Honda hvad for en?
Honda Rafaga hedder bilen bag lågen d. 10 December, og man kunne måske godt tro at denne honda Rafaga var bygget på en Honda Civic Sedan - men nej, det var den ikke.
Rafaga havde en meget kort levetid på blot fem år (1993-1997), og det skyldes at den blev født under den økonomiske boble som Japan oplevede i 90'ern. Og så var der også en anden model fra Honda kaldet Civic, og den solgte noget bedre end Rafaga.
Hvor Rafaga var anderledes end Civic, ville man kunne spotte i motorrummet. Her lå der ingen "højt skrigende" firecylindret-motor, men i stedet kørte Rafaga med række-5, og selv dengang var det ret unik i en bil i den størrelse med en femcylinderet motor. Det tætteste man kunne komme på dengang, ville havde været en VW Bora 2,3 V5.
Motorprogrammet bestod enten en 160 hk 2,0 eller en 180 hk 2,5.
"Honda-tuner Mugen med deres bud for en Honda Rafaga, bare en smule mere sprøder?. "
Efterfølgeren Honda Torneo
I 1997 og frem til 2001, blev efterfølgeren Honda Torneo præsenteret. Den var fortsat bygget på samme platform, men Honda var gået væk fra de 5-cylinderet motorer, og i stedet valgt Honda at genbruge Civic's egen V-TECH firecylinderet motorer. Den mest interessante model hed Honda Torneo Euro R. Trods navnet "Euro, var den som Rafaga kun solgt i hjemlandet Japan.... Euro R ydet hele 220 hk fra en 2-liter. Samme motor og ydelse sad også i den europæiske solgte Accord Type-R!.
En mildere 180 hk Torneo SIR-T kunne også købes dengang, og den ydet 200 hk fra også en 2-liter motor. I Danmark måtte man nøjes med Honda Civic VTi og starten af 00'erne, blev den en Europæisk-udviklet Civic Type-R præsenteret.
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3374 Biler: 56 Annoncer: 23 Emner: 232 Svar: 1.024
Mugen staves kun med et 'g'.
En julekalender med A'typiske biler - 10. December