Saab 900 T16S 1991
5.033 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
36 Kommentarer
Saab 900 T16S
Årgang:
1991
Motor:
Saab B202 Turbo motor - 16V DOCH 1985ccm
- Mitsubishi T0E5 turbo m. orginal rød APC ladetryksstyring,
boks.
- Hydrauliske ventilløftere m. dobbelt overliggende knastaksler kædetrukket
- Forhulstrukket med en langsliggende motor
- 3.0 bar FPR.
- Ingen KAT.
- Baily BV30 BlowOff ventil
- Std. intercooler
- Under sengen ligger et "PiperCross Carbon induction kit". Kan pt ikke montere det pga der ikke er plads nok til filteret :) men når intercooleren bliver flyttet, så skulle der være plads.
- Mitsubishi T0E5 turbo m. orginal rød APC ladetryksstyring,
boks.
- Hydrauliske ventilløftere m. dobbelt overliggende knastaksler kædetrukket
- Forhulstrukket med en langsliggende motor
- 3.0 bar FPR.
- Ingen KAT.
- Baily BV30 BlowOff ventil
- Std. intercooler
- Under sengen ligger et "PiperCross Carbon induction kit". Kan pt ikke montere det pga der ikke er plads nok til filteret :) men når intercooleren bliver flyttet, så skulle der være plads.
Hestekræfter
185 hk ved 5500 rpm.
Moment 273 Nm ved 2800 rpm.
Boost 0.85 bar.
kompression 9.0:1.
Ovenstående er fabriks oplysninger - bilen har ikke været på rullefelt.
Moment 273 Nm ved 2800 rpm.
Boost 0.85 bar.
kompression 9.0:1.
Ovenstående er fabriks oplysninger - bilen har ikke været på rullefelt.
Fælge
Std. 15" c900 Aero fælge med Pirelli P6000 regndæk (Bor pt. i England og det regner - meget...)
15" Ronal 6.5J "5 spoke" alufælge - ny renoveret i sort.
15" Ronal multi spoke 5.5J alufælge med vinterdæk.
15" Saab 9000 Aero fælge - yep, der er en design mæssig forskel på c900 Aero og 9000 Aero fælgene.
15" Ronal 6.5J "5 spoke" alufælge - ny renoveret i sort.
15" Ronal multi spoke 5.5J alufælge med vinterdæk.
15" Saab 9000 Aero fælge - yep, der er en design mæssig forskel på c900 Aero og 9000 Aero fælgene.
Dæk
Pirelli P6000
Undervogn
Std. T16S undervogn dvs. Aero spec. - 30mm sænket og anti-roll bar.
Bilstereo
Alpine 9880 m. Alpine front højtalere og ukendt Kenwood forstærker til ukendte baghøjtaler. Højtalere bliver skiftet til Rainbow højtallere og rockford fosgate forstærker - pt. opmagsineret i DK.
Styling
Ingen - bilen bliver holdt standard.
Standard kit indeholder:
Aero skjørter
Aero alufælge
Indfarvede vent. covers
Org. Saab tågelygter
Org. Refleks panel på bagklap
Org. Whaletail spoiler - ægte 80ér stil på godt og ondt.
Standard kit indeholder:
Aero skjørter
Aero alufælge
Indfarvede vent. covers
Org. Saab tågelygter
Org. Refleks panel på bagklap
Org. Whaletail spoiler - ægte 80ér stil på godt og ondt.
Interiør
- Læder sæder monteret i gråt
- c900 A-serie ekstra greb til udstigning.
- Ekstra knap og alarm konsol i midterkonsollen (ikke afbilledet)
- Ekstra or. Saab instrumenter (olietryk, olie temp og spænding)
- Fart pilot
- A/C
- Ny himmel monteret i 2005.
- C900 A-serie greb monteret på B-stolpen, men skal efter fæstnes.
- Org. Saab c900 Carlsson læder ret som skal renoveres
- c900 A-serie ekstra greb til udstigning.
- Ekstra knap og alarm konsol i midterkonsollen (ikke afbilledet)
- Ekstra or. Saab instrumenter (olietryk, olie temp og spænding)
- Fart pilot
- A/C
- Ny himmel monteret i 2005.
