Dette monster af en bil er faktisk ikke helt en BMW, men derimod en bil bygget af M-division. Den allerførste model fra dem siden den legendariske BMW M1 Superbil.
Selvom BMW XM er bygget på den samme platform med den store BMW X7, så har disse biler ikke meget tilfælles. XM er udelukket udviklet til fart, og gemmer derfor også på den motor som den næste BMW M5 nok kommer til at få!.
En 4,4 V8 med hjælp af to turboer er ikke nyt i sig selv, og faktisk er det den samme motor fra den nuværende M5. Dog får motoren hjælp af et 29,5 kWh opladningsbatteri. Alene yder V8-motoren 490 hk og 650Nm - og dertil gemmer der sig et 197 hk elektriskmotor. I alt har den 653 hk og 800Nm!.
Hvis dette ikke er nok, vil der senere komme en begrænset udgave kaldet XM Label Red. Den vil yde 745 Hk og 997Nm, hvad gør XM til en af de vildeste SUV'er.
XM får hjælp af et hurtigskiftende 8-trins automatgear og trækker med alle fire hjul. XM har dog også det såkaldte Torque Vectoring, eller som jeg har lært hedder momentvektorering på dansk... Benzinmotoren eller den elektriske motor, kan hjælpes om at fordele kræfterne med hinanden for bedre handling i svingene.
XM er den mest kraftfuldeste M-bil nogensinde og den første Plug-in Hybrid også (PHEV). Dog ikke den hurtigste, men dette skyldes nok den tunge vægt på over 2700 kg. Tallene for 0-100 hedder derfor også 4,1 til 100 og en topfart på 250 km/h. Ikke det hurtigste i sin klasse.
Den nye BMW XM viser fremtiden for BMW's mest ikoniske sub-mærke M-division. Fremtiden er nemlig klar, og inden mærket bliver fuldt elektrisk, forventes de kommende modeller, herunder en ny M5, med et opladningsbatteri.
Af konkurrenter sætter Porsche sig forrest i køen med deres Cayenne Turbo S E Hybrid.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
BMW XM - 653 Hk Super SUV fra München