Bilerne vi ikke får i 2021

Bilerne vi ikke får i 2021

1666visninger 1 svar | 31. dec 2020
Her er en kort gennemgang af de biler, som ikke vil blive solgt i Danmark eller Europa for den sag. 


Chevrolet Spark


Hvis Chevrolet ikke havde trukket stikket i Europa, ville man stadig kunne købe de nye versioner af Aveo, Cruze og denne nye Spark. Dog er alt ikke helt tabt da det blot er en Opel Adam med Chevrolet logo på fronten. Eneste store forskel på dem er at i Amerika, fås Spark'en med Opel's gamle 1,4 firecylinder suge motor med 100 hk. 





MG Hector

MG er tilbage i Danmark, og mon ikke programmet bliver udvidet mere i 2021. En af de modeller vi nok ikke kommer til at se, er den store SUV Hector. Hector er desværre ikke bygget til Europa, trods for i 2021, bliver der tilføjet mild-hybrid teknik. Motorprogrammet består af enten en 1,5 Turbo, som vi også kender fra EHS Hybrid, bare uden elmotoren. En 2,0 Diesel kan også fås.

2,0 diesel
Hk 170
Nm 320
Km/l 17

1,5 Turbo M/H
Hk 145
Nm 250
Km/l 15



MG 5 EV
En bil fra MG, der godt kunne blive solgt i Danmark, er den nye MG 5. MG 5 er en elektrisk stationcar, som lige nu kun bliver solgt i England og ingen planer for andre lande - for nu. Dog er den ikke helt ny da den er bygget på kinesiske Roewe Ei5. Man kan godt se MG 5, som den elektriske udgave af Dacia Logan MCV prismæssigt, hvis den skulle ende i Danmark. Altså en billig kompakt stationcar. 

Hk 156 
Nm 260
Km 344



MG 6

Den sidste MG vi ikke kommer til at kende noget til, er desværre den flotteste MG, nemlig MG 6. MG 6 kunne godt lyde som Sedanversionen af MG 5, men det er det slet ikke. Den er faktisk en videreudvikling af den helt gamle engelske Rover 45. Dog er motoren fra MG EHS - altså en 1,5 Turbo, uden elmotor. 
I fremtiden kommer den som en Plugin-Hybrid med teknikken fra EHS. Den kunne teknisk set godt komme til Danmark. 

Hk 170
Nm 250
Km/l 





Mazda 3 2,5 Turbo i-Active AWD

Mazda 3 fås også I Danmark, men lige denne model med Turbo motor og hele 250 hk, må vi desværre ikke få. Endnu værre er at den er udstyret med et intelligent  firehjulstræk standard. 3 2,5 Turbo er et eller andet sted den MPS-version der aldrig kom. 

Hk 250
Nm 430
km/l
0-100 ca. 6



Nissan Magnite

Nissan Magnite bliver ikke særlig magnetisk for os Dansker med denne kompakte Crossover. Magnite er udviklet til Asien og Sydamerika, hvor det bund og grund bliver deres svar for en Nissan Juke.  Motorprogrammet består kun af en 1-liter med eller uden turbo. 

1,0
Hk 75
Nm 96
km/l 18

1,0 T
Hk 100
Nm 152
km/l 17



Nissan Note e-Power AWD

Det er mere end 10 år siden at man kunne købe en Note i Danmark eller Europa for den sags skyld. Dog har den levet videre i Japan, hvor den nu kun sælges som en Toyota Yaris Hybrid konkurrent. I 2021 kommer der så en helt ny Note, hvad jeg  tvivler på  kommer til Danmark, trods for den er blevet grøn med Hybrid teknik. Selve motoren er dog stadig en hemmelighed, hvis du spørg Nissan, da de stadig ikke har udgivet noget teknisk om den. Dog forvent en 1,5'er med lige over 100 hk. Det smarte ved Note'en, er at den udnytter elmotoren, til at kunne trække med alle firehjul. Systemet har vi set før i andre modeller, såsom PSA's GripControl. Hvis et eller flere af hjulene mister vejgrib, kan den sende flere kræfter til netop det/de hjul. 





