En julekalender med A'typiske biler - 2.December

En julekalender med A'typiske biler - 2.December

563visninger 0 svar | 1. dec 2021



Bag denne låge gemmer der sig ikke kun en bil, men faktisk hele to modeller fra Mazda. Vi skal kigge på dengang da Mazda introducerede for luksus modellerne Xedos 6 og Xedos 9.


Xedoes 6



 Xedos 6 var bygget på Mazda's GE-Platform, og var bund og grund en Mazda 626 i jakkesæt. Målet var dengang at fange kunderne fra BMW 3-Serie eller Mercedes kommende C-klasse.

Xedos 6 akillessene var dens motorer - og selvom Mazda tilbød sekscylinderet motorer, så var det ikke det man kendte fra de tyske mærker. I første omgang kom den med en lille 1,8 V6 med ca. 140 hk. Denne motor var dog udelukket til hjemlandet Japan, og i stedet fik Europa en "større" 2-liter V6 med 144 hk. To år senere kom en firecylinderet 1,6 16V motor med kun 115 hk. Selvom Xedos 6 tilbød meget standardudstyr, så var prisen bare enorm høj og præsentationen fra bilens motor var heller ikke noget at prale om. Xedos 6 blev aldrig officielt solgt i Danmark, men igennem årene har et par modeller sniget sig ind over grænsen. Xedos 6 blev kun solgt 72.000 eksemplarer på verdensplan fra 1992 til 1999.



Xedos 9



Xedos 9 var dog en helt anden bil end Xedos 6, trods for at deres design gjorde at de så meget ens ud. Til at starte med så var Xedos 9 bygget på Mazda's såkladte T-platform. En platform udviklet kun til denne model, og så var Xedos bare generelt en større bil i en klasse over Xedos 6. 
Hvor Xedos 6 skulle kæmpe en kamp i mod tidligere nævnte BMW 3-Serie eller Mercedes C-klasse, så sigtede Xedos 9 efter Mercedes E-klasse, Audi A6/100 og den berygtet E39 BMW 5-Serie. 

Motorprogrammet var dog større end Xedos 6 udvalg af motorer, trods for de begge kunne fås med den samme 2-liter V6 med 144 hk. Heldigvis tilbød Mazda også en 2,5 V6, som senere også blev smidt ned i diverse Ford'er gennem 90'erne. Den motor havde en ydelse dengang på ca. 164 hk. I 1995 da Xedos 9 modtog et mindre Facelift, blev en ny 2,3 V6 introduceret med 214 hk. 


Xedos var dog ikke den første af sin slags fra Mazda, hvor de i 80'erne prøvede  samme lykke med modellen Mazda 929. 
Selvom Xedos 9 blev solgt i Europa, så var det tydeligt at den faktisk var udviklet til et andet marked uden for Europa. Fx. blev Xedos 8 også solgt i Nordamerika under navnet Mazda Millenia med et større slagstal end herover. 

Xedos 9 blev Mazda's største flop i Europa i nyere tid, trods for modellen blev solgt fra 1992 til 2002. 

I dag er der kun fem Xedos'er kørende på de danske veje. To af dem er Xedos 6 og de sidste tre er Xedos 9. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 2.December
Annonce