De oversete brugte biler

De oversete brugte biler

3285visninger 0 svar | 22. feb 2019


Vi er nok alle skyldige i at bruge en del af vores tid på nettet, blot for at kigge på brugte biler, trods behovet ikke er nødvendigt for et nyt køretøj. Og når bilen endelig har takket af for sidste gang, så er portalen stor for nye valgmuligheder. Dog ender man mange gange med det køretøj naboen anbefalede - det kedelig, billig og uinspirerende transportmiddel, som man blot valgte fordi meningsmålingen sagde så... Lad os være ærlig, de fleste som kigger efter fx en ny-brugt familiebil eller den lille sparsommelig "Fra A til B" bil", de ender typisk med de populære VAG biler, såsom en Passat med 2-liter Diesel og 140 Hk, Octavia eller Superb. Nissan Qashqai og de franske biler har også  igennem tiden sneget sig til toppen af de mest solgte biler herhjemme - for de kan jo fås med dieselmotor som selv kan findes i en Mercedes...  Okay, jeg kan godt blive enig om at man får faktisk meget bil for pengene, og så er sådan en Passat en dejlig cruiser, men kig lige over til naboens carport for der holder allerede en i sort.  Da Qashqai kom i 2007, introducerede de det udenlandske begreb "Crossover" for os dansker, og det var noget vi var vilde med. At kunne få en bil til Golf-klasse pris men lignede næsten en stor SUV, selvom det i virkeligheden var en forstørret "Golf-klasse bil".  
Og så franskmænde i 2014 var tilbage med en ny 308 med et anderledes design. Det kunne vi lide.  
Fra A til B" bilen er man næsten nødsaget til at vælge en af de tyske trillinger for vi ved at den holder værdien bedst
VW Up!, 3 cylinder, femtrins gear, 60 yuppier heste og så en hvid farve til at gøre hverdagen mere trist end hvad den i forvejen er.
Så er der dem der mener at en tysker betyder kun problemer, og vælger en af de franske trillinger, hvad typisk er en Aygo for et Toyota mærke betyder jo bare holdbarhed end et Fransk mærke. 

Derfor vil jeg vise jer på et par spændende oversete eksempler på en brugt bil.

(Vil lige påpege at de følgende biler nok ikke er egnet for dig som skal bruge en bil som kan trække hestetraileren, bære på barnevognen og giver mest ro i den travle hverdag. For så er meningsmålingen stadig bedst)

Meget værdi for pengene fra en franskmand ?


Kender i det, der kommer en ny sportslig bil på det danske marked til en ALT for høj pris. Og så gør konkurrenterne det bare bedre til en laver pris. Man kan tænke, hvad for en idiot kan finde på at købe den bil? Og heldigvis gjorde idioten det! For bilen skal også sælges igen, og det er her det spændende begynder.


Tilbage i 2009 introducerede Peugeot for en ny 308 GTi. Motoren var en 1,6 Turbo med 200 hk. Prisen dengang lød på næsten 380.000 kr, og det var meget svært at bedømme den til prisen da køreegenskaberne ikke var i lig med de øvrige GTi'er dengang. Ser man bort for det, så blev der ikke solgt særlig mange 308 GTi'er i Danmark. Motoren var den velkendte PSA THP 1,6'er, som findes i mange af deres øvrige produkter, bare med 150 Hk. Derfor kan man vende den om og se den som en meget eksklusiv GTi til "små" penge - og jeg mener virkelig små penge. Der har været et par eksemplarer til salg på bilbasen til lige omkring 100.000 kr og et KM stand under 100.000.  Udstyr er heller ikke værst, hvor de alle kommer med  del-læder, klimaanlæg og et dejligt 6-trins manuel gearkasse. Dog vil jeg personligt anbefale at gå efter den faceliftet udgave, hvor den har en smule mere standardudstyr, såsom Xenon-lys. Prisen er den samme.

De korte ord:
Peugeot 308 GTi 1,6 THP 200 Hk 2009-2013
ca. 100.000 kr 
Femdøres



Vi fortsætter hos de sportslige "Hot hatches", hvor MINI også har et par spændene bud med overraskende samme motor som den ovenstående bil. 