Renault Kwid


Renault Kwid ligner noget som vi godt kan glemme alt om i Danmark, for hvem vil eje sådan en billig Renault? Overraskende var det tæt på at blive en realitet. Kwid skulle faktisk havde været solgt i Europa, men nok med et stort Dacia logo på fronten. Desværre for Renault, var arbejdet for stort at gøre den sikker nok med de stramme EuroNcap-restriktioner.  Om den var så blevet solgt i Danmark eller blevet udelukket til den østlige del af Europa, finder vi nok aldrig ud af...

0,9
Hk 55
Nm 72
Km/l 23,3

1,0
Hk 71
Nm 91
km/l 22



Renault Triber

Bilen for oven - Renault Kwid - er en meget lille bil på størrelse med Mitsubishi Space Star eller Dacia Sandero, ville det lyde vanvittigt, hvis jeg fortalte at den også fandtes som en syv-personers SUV? Triber hedder den, og er bygget på samme platform og teknik, men karosseriet er forlænget og forhøjet en smugle mere. 

1,0
Hk 71
Nm 91
km/l 21



Renault Talisman


For at vende tilbage til vesten igen, så måtte Renault Danmark desværre trække stikket for salget af VW Passat-konkurrenten Talisman. Den solgte åbenbart ikke for godt herhjemme, trods dens flotte design. Midten af 2020 fik Talisman et mindre facelift, hvor der b.la. blev introduceret for et på nye motorer. Første var at den gamle 1,6 Turbo udgik for en 1,3'er med turbo. Talisman droppede også den velkendte  1,5 diesel, hvor to nye 1,7'er overtog pladsen. I kabinen kom et kæmpe 10,2" digitalt instrumentering og et mindre 9,2" Touchskærm ved siden af, som en del af Faceliftet's opdateringer. 


 1,3
Hk 160  
Nm 270 

1,8 TCe 
Hk 225
Nm 300
Km/l 16  

1,7 DCi 
Hk 120  

1,7 DCi 
Hk 150  

2,0 Blue DCi 
Hk 160 
km/l 22

 2,0 Blue DCi 
Hk 200
Km/l  22



Renault Koleos


For det ikke kommer til at handle for meget om Renault, så bliver Koleos den sidste fra det franske mærke. Koleos blev engang solgt i Danmark, i den første generation med et kæmpe flop. Da anden generation blev introduceret for et par år siden, valgte man ikke at tag modellen hjem. I år fik den et mindre Facelift, sammen med Talisman'en. Dog bliver ivi kke helt snydt, da den deler platform og teknik med Nissan X-Trail - den fås stadig herhjemme. 

1,7 DCi 
Hk 150  

2,0 Blue DCi 
Hk 190
Km/l  22



Nissan NV250


Nissan Danmark kunne ikke se idéen med NV250 for 2021, da det bare var en forældet Renault Kangoo med Nissan logo på. Derfor blev Nissan's varevogn program ikke forlængeret eller endnu en Berlingo-konkurrent, hvis man købte den på hvide plader. 

1,5 DCi
Hk 94
Nm 
km/l 26

1,5 DCi
Hk 115 
Nm  285
km/l 27





Skoda Rapid


I Rusland har man valgt at forsætte livet videre på Rapid, derimod blev den udskiftet med Skoda Scala herhjemme. Selvom den ser helt ny ud, så er det blot et facelift på den syv år gamle Skoda. 

1,6 MPi
90 Hk

1,6 MPi
110 Hk

1,4 TSi
Hk 125


Subaru Levorg

Det er sjældent at spotte en Subaru herhjemme, trods for de blev nedsat enormt i 2020. I 2021 må vi desværre sige farvel til Levorg, som bund og grund var en Impreza Stationcar. Endnu værre er at en ny Levorq var på vej i 2021 med en ny 1,8 Turbo motor. Den gamle Levorq kom først med en 1,6 Turbo og senere en 2-liter sugemotor. 

