret 350.000 km og går bedre end ny :) Nul rust - fuld undervognsbehandling i næste uge... nam nam.
Bemærkninger:
Motorsangen er på én gang gudesmuk og nådesløst brutal....
Har intet med min bil at gøre, men læste om en Aston Martin Vanquish i Bilrevyen hvor det stod, og kunne ikke helt stå for den beskrivelse.
Lidt historie:
En solrig sommerdag i august 1963 læssede et fragtskib en gnistrerne sort Toyota Crown Super Saloon af på kajen i Frihavnen. Det var den første af 190 biler, der ikke bare markerede Toyota's ankomst til Danmark men til hele Europa. For netop Danmark blev det første land i vores del af verden, hvor man stiftede bekendtskab med det nye mærke. Importøren hed dengang Erla Auto Import A/S og havde hovedkontor på Frederiksberg Rådhusplads, hvor to store Toyota-neonskilte strålede om kap med Rialto-teatret i stueetagen.
På det tidspunkt var bilsalget i Danmark domineret af Ford, VW, GM og British Leyland. Der var nu stadig mindre importører, som prøvede at få en bid af markedet, og Erla var en af dem. Gennem årene havde man prøvet forskellige mærker som Skoda, Neckar, Borgward og Alfa Romeo, Desværre var det som om Erla altid fik de rigtige mærker på det forkerte tidspunkt.
Ironisk var det, at det eneste Erla manglede var et mærke, som kunne sælges (og ikke gik konkurs midt i det hele som tyske Borgward), for gennem årene havde man fået opbygget et stærkt net af forhandlere. Det kom i 1963, da Erla fik importen af Toyota både i Danmark, Sverige og Norge. Ganske vist havde både pressen og publikum sine forbehold overfor japanske biler, som man jo af naturlige årsager ikke havde det store kendskab til.
I dag er Toyota's succes tydelig for enhver, for ikke bare er det en af verdens største bilfabrikanter, men også et af de mærker, der kører flest af i Danmark. Af de omkring 1.000.000 biler der udgør den danske bilpark er næsten 300.000 Toyota'er, hvilket ikke er tilfældigt. Det handler om dygtige forhandlere, men i et land med høj registreringsafgift som den danske, handler det mere end noget andet om at have den rigtige vare til den rigtige pris.
Det har Toyota altid haft, og ikke mindst var det Corolla som for alvor fik danskernes øjne på for det nye mærke fra den opgående sols land. Her var en bil, der kunne det hele, til en attraktiv pris og en hidtil uset kvalitet. Sådan er det åbenbart stadigvæk. For Toyota kan i dag bryste sig af, at være det mærke med de mest tilfredse og loyale kunder.