Tilbage i 2013 gik det så godt for den Engelske Mini, at de eksperimenteret med et par noget specielle modeller. De første udgaver var den firkantet Mini Paceman. Paceman var et mix imellem en Hatchback og Crossover - kort sagt, så var det en flodhest af en Mini Cooper... Paceman kom i starten med tre motorvarianter og mulighed for firehjulstræk på dem alle. Der var en 1,6 sugemotor med 122 hk, 1,6 Turbo med 184 hk i Paceman S og en 2-liter diesel med 143 hk. Desværre var salget virkeligt sløvt i hele i Europa. Ting som den kun kunne fås med tre døre og så var der prisen. I dk startede den fra 355.000 kr for den kedelige 122 hk og en S version skulle man helt op i 454.000 kr!!!  
Årene senere kom der dog en John Cooper Works version med 218 Hk. Pris? 672.000 kr!!!!!
Ikke overraskende solgte Mini næsten ikke nogle i Europa, og for dem som lagde så mange penge ud, havde i mange år problemer med at sælge dem igen. Heldigvis betyder det dumpingpriser for dig. Desværre har der ikke været en Paceman til salg på bilbasen længe, så jeg kan ikke rigtige se brugtpriserne på dem. Dog kunne jeg forestille mig at forhandlerne var blege for at tabe penge på dem, og solgte dem til en noget høj pris.

Derimod kigger man en tur forbi den tyske brugthjemmeside, så er der et par stykker til salg i de forskellige udgaver. Vi ser bort fra Diesel udgaven, da man simpelthen bare ikke køber sådan en bil med en dieselmotor! Og den 122 hk udgaven? Nej!
Derimod er der lige nu en S version - den med 184 Hk fra en 1,6 Turbo - til salg for omkring 17.000 euros. omregnet til 126.000 kr. Bilen er fra 2014 og har KUN kørt 40.000 km. Fordi det er en mini, så er kvaliteten også i BMW standarder. Og bare rolig, den har selvfølgelig også et 6-trins manuelgearkasse.  Endnu bedre er det er en ALL4 udgave, altså dem med firehjulstræk, så den kan bruge fint året rundt. 
Er det for meget, så kan man også gå helt ned til 12.000 euros (90.000 kr) for ældre udgaver med omkring 100.000 km på tælleren om det er en benziner eller Diesel. 
Selvfølgelig er priserne se uden afgift, men at betale 12.000 euros (90.000 kr), så tror jeg ikke den lander langt over de 200.000 kr, når skattefar har været forbi - det er fandme en god pris for en bil så speciel som den!


De korte ord:
Mini Cooper Paceman S 1,6 184 Hk 2014-2016
3-døres
godt udstyret
90.000 kr uden afgift for en udgaver med 100.000 km. 
Virkelig sjælden bil





Problemet med de ovenstående biler eller generelt biler i den klasse er forsikringen. Vi kan ikke komme uden om det, bilerne ligger i den dyre ende for de unge bilister. Heldigvis har Renault måske svaret? Vi skal kigge på tre spændende små frække Mikrobiler fra Renault, bygget sammen med deres R.S division. 

Tilbage i 2007 introducerede Renault for anden generation af deres mindste model Twingo. Dengang kom den i to motorvarianter -  en 75 hk 1,2'er og så noget så atypisk som en 1,2'er med turbo? Desværre mente Renault importørerne at den model var alt for dyr for lille danmark, så modellen blev aldrig solgt herhjemme.
Ifølge Bilmagasinet, så kostede en Twingo GT-  som den blev kaldt - over 150.000 kr, hvis den blev solgt herhjemme. Motoren var som sagt 1,2 Turbo 16V med 100 Hk. faktisk blev samme motor senere introduceret i Clio'en, bare solgt herhjemme i en GT-line udgave. Det var en skam at vi ikke fik modellen til landet, for efter min mening, så er alle mikrobiler med Turbo sjovest. Se bare en UP! TSi eller GTi. Nuvel koster en GTi up tæt på 200.000 kr,men så får også en sjov bybil. TSi udgaven starter fra 146.000 kr, og det giver dig samme motor som up GTi, bare med 25 hk mindre... Nu skal det ikke handle om en VW Up!, et indblik at længe før tyskerne tænkte på det, så var franskmændene allerede igang med at skabe den slags biler.Selv Kia er hoppet på den bølge.! 
En Twingo GT koster kun 1500 i årlig afgift, og ifølge Renault kan de køre helt op til 17 km/l - en god sparsommelig begynderbil?