1,8 Turbo
Hk 177
Nm 300



Subaru BRZ

Personligt synes jeg at dette er den værste bil, som vi desværre ikke får til Danmark mere. BRZ vil nemlig ikke længere blive solgt i Europa, da den ikke kan overholde de stramme emissionskrav. Dog for brugerne på den anden side af Atlanterhavet, vil i 2021 kunne nyde denne lille Sportsvogn med 230 hk.  

2,4 Boxer
Hk 230
Nm 250



Hyundai Veloster N 

Hyundai Veloster har taget Nordamerika med overraskelse, som dens Europæiske søster gjorde i Europa. Teknikken er nemlig ens med i30 N, hvor begge fås med en 2-liter turbo og 275. De er begge også udviklet på den tyske racerbane Nordschleife af EX BMW M mand Albert Biermann. Som noget helt nyt for i 2021, vil Veloster kunne fås med et otte-trins double kobling, hvad også er på vej til i30 N i Europa. Desværre kommer Veloster ikke til Danmark. Veloster har tidligere kunne købes i Danmark for mange år siden. 


2,0 T-GDi 
Hk 275
Nm 353
km/l 14
0-100 6

2,0 MPi
Hk 150
Nm 178

1,6 T-GDi
Hk 204
Nm 234



Hyundai Sonata 

Hyundai Sonata har ikke kunne købes i Danmark siden 2010, hvor den året efter blev udskiftet med den europæiske eksklusive model kaldet i40. I dag fås ingen af bilerne mere, og det er en skam at vi ikke har den nye Sonata i Europa, da der er sket meget med den mellemstore Sedan. Sonata kan også fås som Hybrid. 

2,0 Hybrid
Hk 150
Nm 188

2,5 
Hk 195
Nm 245

2,5 T-GDi
Hk 290
Nm 421

1,6 T-GDi
Hk 180
Nm 264





Hyundai Venue

Venue er en lille kompakt Crossover fra Hyundai, som er udviklet til det østlige Asien.

1,2 MPi
Hk 84
Nm 113
Km/l 17

1,0 T
Hk 120
Nm 171
km/l 18

1,5 CRDi
Hk 100
Nm 240
km/l 23



Hyundai Creta

Creta minder meget om Venue, men er en smugle større. Man kan måske kalde det for den Nordamerikanske Hyundai Kona. 

1,5 MPi
Hk 115
Nm 144
km/l 16

1,5 CRDi
Hk 115
Nm 250
km/l 23

1,4 Turbo
Hk 140
Nm 242
km/l 16




Honda BR-V

BR-V er en kompakt syv-personsers SUV, som er bygget for Mellemøsten. B

1,5 i-VTEC
Hk 120
Nm 145
km/l 15

1,5 i-DTEC
Hk 100
Nm 200
km/l 21




Kia Telluride
Kia Telluride er en enorm stor SUV, primær bygget til Nordamerika. Den er ca. på størrelse med biler som BMW X5, Audi Q7 eller Mercedes GLE. Dog er den nok lidt for stor for det Europæiske marked. 

3,8 V6
Hk 295
Nm 355


Kia Rio Sedan

Sedan'er sælges ikke særligt godt i den vestlige del af Europa, og derfor har Kia Danmark ikke set sig gode muligheder for Sedan versionen af Rio. Dog har andre mærker haft en succes med den slags biler, såsom Honda med deres Civic. 
I andre dele af verden, kan man købe Rio med en 1,6 sugemotor.

1,4 MPi
Hk 100
Nm 133
km/l 12

1,6 MPi 
Hk 130 
Nm 161

Kia K5

Kia K5 er navnet på den nye Optima, som Kia Europa desværre ikke længere tag til Europa mere. Den nye Kia K5 fås med en 1,6 turbo. Topmodellen GT yder 290 hk fra en 2,5 turbo.

