En Citroen C4 Minibil?
Dette er den A'typiske Automotive julekalender, og i dag skal vi se på den Kinesiske version af Citroen C2 - og det er ikke engang en Citroen....Eller... Det er det...
I Danmark blev Citroen C2 præsenteret i år 2003, hvor den skulle overtage pladsen fra den populære Saxo. C2 var større end Citroen C1, men sad under den større Citroen C3. Topmodellen af C2 hed C2 VTS, og den kunne fås med det forfærdelige Semi-automatiske gear kaldet SensoDrive. Som en ægte F1-racerkører, kunne man skifte-gear som det var en Formel 1 bil. Eller det var tanken med gearet. I virkeligheden var det bare et sløvt femtrins manuel gearkasse, opbygget til at være et automatisk gearsystem, trods for man selv skulle skifte gearene, selvom der ingen kobling var at trade ned. Heldigvis kunne C2 VTS også fås med et 5-trins manuelgear. Motoren ydet 125 hk fra en 1,6 sugemotor...
Men i dag handler kalenderen om bilen på billedet. Nemlig den kinesiske Citroen C2!.
til forskel, eller faktisk var den Europæiske og kinesiske C2 identisk med hinanden da de begge brugte samme platform og motor. Dog var designet helt anerledes på den C2 fra Kina. Til at starte med lignede den en Citroen C4 foran og en gammel sur Peugeot 206 med Lexus-lygter fra T-Hansen bagfra. I det hele taget lignede den en 206'er i sin form, og det var der også en god grund til. Da C2 var bygget på samme PSA-platform som 206 var, havde man valgt i Kina at genbruge den franske Peugeot 206, og dertil give den en ny front og andre baglygter. Kort sagt, så var det bare en Peugeot 206 med Citroen-logo omkring sig. Selv kabinen var dirkete som i en 206'er.
I Kina kunne C2 fås med PSA's 1,4 eller 1,6 benzinmotor. Samme motorer sad også i den Europæiske udgave. Dog ydet den sportslig VTS kun 110 hk fra 1,6-motoren. En unik Cross-udgave med mere frihøjde var dog eksklusiv for det kinesiske marked.
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
En julekalender med A'typiske biler - 6. December