- C900 A-serie greb monteret på B-stolpen, men skal efter fæstnes.
- Org. Saab c900 Carlsson læder ret som skal renoveres
Ekstra tilbehør
- Org. Saab kontakt med teksten "Ekstra"; for mig det ultimative ekstra tilbehør - vidste ikke Svenskerne havde humor.
- Sprinklervæske forvarmer.
- Undervognsbehandling :)
24.04.09
Monteret "old school" c900 læder sæder i mørke gråt læder. Sæder blev renoveret for 3 år siden af en Saab specialist.
Akkustikken i kabinen er blevet mere hård, men sæderne er fantastiske at sidde i.
- Sprinklervæske forvarmer.
- Undervognsbehandling :)
24.04.09
Monteret "old school" c900 læder sæder i mørke gråt læder. Sæder blev renoveret for 3 år siden af en Saab specialist.
Akkustikken i kabinen er blevet mere hård, men sæderne er fantastiske at sidde i.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen blev købt i November sidste år (2008) som supplement til min gamle c900 LPT. Den var ejet af en direktør, en politimand (brugt som udstilling / show bil), Saab fanatiker (brugt som udstilling / show bil) og en ørelæge som jeg køte bilen af. Den har gået 145987mil og har en komplet service historie . indtil 100.000 med navne på den enkelte mekaniker som har udført arbejdet.
Pt. lader bilen ikke optimalt, da sikkerhedsventilen eller vaccum slangen til turboen er i stykker. Enheden er monteret inde bag instrument brættet, så når interiør skiftes til læder skiftes både ventil og vaccum slanger. Jeg lavede en "mus" og fik fuldtryk på bilen med det resultat at BlowOff ventilen blev skudt ud af sin holder... Der var sku skub i den gamle slæde :) Så BlowOff ventilen er skifte til en Baliy BV30.
Kommende forbedringer:
- Accentuatoren til Turboen er ved at være slap, så den skiftes samtidig med udstødningsmanifolden (Alle c900 turvo manifolder få en lille revne ved 3 udgangsrør).
- Ny bagklap; er rusten ved ruden pga. tidligere ejer afmonterede WhaleTail spoileren. Har fundet en spritny som monteres sammen med WhaleTailen i denne måned.
Planlagte forbedringer:
- 2.1Liters indsugnings manifold er indkøbt og over pt. om den skal monteres uden et 2.3L hoved eller om man skal gå hele vejen.
- FMIC intercooler eller Abbot CHarge cooler; jeg kan ikke bestemme mig :)
- KAT. skal efter monteres, når den skal importeres til DK i 2010.
- Montering af 9000 front kalipre og trumler med stål bremse slanger.
- Kigger efter en T0E4HL-15 turbo, men det er til langt ude i fremtiden. Først en større intercooler.
Billeder af forbedring lægges op på nettet løbende - Erkendelse:
Jeg skal farvekalibrere min skærm :) og tage lidt bedre fotos... Men det kommer :)
Pt. lader bilen ikke optimalt, da sikkerhedsventilen eller vaccum slangen til turboen er i stykker. Enheden er monteret inde bag instrument brættet, så når interiør skiftes til læder skiftes både ventil og vaccum slanger. Jeg lavede en "mus" og fik fuldtryk på bilen med det resultat at BlowOff ventilen blev skudt ud af sin holder... Der var sku skub i den gamle slæde :) Så BlowOff ventilen er skifte til en Baliy BV30.
Kommende forbedringer:
- Accentuatoren til Turboen er ved at være slap, så den skiftes samtidig med udstødningsmanifolden (Alle c900 turvo manifolder få en lille revne ved 3 udgangsrør).
- Ny bagklap; er rusten ved ruden pga. tidligere ejer afmonterede WhaleTail spoileren. Har fundet en spritny som monteres sammen med WhaleTailen i denne måned.
Planlagte forbedringer:
- 2.1Liters indsugnings manifold er indkøbt og over pt. om den skal monteres uden et 2.3L hoved eller om man skal gå hele vejen.