1,6 Turbo
Hk 180
Nm 264

2,5 
Hk 195
Nm 245

2,5 T-GDi
Hk 290
Nm 421




Kia Seltos

Kia Seltos er søster til Hyundai Creta, og som Creta er Seltos ikke bygget til Europa. I 2021 fik Seltos et større Facelift og nyt motor program. 



2,0 MPi
Hk 150
Nm 178

1,6 Turbo
Hk 180
Nm 264


Toyota Yaris GR RS 

Det ligner nok den vilde 272 hk GR Yaris, men faktisk har den kun 120 hk fra en 1,5 Hybrid motor. GR RS er eksklusiv for det Japanske marked, hvor man kan få en Yaris Hybrid, som kører på GR-platformen. Designmæssigt ser begge biler nærmest identiske ud. 

1,5 Hybrid
Hk 120
Nm 148


Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross kunne meget vel være noget for det Danske marked. Her får man en SUV, der er i klasse med de populærere Crossover, VW T-Roc, Peugeot 3008 osv. Desværre er den ikke bygget til Europa. Som resten af programmet er Corolla Cross også en Hybrid med samme motor fra den normale Corolla Hybrid. 
Desværre satser Toyota mere på C-HR herhjemme. 

1,8
Hk 122
Nm 142

Mitsubishi ASX

Mitsubishi er på vej ud af Europa og derfor forventes det meget snart af man slet ikke kan købe en Mitsubishi herhjemme mere, hvor alt salget stoppet i slutningen af 2021. Allerede har Mitsubishi Danmark droppet at tag tog modeller hjem Den første er den Faceliftet ASX. Nyeste ved den, udover designet, er den nye 2-liter sugemotor.

   2,0 MIVEC
Hk 150
Nm 195


Mitsubishi Space Star

Den anden Mitsubishi vi skulle havde haft, var endnu et Facelift. Denne gang var det den lille Space Star, og den bedst sælgene Mitsubishi i Danmark. 


1,2 MIVEC
Hk 80
Nm 106
km/l 24


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

I 2021 modtager Eclipse Cross et større Facelift, og Hybrid teknik bliver tilføjet på programmet. Desværre er det for sent at sætte modellen til salg i Europa, da de allerede har trukket stikket. Motoren er taget fra Outlander PHEV, hvor begge deles om en 2,4 firecylinder motor og et 138 kWh batteri


VW Nivus

VW Nivus er T-Roc's Brasilianske søster. Nivus ser dog smarter ud med sit flade taglinje, hvor den måske minder mere om en SUV-Coupé end en Crossover. 
I 2021 dog, er der snak om at introducer den i Europa med et nyt navn .Den vil også blive bygget i Europa, sammen med T-Roc - men det er kun rygter.

200TSi 1,0
Hk 130



VW Atlas Cross Sport

VW Atlas er udviklet for Amerika og Cross Sport versionen er dens lille broder i  Touareg Størrelse. Desværre kommer ingen af dem til Europa, og det skyldes allermest nok, at de ville blive alt for dyre. Heldigvis findes der forhandler i Tyskland, som specialiser sig i at tag dem hjem til Europa. I Danmark nøjes vi bare med  Touareg eller en Audi Q7.

2,0 TSi
Hk 240
Nm 350

3,6 V6
Hk 280
Nm 360



VW Viloran

I 2020 døde VW Sharan og i 2021 er det slut med Touran, så derfor har VW ikke længere flere MPV'er på programmet. I Kina derimod, vil de få en helt ny MPV kalder Viloran. 

2,0 TSi
Hk 220
Nm 350

2,0 TSi
Hk 190
Nm 320




VW Virtus


VW Viturs er Sedan versionen af Polo'en - og nu gider jeg ikke mere. Ikke andet end at sige godt nyt år og pas på jer selv, derude! 


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Bilerne vi ikke får i 2021
Kommentér på:
Bilerne vi ikke får i 2021
Annonce