Den nuværende BMW M5 blev introduceret tilbage i 2018, hvor den for første gang blev udstyret med firehjulstræk, i stedet for baghjulstræk. Trods det, brugte den et intelligent firehjulstræk, der gjorde at den kunne smide alle kræfterne til baghjulene, som det var en ægte baghjulstrækker.
BMW M5 CS
CS er det ultimative fra M-afdelingen til BMW'erne, og den nye M5 CS er ingen undtagelse. CS står for Clubsport, for ikke at tag fejl af CSL, der står for Coupé Sport Leichtbau. I de seneste år er der kommet tre CS'er fra BMW. Den første var M3 CS, så kom M2 CS og nu M5 CS.
Den nye M5 CS er ikke overraskende den hurtigste og mest kraftfulde BMW til dato. Motoren er en 4,4-liter V8 med to turboer, som også sidder i de normale M5'er. Dog er hestene skuret op til 636 hk og 750Nm. Topfarten er heller ikke længere begrænset til 250 km/h, men derimod kan den ramme 306 km/h. 0-100 gør den på lige 3 sekunder. Vægten er også en del ned i forhold til den normale M5. På grund af brug af en masse Carbon-dele, såsom Spoileren, taget og motorhjelmen - endda fjernet noget af lydisoleringen. Det betyder at man har formået at spare 104 kg i vægten.
Kabinen er unik for M5 CS, og her er man ikke i tvivl om hvad BMW mener om M5 CS. Den fås med skålsæder foran og bagi, hvor der er præget et billede af den tyske racerbane Nordschleife i nakkestøtten. BMW M5 har nemlig i mange år været brugt som det man kalder for en " Ring-Taxi". Loftet og rattet er beklædt i Alcantera, og instrumentbordet er beklædt i læder med et unikt CS-logo. Ellers finder man samme 12,3" Touchskærm og digitale instrumentering.
Selvom man ikke kender de danske priser på den endnu, så vil M5 CS kun blive solgt i år.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Jeg har kørt både M5 og M5 Competition, og den største mærkbare forskel er undervognen og dens opsætning. Den er rimelig hardcore i Competition udgaven, hvilket er fedt på god, plan asfalt, men det er som om den bliver lidt stresset og ikke er helt så god til at håndtere ujævnheder som den alm. M5.
Så min tanke med en M5 SC er at den nok er endnu mindre egnet til de uperfekte veje man kører på til hverdag, men mere egnet til bane. Og det gør at jeg ikke rigtigt kan se relevansen af M5 CS.
Den er super fed, men ærligt talt, så er den stadig en sværvægter, trods den reducerede vægt, og det er stadig en stor bil. Tager man den virkelig med på banen? Jeg ville ikke....
Jeg er nok mere til M5 Competition, for selvom M5 måske er bedre det meste af tiden, så er belønningen bare så meget større i en Competition, når man finder de lækre veje.
Jeg havde det på samme måde med min gamle RS5. 90% af tiden var den for aggressiv, for hård etc. Men hold kæft den var fantastisk i de 10% af tiden jeg ramte de rigtige forhold. Det var det hele værd. Og sådan har jeg det også med M5'erne - dog synes jeg at merprisen for CS (som BMW iøvrigt skriver betyder Competition Sport på deres website, et brud med den gamle Clubsport forkortelse) gør, at man betaler en høj merpris for de øjeblikke hvor man kan udnytte den fuldt ud.
BMW M5 CS - Racerbilen for hele Familen.