Ferrari SF90 Stradale
Ferrari har netop præsenteret for deres næste store Hyperbil, Ferrari SF90. SF90 er opkaldt efter deres nyeste F1 Racer, hvor tallet 90 er mærkets 90 års fødselsdag og S-F står for Scuderia-Ferrari. I forhold til den forrige Ferrari La Ferrari, har ferrari droppet den store V12'er for en mindre V8. Dog er der stadig brug af Hybrid teknik.
Motoren er en "lillebitte" 4,0 V8 med turbo, som yder 780 hk. og 800Nm.Derved finder man et 7.9 kWh lithium-ion batterier og hele tre elmotorer med 220 hk i alt.Det vil sige at SF90 bliver den første Ferrari med 1000 Hk.. To af de elektriske batterier finder man ved hvert frontaksel, hvor det sidste batteri er gemt i mellem V8-motoren og dens 8-trins gearkasse. 0-100 gør den på respektable 2,5 sekunder, og 6,7 sekunder for 0-200. Topfarten er dog elektronisk begrænset til 341 km/h. hvor dog den trækker med alle fire hjul som hos Bugatti'en. I forhold til Bugatti'en, så vejer SF90 kun 1.570 kg, hvad faktisk er lige og vel 400 kg letter end Chiron'en. Trods for den store udfordring at holde vægten nede, hvor de tre batterier vejer 270 kg, så har Ferrari kun brugt aluminium og kulfiber som materiale på karosseriet.
Teknikken er også en "førstegangs-ting" på den nye SF90 Ferrari. Rattet som er så fint kaldet eManettino nu, finder man nu allernederst et køreprogram kaldet eDrive. Sætter man bilen i eDrive, kører bilen kun på de elektriske motorer og er helt stille.Andet nyt er eSSC. eSSC, som står for Electronic Slip Slide Control, fungerer således at bilen finder en balance med vejgrebet, drejningsmomentet og bremserne. Idén er at bilen kommer bedst og hurtigst ud af et sving, uden at miste for meget vejgreb eller svigt fra bremserne. I kabinen finder man et nyt enormt 16" digitalt speedometer - og for ikke at glemme de to Head-up Displays. En for føreren og medpassageren....
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Bilen har ét batteri på 7.9KWh, og 3 stk. elmotorer. Og det er elmotorerne der har 220HK.
Det er ellers en interessant konstruktion. De to elmotorer ved forhjulene anvendes til torque vectoring. Den tredje elmotor er til ren fremdrift.
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.363
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
En del af funktionaliteten, eks. torque vectoring, havde jeg også i Audi'en, det var bare styret mekanisk med et differentiale, og ikke elmotorer.
Ferrari SF90 - Næste kapitel hos Ferrari