Ford Puma
Ford løftede sløret i morges af den nye Ford Puma.
Tilbage i 1997 præsenterede Ford for en lille smart Coupé, som blev rost for sine fine køreegenskaber Modellen hed Puma, og i danmark kom den med enten en 1,4 eller 1,7’er. Den nye Puma har dog ikke ret meget tilfælles med den gamle, trods for sine genkendelige for - og baglygter.Den er nemlig blevet til en Crossover/SUV, i det nye Segment for de helt små SUV’er, hvor vi kan finde VW T-Cross, Seat Arona, Peugeot's kommende 2008 og Renault Captur.
Den nye Puma bruger samme platform som Fiesta’en, og derfor er teknikken også meget ens. Puma skal også overtage pladsen for den forfærdelige Ecosport, som ender med en ret kort levetid i Danmark. Puma’en er ikke meget større end Fiesta’en, og den er faktisk også kun 30 mm højer. I kabinen er det ren Fiesta. Her finder man samme 8” My Sync 3 touch skærm. Dog som noget nyt, vil der også komme et 12,3” digitalt instrumentering. Højre udstyrsvarianter vil kunne fås med 10-højtaler fra B&O. Puma kommer standard med håndfri åbning af bagklappen, dæktryks måling , elektronisk nødbremse med fodgænger overvågning, adaptiv fartpilot og m.m.
Ford’s nye Puma sætter også standard i klassen for at være den bil med størst bagagerum. Her har Ford været smarte med en let løsning. Der gemmer der sig 456-liter plads, sammenlignet med den større Focus 376-liter. Ydermere har Ford fundet på noget de kalder for “Lower Load Box”. Der hvor reservehjulet plejer at gemme sig, finder man nu 80-liter mere plads. Det vil sige at man faktisk kan havde hele to store golftasker stående oprejst eller en barnevogn, uden at lægge bagsæderne ned. I bunden finder man en lille prop som kan trækkes op, og giver adgang til et lille hul. Idéen er at man kan vaske bagagerumet, og vandet kan løbe frit ud - det er aldrig før set på en bil.
Motorprogrammet i Puma’en består af en 1,5 diesel og 1-liter benziner. Alle sammen er trecylindret. Dog vil benzinerne blive introduceret med Mild-Hybrid teknik med noget de kalder for BISG. Det er et 48V elektrisk motor, som hjælper den med at give en smule mere skub ud af motoren. Faktisk mener Ford at den får 50% mere moment og kan køre 9% mere på literen, i de få sekunder at den elektriske motor går igang. Samme system vil også senere komme i Focus og Fiesta.
Motorprogram: benzinerne er turboladet
Benzin
1,0 Eccoboost 125 hk
1,0 Ecooboost 155 Hk
Diesel
1,5 TDCi 85 Hk
Audi Q7
Audi har givet den ældre Q7’er et større facelift.
Efter klassen har budt velkommen til Mercedes GLE og BMW X5 i år, begyndte Q7’er se lidt umoderne ud. Den nye Q7 har fået nye for - og baglygter, hvor man kan få dem med HD Matrix LED laserlys! Andet nyt er muligheden for firehjulsstyring og samme adaptive luftundervogn som den nye Q8’er fik.
I kabinen finder man samme double skærme, der blev først introduceret i A6'eren.
Motorprogrammet er der også sket lidt med introduktionen af Mild-hybrid teknik, som øvrige Audi modeller fik.
Motorprogram;
Benzin
55 TFSi 3,0 340 hk
Diesel
45 TDi 3,0 231 hk 500Nm
50 TDi 3,0 286 hk 620Nm
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.363
EcoSport med den bagklap var en tosset ide.
Ford PUMA er tilbage - og Audi Q7