Så blev det Mandag den 13. December, og bag denne låge gemmer der sig kun én bil . Vi skal se på dengang Toyota udviklede en Grand Tourer af deres model kaldet Camry. Nemlig Toyota Camry Solara.
Den første Camry Solara blev præsenteret i 1998. Det var en tid, hvor de andre Japanske konkurrenter havde en stor succes med at udvikle Sedan'er til Coupé'er, så som Honda Prelude/Accord Coupé eller Mazda MX-6. Her kom Toyota med Camry Solara, trods inden havde de allerede udviklet en Camry Coupé i starten af 90'erne... Det som gjorde Camry Solara unik var, at den ikke lignede en normal Camry (hvor nogle nok ville påstå at det var verdens kedeligste bil), og så kunne den enten fås i en Coupé eller som en Cabriolet - og det var især Cabriolet- idéen, der gjorde Solarar unik end konkurrenterne.
Den første Camry Solara var baseret på en MK3 Toyota Camry Sedan. Motorprogrammet bestod dengang af enten en 130 hk 2,2. 3,0 V6 med 200 hk og til sidst i dens livscyklus kom en 2,4 med 160 hk.
Anden generation af Camry Solara blev præsenteret i 2003. Denngang blev der scoret helt op for designet, hvor Camry Solara lignede en dyr GT'er, og ikke noget som var bygget på en Toyota Camry Sedan. Solara kunne fortsat fås som Coupé, men de fleste kunder købte den med stoftag. Toyota's mål var ikke kun at fange kunderne væk fra Honda Accord Coupé eller Nissan Altima Coupé, men også at snige sig ind i en ny klasse af tyske biler. Biler som Mercedes CLK eller BMW 3-Serie Cabriolet. Desværre gik det ikke helt sådan, og allerede i 2008 udgik Solara helt fra Toyota's model program.
Den sidste Solara kunne fås med forrige Camry Solara 2,4 firecylindret motor med 160 hk eller en nyere 3,3 V6 med små 210 hk. Solara blev dog tilbudt med et 5-trins manuelgear, hvis man ikke var til et sløvt 5-trins AUT. i V6'eren eller 4-Trins AUT. i den lille 2,4.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
En julekalender med A'typiske biler - 13. December