- FMIC intercooler eller Abbot CHarge cooler; jeg kan ikke bestemme mig :)
- KAT. skal efter monteres, når den skal importeres til DK i 2010.
- Montering af 9000 front kalipre og trumler med stål bremse slanger.
- Kigger efter en T0E4HL-15 turbo, men det er til langt ude i fremtiden. Først en større intercooler.
Billeder af forbedring lægges op på nettet løbende - Erkendelse:
Jeg skal farvekalibrere min skærm :) og tage lidt bedre fotos... Men det kommer :)
Saab 900 T16S
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 5 Emner: 25 Svar: 87
Tænkte bare om det var Svenske mil som er 10km eller amerikanske miles som er ca. 1,6km du mente, nu hvor det er en svensker...
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 27
Hej Niller
Nej, det er nu kun 233579,2km = 145987*1.6
Men den kør som om den har gået det halve
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 5 Emner: 25 Svar: 87
Mener du virkelig at den har gået 145987 mil? Det lyder vildt. Det er jo næsten 1,5 millioner km.
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 528
Den bil har jeg da set før i dallerup omegn. har den fået danske plader også?
okt 2003
Følger: 34 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 18 Svar: 35
ring lige til mig på 21354299 ang de smoke ure
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 1
Høj her fra ...
jan 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 8 Emner: 287 Svar: 641
det gør jeg heller ikke aligevel
aug 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 5 Emner: 108 Svar: 661
Ja det er en af de rigtig fede biler fra min ungdom...he he, SAAB 900 var en vogn der havde kanon respekt i 80`erne.
Må efterhånden være lidt af en kult bil...
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 393
Okay, så er det derfor, jeg troede det var Imola, det ligner den på billederne, men når du har snydt med farven, er det jo heller ikke nemt, hihi... Er det en original farve til SAAB 900? Talladega er jo en 9000-model
Okay, mine baglygter trænger som sagt også igen... Men det skal desværre holdes ved lige, så det kunne have været rart, hvis man kunne få nogle, hvor selve plasten var rød
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 27
TIl Ditte:
Baglygterne bliver tonet med farve - fik fat i et sæt pæne brugte baglygter til at eksperimentere på.
Til Andreas:
Min er 219 "Talladega red" - pillede blot ved billedernes farve i Photoshop. Min UK mekaniker havde en c900 i "Cherry Red" stående (mums) - den er svagt mere brun i tonen og dermed lidt mindre påtrængende, men er blevet tilhænger af "Talladega red".
Held og lykke med projektet
nov 2004
Følger: 136 Følgere: 141 Biler: 6 Emner: 21 Svar: 344
De minder en del om hinanden så. Men så må min jo blive en helt 3. farve, da den bliver lakeret i Saab 219 Talladega Red
// Andreas
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 393
Hvor har du i øvrigt bestilt dem henne? Mine blev engang tonet røde, men det falmer, så hvis man kan få noget mere permanent...
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 393
Du skrev også til min vogn, at du vil have den lakeret i samme farve...
Men de har ikke samme farve, Jacobs her er Imola Red, min er Cherry Red
nov 2004
Følger: 136 Følgere: 141 Biler: 6 Emner: 21 Svar: 344
Rigtig fin OG900 du har dig der. Endda med den helt rigtige farve og det hele
Er selv igang med at totalt renovere en OG900 Aero årg. 89 som jeg har importeret fra Tyskland. Planen er der skal lakeres i samme farve som den din har. Da det efter min mening er en af de farver der passer bedst til sådan en.
Du kan evt. tage et kig forbi min Aero.
// Andreas
okt 2005
Følger: 73 Følgere: 74 Biler: 6 Emner: 8 Svar: 77
den er sku fræk den gamle..
god stil..
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 10 Emner: 6 Svar: 24
EN høj fra mig..
mar 2004
Følger: 41 Følgere: 44 Biler: 2 Svar: 10
Måske kender du min homeboy Jakob Jensen, total saab frælst, og han købte en T16'er fra 84' på samme tid som jeg min 240'er, jeg har altid syntes de 900 turbo og aero er rigtig fine.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
Smuk T16! Den skal da have en høj!
