En julekalender med A'typiske biler - 20. December

En julekalender med A'typiske biler - 20. December

546visninger 1 svar | 19. dec 2021

Nu er der kun fire dage til jul og vi skal i dag se på den glemte hyper-GTi fra Ford. Nemlig Ford Focus RS fra 2002. 

Focus RS begyndelse startede  helt tilbage i 1999. Det var det samme år, hvor Ford introducerede verden for Escort's efterfølger med Focus. Allerede havde Ford udviklet en WRC-bil, som blev kørt af ingen andre end den tidligere Racerkører Colin Mcrae.





Med den enorme succes Ford fik med Focus'en i WRC, var det også på tide med en efterfølger af ikonet Ford Escort Cosworth RS. Allerede i Slutningen af 1999, blev en konceptbil af Focus'en præsenteret. Modellen hed Ford Focus Cosworth Concept. Ydelsen var ca. 200 hk fra en Cosworth-tunet motor med turbo og så ville den også få firehjulstræk. Blot var det en konceptbil, men Ford lovede inden længe at bilen ville gå i produktion, som den hurtigste Hatchback på market!: 





Focus ST 170



I 2002 kom så den første varme Focus fra Ford. En Focus i GTi-klassen, men den var ikke rigtig som den konceptbil de lovede flere år tidligere. ST170 hed den, og som navnet betød havde den kun 170 hk fra en 2-liter sugemotor. Firehjulstrukket var den heller ikke. I GTi-klassen dengang, havde den også svært ved at følge med biler som den magtfulde Civic Type R - og hurtigt blev ST170 også glemt igen. I Nordamerika blev den solgt under navnet Focus SVT. Unikt kunne man dog få ST170 som Stationcar også. Noget som konkurrenterne dengang ikke tilbød, lige bortset fra Opel Astra OPC. 




Ford Focus RS!



Samme år kom den så, den nye efterfølger af Escort Cosworth. Focus RS hed den blot, men som ST170 brugte den også en 2-liter motor. Dog havde Ford smidt en Turbo på den og ydelsen var nu 215 hk. Focus var en af de første "Hyper-GTi fra starten af 00'erne. Dengang kom VW Golf MK4 i en model med en 3,2 V6 motor (R32), Audi A3 3,2 V6, Alfa Romeo 147 (3,2 V6) GTA og et par år senere kom BMW 130i (3-liter rækkesekser). 

Focus RS var en ekstrem bil for dem som søgte en mere Hardcore GTi end hvad konkurrenterne tilbød. Dog var den også for mange lidt for ekstrem i sine køreegenskaber. Selvom den var vild at køre i, så var den bare ikke så hurtig som sine konkurrenter dengang. Især da de alle brugte enorme sekscylindret motor - og Focus stadig måtte nøjes med en firecylindret, der dog havde en turbo monteret. 

Og så var der også lige det med at den trak med de forrerste hjul.

Ford havde oprindeligt planlagt at den skulle havde været firehjulstrukket, men da det ville havde været for dyrt blev det droppet. Det betød at Focus RS havde svært ved at smide alle sine kræfter i begge forhjul, og det resulterede i at Focus RS køreegenskaber, var det man måske kunne beskrive som udfordrende i frisk kørsel..
Blot et år efter (2003) udgik Focus RS fra programmet. 





Focus RS med V8-Power!




Focus RS var dengang kun solgt i Europa, men ét enkelt eksemplar blev sendt til Nordamerika, hvor Ford-Racer udvikler Ford Performance, fik til opgave at bygge den vildeste Focus nogensinde!. 



I 2003 under det store SEMA-Show, havde Ford denne vilde model kaldet Focus FS8 på deres stand. Det var en baghjulstrukket Focus med en kæmpe 5-liter motor fra en SVT Cobra Mustang. Ydesen var på hele 420 hk. Selvom bilen nærmest var produktionsklar, så blev det bare til en enkelt Prototype på hvad Ford kunne gøre hvis de ville. 






Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  En julekalender med A'typiske biler - 20. December
Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 20. December
Annonce