VW Polo 9N blev introduceret i 2002, hvad var tredje generation af VW’s minibil. Trods for konkurrenterne kom med flere GTi-varianter, modtog 9N Polo aldrig turen før et Facelift i 2005. Dog kom der en VW POLO GT med en 1,9 TDi og 130 hk. Først i 2005 med 9N3, kom en værdig GTi fra Polo. Dengang var det en 1,8 turbo motor med 150 hk fra Golf Mk4 GTi og senere landede en 180 Hk Polo GTi Cup med samme motor.
Selvom 9N aldrig udkom med en lille lomme-GTi, så deltog den meget i det såkaldte Super1600 Rally-løb for biler med en 1,6 motor. Desværre blev succesen aldrig stor for netop denne Polo i Rally, hvor modellen havde mange problemer med kvaliteten - noget der senere skulle vise sig at blev løst mange år senere med deres WRC-racer.
Men skulle der rent faktisk havde været en GTi version af 9N’eren?
Tilbage i 2009, Uploaded en tysk mand billeder op på et VW Polo forum op af hvad der skulle “ha været en “R” version af Polo 9N. Billederne så ægte ud, hvor de var taget hos AutoMuseum Volkswagen i Wolfsburg. Interesseret i bilen var han, spurgte han en af vagterne om modellen, hvor den som den eneste bil på museet ikke havde noget information omkring den. Ifølge vagten, hørte bilen ikke til udstillingen, hvor det var en prototype fra en “hemmelig” kælder hos VW-fabrikken. Bilen var af en ukendt årsag udstillet på museet kun den ene gang. Ifølge vagten, hed modellen VW Polo R25, og ville faktisk være den første gadebil fra R-afdelingen. Altså dem bag Golf 4 R32 osv. Motoren var et hint på en 2,5’er femcylindret sugemotor med nok omkring 150 hk. En videreudvikling af deres 2,3’er. Desværre blev 9N den værst solgte Polo nogensinde, så derfor kom projektet aldrig i gang.
Den Hardcore GTi’er, hvad skete der med den?
Før Golf udkom med en Golf GTi ClubSport, kunne bilblade som Bil Magasinet præsentere for en stor spændende nyhed fra VW tilbage i 2004. Nemlig en såkaldt Polo ClubSport, der et sted var en gadeversion af deres Super1600 Rallybil. Bilen var udviklet af VW Individual, som senere skiftet navn til VW Racing eller bare “R”. Polo ClubSport var en meget Hardcore GTi i klassen, hvor motoren faktisk var den samme de senere brugte i 9N3 GTi Cup. Altså deres 1,8Turbo med 180 hk. Dog kom Polo ClubSport uden bagsæder, strippet interiør og Recaro skålsæder, som deres Super1600 gjorde. Ikke overraskende ville der udkomme et meget begrænset antal af den, hvor mange vides ikke, hvis den nogensinde kom i produktion? Fordi hvad skete der med den ? Der er ikke mange billeder eller information at gå efter på nettet. De første modeller var nok lovet væk til Super1600 kørende og resten kunne bestilles på ordre til en ukendt pris. Dog vides det at man kunne bestille den i Rød, gul eller sølv...
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Femcylinder, ingen bagsæder og 180 hk. Glemte Polo GTI