Hvad koster så en Twingo GT!!! 
Da Twingo GT aldrig blev solgt for ny i DK, så må man igen et smut forbi Mobile . Her hopper priserne fra 2000 euros op til 6000 euros. For 6000euros, får man også en velbevaret udgave, så fokuset bliver på dem på omkring 2000. 
2000 Euros er omregnet til omkring 15.000 kr, og her har de typisk kørt omkring 130.000 km. 

De korte ord
Renault Twingo GT 16V 1,2 Turbo 100 Hk 145Nm og 0-100 9,8 sekunder
2007-2012
3-dørs
1500 kr årlig afgift og 17km/l


Den anden lille franskmand er Twingo R.S . Udviklet af Renault's racerdivision, 
kom der i 2009 en 133 R.S version. I forhold til til Twingo GT, så var var Twingo R.S ikke udstyret med en turbo. De nøjes med en 1,6 Sugemotor, men med en undervogn udviklet til brug på en bane. Prisen for en RS'er er noget højere end en normal GT'er. Som med Peugeot 'en længer oppe, så var der i 2012 et facelift, og de holder desværre prisen rimelig højt. En Twingo R.S blev aldrig solgt for ny i Danmark, så endnu engang forbi Mobile, men den franske brugt hjemmeside Lacentrale har også et par gode bud. For en model fra 2009 , kan ligge omkring 4500 euros (33.000 kr uden afgift) og omkring 130/140.000 km på tælleren. 

De korte ord:
Renault Twingo R.S 1,6 16V 133Hk 160Nm 2009-2015
3-dørs
En virkelig sjov lille bil





Den sidste lille Renault er en åben Twingo. Renault Wind blev introduceret for verden i 2011. Wind var et alternativ for Peugeot 207CC, Mitsubishi Colt CZC og Nissan Micra C+C. Desværre igen var Renault importørerne bange for tag modellen til landet, hvor den aldrig så dagens lys. Dog blev tre modeller solgt i landet, hvor to af dem stadig er registreret. Wind kom med tre motorvarianter. En velkendt 0,9 benzinturbo, 1,2 turbo fra Twingo GT og så den samme 133 Hk 1,6'er fra R.S'eren. 1,6'eren havde også en undervogn tunet af R.S divisionen. 
I forhold til konkurrenterne, så var Wind en meget lille bil da den var baseret på Twingo. Derfor er Wind en udelukket to-personers bil. Prisen ligger meget tæt på hinanden, uanset hvad motor udgave du vælger. Dog mener nogle at undervognen kan være hård i den 133 Hk udgave.  Den bedste motor er 1,2'eren. Samme som Twingo'en. 100 Hk, men 0,9'eren er derimod billigst i økonomi. Prisen er omkring 5000 euros (37.000 kr uden afgift) for en 2011/2012 udgave med under 100.000 km på tælleren.

De korte ord:
Renault Wind 2011-2013
Åben bil med ståltag
0,9 TCE 90 Hk
1,2 TCE 100 Hk 16V
1,6 16V 133 16V
En smart billig bybil som din nabo aldrig har set før




Nu når vi er igang med at se på åbne to-personers biler, så nævnte jeg tidliger om Mini's dage med specielle biler. I 2012 og 2013, kom de med mærkets første rigtige sportsvogn. Mini Roadster og Coupé lød som en succes, men det blev den aldrig. Mini Roadster/Coupe var baseret på Cooper'en, og det betød også samme motorprogram. Samme 1,6 122 hk og 184 hk i S versionen som Paceman'en.  Senere var en John Cooper Works klar.

