En julekalender med A'typiske biler - 7. December

En julekalender med A'typiske biler - 7. December

497visninger 1 svar | 6. dec 2021



Denne låge gemmer på en masse luksusbiler fra Renault ,som i alle nok har glemt alt om...                   

Tilbage i starten af 90'erne, var det blevet et hit for fabrikanterne at bygge modeller af de mere civile biler, til luksus modeller i programmet, såsom Opel Omega og Ford Scorpio. Dertil kom Renault i 1992 med deres safrane. En model som levede i næsten i 10 år, men aldrig fik en chance i Danmark. Vi skal I dag se på hele modelprogrammet. 



Året er 1992, og det var ikke kun det år at Danmark slog Tyskland i Fodbold under EM, men også det samme år at Audi præsenteret for anden generation af Audi 100 (Senere blev omdøbt til A6). Til en mere pris dengang, kunne man få en franskmand, nemlig den nye Renault safrane. Motorprogrammet startede ud med en ældgammel 1,9 benziner, men heldigvis blev den hurtigt overtaget af en nyere 2-liter med - og hold nu fast - 106 hestekræfter!. Dog fandtes en 2,2 med 137 hk, femcylinderet 2,5 og topmodellen 3,0 V6 og 167 hk. 






Den vilde med to turboer og hjælp fra tyske ikon-tuner. 

Måske kan nogle huske at jeg tidligere har skrevet om safrane Baccara. Det var et forsøg i at skabe en hurtig sedan. Motoren var taget direkte fra Alpine A610, som dengang brugte samme 3-liter V6 som øvrige Renault'er og safrane gjorde . Dog smed Renault ikke kun en turbo, men hele to af dem omkring den store V6-motor. Efter at motoren passede og turboerne virkede, spurgte Renault om hjælp af tyske BMW-tuner Hartge og legendariske Opel-tuner Irmscher om hjælp. safrane Baccara
ydet 262 hk og kun 806 modeller blev bygget i verden, inklusiv én konceptbil i stationcar-form. 



I 1996 fik Safrane et større Facelift med ny front - og bagparti. En 2,2 diesel blev også introduceret samme år. Desværre udgik Safrane i år 2000, efter som modellen var et kæmpe flop fra Renault. Heldigvis havde den lille Clio reddet mærket i at gå fallit. 





Den Koreanske efterfølger

Man kan sige at Renault Safrane havde mange efterfølger, men den som minede mest om den i sin klassike Sedan-form, var da Renault introducerede modellen Latitude. Latitude var dog ikke helt en Renault da den model var en del af et større samarbejde med Koreanske Samsung (ja, dem som har bygget dit TV...), Nissan og Renault. Derfor fandtes modellen også i en udgave kaldet Samsung SM5 og Nissan Tena... Motorprogrammet var dog mere Japansk end Koreansk eller Fransk. Den kunne enten fås med en 2-liter eller en 2,5 V6 Nissan-motor. 

Latitude kom heller aldrig til det danske marked. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  En julekalender med A'typiske biler - 7. December
  •   7. dec 2021 Franskmændene har lavet en del biler i luksusklassen, de har bare aldrig kunnet slå tyskerne i den disciplin.

    Jeg var på mange ferier i Frankrig som ung, og så en del af de større franske biler, og de har jo egentlig lavet nogle der har været spændende. Men de virkede bare mere mellemklasse agtig på design, især i interiør virkede tyskerne mere eksklusive.


Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 7. December
Annonce