Elbilernes påvirkning på miljøet er faldet med hele 30 procent inden for de seneste fire år, viser tal fra Klimarådet og Copenhagen Electric.
Produktionen af elbiler er blevet grønnere, hvilket skyldes at batterierne er blevet langt mere effektive, og energikilderne til bilerne er af sol og vindenergi. Denne positive udvikling har medvirket til, at klimapåvirkningen er faldet drastisk. På bare fire år er klimapåvirkningen faldet med 30 procent, selvom batterierne er en del større end tidligere.
Dette betyder at hvis man har planer om at skifte sin benzin- eller dieselbil ud med en elbil, så vil det cirka tage et halvandet år før CO2-aftrykket fra produktionen af batteriet er udlignet. Hvis man går fire år tilbage, ville det have taget mellem 3-5 år, om man enten kørte på benzin eller diesel.
Elbilernes klimaaftryk er blevet mindre
Klimarådet udkom i 2018 med tal som viste at både elbilerne og batterierne er blevet større. Tallene tog udgangspunkt i elbiler med et batteri på 40 kWh, hvorimod den gennemsnitlige batteristørrelse i dag er 77 kWh. Copenhagen Electric har gennem klimarådets beregninger udviklet nye tal ud fra de nuværende elbiler og deres batterier. På trods af at batterierne er dobbelt så store end tidligere, så er klimaaftrykket blevet reduceret yderligere. Denne positive udvikling skyldes at batterierne over de sidste fire år har fået en længere rækkevidde, og det produktionsanlæg som batterierne bliver produceret i, benytter sig i højere grad af vedvarende energikilder.
Den elektricitet, som bruges til opladning af elbil er blevet grønnere, og strømmen udleder 45 procent mindre CO2 pr. Kwh, end den gjorde i 2018. Dette tal forventes at falde yderligere, da den elektricitet som elbilerne kører på, vil i fremtiden komme fra vedvarende energikilder.
Batterierne skal forbedres
Der er stadig store udfordringer med batterierne, selvom energikilderne er blevet grønnere. De råstoffer, som bruges til at fremstille nogle af batterierne, er på bekostning af både menneskerettighederne og miljøet. Muligheden for genanvendelse af de råstoffer og materialer fra tidligere batterier bliver ikke udnyttet nok.
Det forventes i 2023 at der kommer flere tiltag til det nuværende batteridirektiv fra EU. I det opdaterede direktiv vil der være et større fokus på den cirkulære økonomi, ansvarlig udvinding og bearbejdning af råstoffer samt krav til genanvendelse. De nye tiltag har til formål at kunne påvirke produktionen og designet af batterierne, således at de i fremtiden vil blive så miljøvenlige som muligt.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 18 Emner: 39 Svar: 303
Men når vi alligevel er ved emnet, hvorfor modsiger I så jer selv allerede i 4. sætning med at elbiler først bliver 'grønnere' end brændstofbiler efter 1,5 år.
Og hvorfor begynder bilgalleri at poste sådan noget som det her - følger der en fin betaling med i kampagnen?
Det stinker langt væk af propaganda og bestikkelse, og jeg er overbevist om, at Hitler ville være ekstremt stolt over jeres markedsføring.
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 27
Overvejede selv en elbil i år men efter at have prøvekørt blandt andet en Tesla 3 Performance; følte jeg ikke at elbiler havde nogen ‘sjæl’ det var en “død” transport oplevelse for mig!
Måske det ændrer sig i fremtiden
jul 2016
Følger: 22 Følgere: 103 Biler: 8 Emner: 7 Svar: 269
jeg vil hellere køre i en damp bil der køre på træ. end jeg vil køre i en el bil.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 18 Emner: 39 Svar: 303
De er ikke andet end børnearbejde og moderne slaveri, og nej, der er ingenting fra en elbil der kan genanvendes.
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 27
Dette er veldokumenteret også i en nyere undersøgelse fortaget af Green NCAP (se denne FDM artikel: https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-06-elbiler-hvor-groenne-er-de )
Men der er også brodne kar indenfor el-biler så det er ikke kun grønne skove!
Elbilerne kører mod en grønnere fremtid