For at gøre det kort, så fokuserer jeg mest på den åbne udgave da den er nok den mest spændende af dem. Mini Roadster kostede 389.000 kr for ny tilbage i 2013 og 488.000 kr for en S version. Lige nu er der kun en John Cooper Works til salg, men til en meget attraktiv pris på 329.900 kr på bilbasen. Dog er det Cooper S version jeg fokuserer på, som tidliger var til salg for ca. 230.000 kr på bilbasen - det er en stærk pris! kigger man endnu engang forbi Mobile, så ligger en Roadster S til omkring 12.000 euros (90.000kr) og under 100.000 km

De korte ord:
Mini Cooper Roadster S 1,6 184 Hk 2012-2014
Kun to-personer, men en rigtig fræk sportsvogn som ikke er meget dyre end en ældre MX-5'er.
Ca. 230.000 kr og 89.000 km




For at vende blikket væk fra fransk teknik et øjeblik, så kan vi nok blive enig om at de koreanske biler plejer altid at give en bil til en stærk pris. Dog har der i tiden været et par undtagelser. Der har været et par luksusudgaver og sportslig ideer fra det koreanske mærke, som aldrig klaret sig med salget i Europa. 
Vi starter med en som i sidste øjeblik blev taget af modelprogrammet, inden den nået ind hos de danske forhandler. Tilbage 2005 fik Hyundai en forholdsvis stor succes med Sonata'en.Derfor skulle en 5-Serie eller E-klasse konkurrent føres til Europa. Taget fra det Amerikanske modelprogram, så introducerede de for Hyundai Grandeur. Bund og teknik fra Sonata'en, havde Grandeur'en samme 3,3 V6'er fra Sonata med 235 Hk. 

Hvor Hyundai var foran end de tyske konkurrenter dengang var udstyr. Her kom alle modeller med standard udstyr såsom ESP, Fartpilot, klima, læderkabine og et 5-trins aut. 
Desuden var Grandeur'en noget større end konkurrenterne. Desværre floppede Grandeur i Europa, hvor senere generationer ikke blev solgt mere. 
Ifølge Bilmagasinet, så ville en Grandeur koste 475.000 kr for ny tilbage i 2006. En meget høj pris, men faktisk ikke så galt, når man sammenligner den med konkurrenterne i udstyr og motor. Desværre lider Grandeur det som alle andre luksus koreanske biler gør - værditab! Selvom Grandeur ikke blev solgt forny, så er der hele fire Grandeur registreret i dk, hvor jeg kan forstå to af dem er/har kørt som ambassadebil. Kvalitetsmæssigt kan jeg allerede fortælle at den er bare i top disse årgange af Sonata'en eller Grandeur 'en, da min far havde en for et par år siden. Stærk motor og et ikke det store med kabine kvaliteten. Dog er det ikke sportsvogn og styretøjet er sløver end en amerikansk bil, uden servostyring....Men en fed cruiser er det da.... Pris? For et par år siden lå de til 200.000 kr i Danmark for en bil med lige omkring 100.000km. Kigger man forbi guruen Mobile idag, så koster de nu 5000 euros (37.000 kr uden afgift) og omkring 120.000km. 
Dog er den ikke billig økonomien. koster omkring 12.000 kr i årlig afgift, kører ikke mere end 7-8 km/l og så skal man huske på at den er svær at sælge igen. 


De korte ord:
Hyundai Grandeur 3,3 V6 235 Hk 5-trins aut. 2005-2007
femdøres og meget udstyr
dyr i økonomi og stort værditab
meget bil for ingen penge
holdbar



VI fortsætter med Hyundai lidt endnu, og hopper et stykke væk fra 2005. Tilbage i 2015, før Hyundai i30N kom Hyundai med deres første GTi. i30 Sport var en lille lomme GTi med næsten 200 Hk! Motoren ydet 186 Hk fra en 1,6 Turbo og 265Nm. I30 Sport klaret sig ikke overraskende dårligt i Danmark med nypris på vanvittige 330.0000 kr! Sammenligner man med søster bilen Kia Cee'd GT, som brugte samme motor men med næsten 20 hk mere, så kostede den 30.000 kr mere dengang - hvorfor Hyundai'en var dyre er en gåde.

