En julekalender med A'typiske biler - 14. December

En julekalender med A'typiske biler - 14. December

523visninger 0 svar | 13. dec 2021


Hvad mon der gemmer sig bag loven af A'typiseke biler? Jamen, i dag skal vi se på dengang Seat byggede en Ibiza GTi i 90'erne - og så et hurtigt kig på en VW POLO DU MED GARANTI ALDRIG HAR HØRT OM...

Vi er tilbage i starten af 90'erne, og Seat har præsenteret for anden generation af Ibiza. En Seat som var bygget på den deværende VW Polo MK3. I 1994 kommer Seat med den første Ibiza GTi. Nuvel var det ikke den første Ibiza GTi, da Porsche tidligere havde været med til at udvikle en sportslig Ibiza 1,5, allerede tilbage i 1988 med hele 100 hk. 

- Men det var dog første gang at en Ibiza havde fået GTi-betegnelserne på bilen. Motoren var dirkete taget fra den større VW GOLF MK3 GTi. Altså en sugemotor på 2-liter, 8V og 115 hk. Sammenlignet med søsterbilen VW Polo GTi dengang, så brugte den kun en 100 hk 1,6 sugemotor. 



Blot to år efter i 1996, præsentere Seat for en ny model kaldet Ibiza GTi Cupra. Cupra stod for CUP-Race, og det var den første Seat med Cupra-betegnelsen. Den nye Cupra fra Seat var udviklet på baggrund af at Seat kørte Rally i det såkaldte "FIA 2-Litre World Rally Cup" tilbage i 1996. I forhold til Rallybilen, som ydet 260 hk fra en 2-liter, så ydet Ibiza Cupra 150 hk fra samme 2-liter som den normale GTi. Dog var det nu en 16V, og det var også den samme motor som lå i en 16V Golf GTi. 




Ibiza kunne også fås i en Sedan og Coupé-udgave kaldet Codoba. Dog kom der ingen Codoba GTi, men Codoba SX hed det i stedet. Den brugte samme 115 hk 2,0 8V eller 16V. 








I 1999 modtog Ibiza et større Facelift som gjorde bilen mere fræk at se på. Men største nyhed var motoren i den hårdtpumpet udgave nu kaldet blot Ibiza Cupra. Væk var den gamle 2-liter sugemotor, og i stedet havde Seat fået den nyere MK4 Golf GTi-motor. En 1,8 Turbo  20V med 150 hk. Endnu vildere var en 180 hk udgave kaldet Cupra R. Cupra R var den mest kraftfulde bil i sin klasse i mange år... Kun 200 modeller blev bygget af Cupra R. 
Den mest sjældne Cupra dengang var dog nok en Codoba Cupra R.
I 2000 deltog Seat WRC-Rallyløbet med en Codoba Cupra.

 



Og så var der også denne "Player" af en bil. Nemlig VW POLO Playa. En Ibiza med VW-logo på fronten. Selvom Ibiza var identisk med en Polo, så var designet på Polo MK3 anderledes end Ibiza. Det var dog ikke tilfældet med denne Playa model, bygget til det Sydafrikanske marked. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 14. December
Annonce