Dagens låge åbner op for en meget speciel bil fra det Italienske bilmærke Lancia. Vi skal nemlig kigge på dengang at Lancia præsenterede for den store Thesis - og dens Amerikanske efterfølger....
Thesis blev præsenteret i 2001 med et meget kontroversielt design. For nogle var Thesis det grimeste som var kommet ud af det Italienske land siden Fiat Multipla, og for andre var det en luksusbil med et Italiensk flair i sit design.
Thesis var bygget på samme platform som Alfa Romeo 166. Det gjorde at den var i samme klasse med biler som Mercedes E-klasse og de øvrige tyske mærker. Dog havde Thesis et design som ingen andre i sin klasse. Den så mere statslig ud i sit design og form, og det betød også at den så mere unik ud på vejene dengang.
Thesis kunne fås med et hav af spændende motorer. Den mindst interessante af dem var dog en 5-cylinderet diesel med 150 hk (2,4 JTD). Dog var det for de fleste den store 3,0 V6 benzinmotor, som var den motor man kunne finde i deres Thesis. Motoren ydet 215 hk, og senere blev den udskiftet med en større 3,2 V6 med 230 hk. En 2,4 benziner med 170 hk var også en mulighed. Dog var den hellige gral i Thesis-landet en 5-cylinderet turbobenziner på 2-liter. Den kunne nemlig få med et 6-trins manuel gearkasse og ydet 185 hk. Samme motor kunne også fås i en Fiat Coupé 20v Turbo. Desværre solgte Thesis ikke særlig mange af dem, og er i dag blevet lidt af en samler bil med netop den motor og gear-mulighed...
I 2009 udgik Thesis, efter et ringe salg i Europa med blot 16.000 modeller solgt. I Danmark havde Lancia dog trukket modellen ud af programmet flere år inden.
- Men der var godt nyt i 2011 for en efterfølger var på vej!
I 2012 kom så en ny stor Lancia med et navn som mærket ikke havde brugt længe. Lancia Thema var måske ikke en direkte efterfølger af Thesis, men var dog den første nye store Lancia længe. Problem med den nye Thema var dog bare, AT DET VAR IKKE EN LANCIA!. Da Fiat havde fået fingrene i Chrysler dengang, gav det mening for dem at udnytte det ved at genskabe Lancia med Chrysler-baseret produkter. Dertil blev en Chrysler 300c til en Lancia Thema i Europa. Eneste italienske var dog dens 3-liter dieselmotor. Ellers kunne den fås med en 3,6 V6 benzinmotor fra Chrysler. Den nye Thema overlevede blot to år i Europa.
jul 2003
Følger: 168 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.452
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 332 Emner: 80 Svar: 870
En julekalender med A'typiske biler - 16. December