Bag denne låge gemmer der sig ikke kun en bil, men faktisk hele to modeller fra Mazda. Vi skal kigge på dengang da Mazda introducerede for luksus modellerne Xedos 6 og Xedos 9.
Xedoes 6
Xedos 6 var bygget på Mazda's GE-Platform, og var bund og grund en Mazda 626 i jakkesæt. Målet var dengang at fange kunderne fra BMW 3-Serie eller Mercedes kommende C-klasse.
Xedos 6 akillessene var dens motorer - og selvom Mazda tilbød sekscylinderet motorer, så var det ikke det man kendte fra de tyske mærker. I første omgang kom den med en lille 1,8 V6 med ca. 140 hk. Denne motor var dog udelukket til hjemlandet Japan, og i stedet fik Europa en "større" 2-liter V6 med 144 hk. To år senere kom en firecylinderet 1,6 16V motor med kun 115 hk. Selvom Xedos 6 tilbød meget standardudstyr, så var prisen bare enorm høj og præsentationen fra bilens motor var heller ikke noget at prale om. Xedos 6 blev aldrig officielt solgt i Danmark, men igennem årene har et par modeller sniget sig ind over grænsen. Xedos 6 blev kun solgt 72.000 eksemplarer på verdensplan fra 1992 til 1999.
Xedos 9
Xedos 9 var dog en helt anden bil end Xedos 6, trods for at deres design gjorde at de så meget ens ud. Til at starte med så var Xedos 9 bygget på Mazda's såkladte T-platform. En platform udviklet kun til denne model, og så var Xedos bare generelt en større bil i en klasse over Xedos 6.
Hvor Xedos 6 skulle kæmpe en kamp i mod tidligere nævnte BMW 3-Serie eller Mercedes C-klasse, så sigtede Xedos 9 efter Mercedes E-klasse, Audi A6/100 og den berygtet E39 BMW 5-Serie.
Motorprogrammet var dog større end Xedos 6 udvalg af motorer, trods for de begge kunne fås med den samme 2-liter V6 med 144 hk. Heldigvis tilbød Mazda også en 2,5 V6, som senere også blev smidt ned i diverse Ford'er gennem 90'erne. Den motor havde en ydelse dengang på ca. 164 hk. I 1995 da Xedos 9 modtog et mindre Facelift, blev en ny 2,3 V6 introduceret med 214 hk.
Xedos var dog ikke den første af sin slags fra Mazda, hvor de i 80'erne prøvede samme lykke med modellen Mazda 929.
Selvom Xedos 9 blev solgt i Europa, så var det tydeligt at den faktisk var udviklet til et andet marked uden for Europa. Fx. blev Xedos 8 også solgt i Nordamerika under navnet Mazda Millenia med et større slagstal end herover.
Xedos 9 blev Mazda's største flop i Europa i nyere tid, trods for modellen blev solgt fra 1992 til 2002.
I dag er der kun fem Xedos'er kørende på de danske veje. To af dem er Xedos 6 og de sidste tre er Xedos 9.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
En julekalender med A'typiske biler - 2.December