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 6 Emner: 24 Svar: 139
Hold da op en fin en du har fået
Den ser virkelig vedligeholdt.
Jeg var også utrolig glad for min da havde den
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 5 Svar: 336
Hæhæ, læste godt det med at du blæste den blowoff af - Den har en af mine venner også lavet.
Min erfaring er i hvert fald at de orginale samlinger er rigeligt stramme til en temmelig stor smule tryk. Det med at afkoble wastegaten eller hvad du har forsøgt dig med er noget farligt noget, så lader den da bare ud i det uendelige?
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 27
Ikke helt enig med din konklusion:
"...med den orginale opsætning i motorrummet skal det fint kunne holde sammen". Blæste BlowOff ventilen ud af monteringsbeslaget sidste weekend og stalled midt i myldertrafikken. Jeg havde lavet en sløje på sikkerhedssystemet og APC måleren for at prøve fuld boost (Har et læk i instrumentbordet ved sikkerhedsventilen eller en vaccumslange). Det tog 2 timer at skifte til en Baily BV30 - og bilen kører faktisk bedre nu, men skiftede også et par vaccum slanger
Har en kammersjuk som kører en Saab 99 EMS med 180hk (der er VIRKELIG kælet for den motor) og std ladetryk til rally. Der sidder forstærkning på alle trykslanger - men regner nu ikke med at min c900 skal have den tur
/// J
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 5 Svar: 336
Ang. APC, så kan du vel lige så godt selv modde den du har? Altså lodde lidt i den og dreje på modstandene
Min er modded og det er deeejligt, det tager noget hårdt fat når man først begynder at gøre foden tung. Den har også haft tendens til at skyde et trykrør i ny og næ hvis de ikke er spændt helt godt nok sammen - Æææææv, men med den orginale opsætning i motorrummet skal det fint kunne holde sammen
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 27
Til alle:
Mange tak!
TIl Fam J:
Regne fejl - den udvikler 201 lb pr. fod og 273nm
Er ved at lokke en Swedish Dynamic APC ud af en, men lidt bekymret for 1.2bar ladetryk indtil alle slanger er skiftet og forstærket.
Yep, er på SKD - andet ville være utroskab.
Til Ditte F:
VI kan bytte
Er ved at hamstre en "Shot shifter", så det bliver lidt mere eksotisk at røre i gryden
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 393
Tag og invester i et sæt klare front- og sideblink... Det gør så meget for bilens udseende og giver den et lidt mere "moderne" look, dog uden at ødelægge retro-stilen... Der var en, der havde nogle til salg på Saabklubbens hjemmeside
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 393
Mega lækker vogn, den er virkelig smuk... Og så minder den jo lidt om en anden rød OG900
Håber du er glad for den, men man kan jo ikke rigtig være andet
Ekstra høj herfra...
apr 2004
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 6 Emner: 8 Svar: 508
Jeg siger mange tak .
Din ser osse rigtig fin og velholdt ud
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4
Rigtig flot og velholdt saab 900 aero..
nov 2003
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 39 Svar: 159
Dejligt at se sådan et flot velbevaret og uspoleret eksemplar.
Tillykke med den og held og lykke fremover
feb 2008
Følger: 93 Følgere: 92 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.187
flot saab du har der
velkommen
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 5 Svar: 336
Den var da helt pæn, din billedtekst til den røde boks - Giver den virkelig færre (201) nm!?
Flot bil ser det ud til, selvom rattet er i den falske side, kigger du med inde på saabklubdanmark.dk?
jan 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 633
Mægtig vogn du har
mar 2004
Følger: 41 Følgere: 44 Biler: 2 Svar: 10
Super fed saab, den ser meget godt ud dit eksemplar.
Visti.
okt 2005
Følger: 74 Følgere: 73 Biler: 3 Emner: 41 Svar: 1.281
Fin Saab
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 370 Svar: 988
Meeen hvad med lidt flere indvendige billeder....
aug 2003
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 7 Emner: 17 Svar: 155
Kommende klassiker
dec 2006
Følger: 123 Følgere: 82 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 165
velkommen