Udstyr var der nok af, hvor de kom med sportskabine, 2-zoner klima, Xenon, sædevarme, parkeringssensor og meget mere. Og er man heldig at forrige ejer var skør i hovedet, så kan man snuse dem op med 2-delt panoramasoltag og navigation.
Lige nu er der 7 styks til salg på bilbasen, hvor prisen ligger på omkring 200.000 kr FOR EN NÆSTEN FABRIKSNY ! Mange af Hyundai forhandlerne er så træt af at havde dem på lager, så nu skal de simpelthen bare væk - 200.000 kr for en næsten ny "GTi" er sku billigt. 

De korte ord:
Hyundai i30 Sport 1,6 T-GDi 2014-2016
femdørs
Meget bil og udstyr for penge 



De billige oversete "Fra A Til B" bil



Leder man efter en billig bil som ikke koster det store, klare hverdagens udfordringer, men orker ikke at ses i en lille bitte mikrobil? Så frygt ej, for franskmændene gør det igen. Tilbage i 2013, udviklede PSA-gruppen en konkurrent til VAG's kuld af Seat Toledo eller Skoda Rapid. Altså en sedan oprindeligt udviklet til
de østeuropæiske lande. Dog som Rapid'en eller Toledo'en, tog visse europæiske lande dem hjem, såsom Tyskland eller hjemlandet frankrig. 
Modellerne jeg snakker om er Peugeot 301 og søster bilen Citroen C-Elysée.  

Man kan godt kalde dem for en sedan udgave af deres mindste 108/C1, hvor kvaliteten er meget samme kategori. Motorprogrammet består enten af en 1,5 Diesel med 99 Hk eller den velkendte 1,2 PT benziner 82 Hk. Dog fås de også med en 1,6 VTi med over 112 Hk. 
I 2017 fik modellerne et større facelift.
Brugt priserne i Tyskland for dem begge er meget ens. For ny koster de imellem 12.000 - 14.000 euros, men en ældre en kan fås for omkring  5000 euros. (37.000 kr) Det giver adgang til en 1,2 benziner, ca. 50.000 km på tælleren og udstyr som en mikrobil. 

De korte ord:
Citroen C-Elysée/Peugeot 301 2013-2018
Fem-dørs sedan
1,2 82 Hk, 118Nm 
1080 i grøn ejerafgift for 1,2'eren
opgivet til ca. 20 km/l
  




Alternativerne 

Måske kan nogle huske den frække lille Peugeot 207 GT? Det var en 150 hk 1,6 Turbo, gemt i en normal 207'er. Faktisk kunne den motor også fås i 208'eren i en periode. I forhold til 207'eren, så var der næsten ingen dansker som købte den bil - og så ved i godt hvad det betyder. Billig.!! 

Tilbage i 2011 kostede en 208 1,6 THP 277.000 kr i en ALLURE udgave og blev kun solgt i tredørs. Modellen kan være svær at finde til salg i europa. Nok mest fordi de fleste valgte at give flere penge for en 200 GTi udgave, men forvent en billig lille raket til omkring 100.000 kr. 


Mange kan nok huske de første Coupér fra Hyundai. Faktisk var der nogle motorjournalister, der dengang kaldte det for en mini-ferrari med det flotte design den fik. Hyundai Coupé blev solgt igennem tre generationer, hvor de sidste blev meget anonyme med salget. 2007 udgaven var den sidste model, inden de prøvede lykken med Gennesis Coupé. Man skal dog være klar over at en Hyundai Coupé, er baseret på den gamle Hyundai Elentra fra begyndelsen af 00'erne, hvor den også bruger samme motorprogram. Heldigvis er koreanerne ikke sparsommelig, så udstyr var der nok af. I Danmark var den dog ikke helt billig for ny af, hvor den startede fra 360.000 kr for 140 Hk 2-liter og 415.000 kr for den gamle 2,7 V6'er. Der var også en 1,6'er med 105 hk, men modellen blev aldrig solgt i Danmark. 
For at vende tilbage til udstyret, så kom alle med læder kabine, klima og så var sikkerheden også i orden. ESP, fartpilot og seks airbags. 
I dag kan man snuse sådan en tredje generation op for omkring 35-50.000 kr med danske plader. 


Så her var et par spændende bud som du med garanti ikke havde tænkt på, og vil gerne høre jeres feedback om et emne som dette? :

Jeg undskylder for fejl på forhånd. :) Retter undervejs. 

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
De oversete brugte biler
Annonce