Online tjenester gør det muligt for bilister at styre uden om de synshaller, der ikke har en særlig høj godkendelsesprocent.
Når du som bilejer skal køre din bil til syn, har du i stigende grad mulighed for på forhånd at fravælge de synshaller, der ikke har en særlig høj procentsats for, hvor mange biler de godkender.
Det nye site Tjekbilsyn.dk er en af de hjemmesider, der gør det muligt for bilister at styre uden om de synshaller, der ikke er lige så generøse med godkendelsesstemplet som andre.
Spørgsmålet er, om sider som Tjekbilsyn.dk kan få synshaller til at gå på kompromis med kvaliteten af deres bilsyn for at være sikret kunder i butikken fremadrettet.
På papiret burde alle bilsyn i Danmark tjekke efter de samme ting og have de samme standarder, når det kommer til, hvilke biler der kan godkendes, og hvilke der må sendes til omsyn.
Men sådan er virkeligheden langt fra. Tal fra Tjekbilsyn.dk viser, at der er stor forskel på den andel af biler, som synshallerne godkender.
Ifølge tallene blev 508.410 ud af 773.830 bilsyn, der er blevet registreret i Tjekbilsyns system, ubetinget godkendt. Det svarer til en gennemsnitlig godkendelsesprocent på 65,7 procent. Men hvor nogle synshaller i Københavnsområdet har en godkendelsesprocent på 92 procent, godkender andre synshaller blot 65 procent af de biler, der kommer til syn.
Baggrund for tallene: Tallene på Tjekbilsyn.dk er trukket ud fra Tjekbil.dk's database, der sammenligner synsrapporter fra forskellige synshaller. Udover at sammenligne synsrapporter, henter Tjekbil også data fra Tinglysning, Skat og Trafikstyrelsen.
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
Nogle steder har de jo firma aftaler med mærke værkstederne (hvorbilerne er forholdsvis nye og oftest gennemgået inden de køres til syn)
Andre har måske flere privat personer (med ældre biler som måske ikke lige har den komplette tjek liste, nogle køre måske enda til syn for at få tjekket om der er mere man skal havde lavet hvilket måske slet ikke kan betale sig at gå igang)
Med andre ord den burde være baseret på kunde vurderingen
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
maj 2017
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 20 Svar: 72
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 209
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 20
maj 2017
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 20 Svar: 72
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
jan 2018
Følger: 1 Svar: 1
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
Der er vel da heller ikke nogen der kører en bil til syn, uden at have kontrolleret samtlig pærer først?
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
At en enkelt pære ikke fungerer, burde ikke medføre et omsyn - derimod må man nok formode, at er det mere end 2 - så har man ikke være omhyggelig nok.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
aug 2008
Følger: 4 Emner: 6 Svar: 24
Bilen trækker stadig til højre og de kan ikke finde fejlen. Hvad er et syn værd i dag . Det fortæller kun at der igen er x antal år inden du igen bliver indkaldt
Det er lettere for bilejere at snyde med bilsyn