På denne årstid oplever rigtigt mange at der dannes dug / kondens i bilens forlygter - desværre er der en bred misforståelse af at der ikke må være fugt i en forlygte - og det er faktisk delvist forkert, jeg vil egentligt sige; Der er noget galt såfremt der ikke på nogle tidspunkter vil dannes kondens i bilens forlygter.
Helt basalt, så opstår der dug når man har en temperatur forskel på blot 10 grader, så er der et dugpunkt når varm og kold luft mødes, og det er denne fysik der gør at der dannes fugt i bilens lygter.
Jeg har lavet en meget grundig og uddybende gennemgang på vores blog af hvornår der er for meget "fugt" i en forlygte og ligeledes hvordan man kan forsøge at udbedre problemet.
Problemet er ofte "større" på LED lygter end Halogen lygter, idet der er mindre varmeudvikling i lygten til at fortrænge fugten igen.
Se alt om fugt og kondensering i forlygter her - https://blog.astina.dk/kondens-fugt-i-forlygter.html
Helt basalt, så opstår der dug når man har en temperatur forskel på blot 10 grader, så er der et dugpunkt når varm og kold luft mødes, og det er denne fysik der gør at der dannes fugt i bilens lygter.
Jeg har lavet en meget grundig og uddybende gennemgang på vores blog af hvornår der er for meget "fugt" i en forlygte og ligeledes hvordan man kan forsøge at udbedre problemet.
Problemet er ofte "større" på LED lygter end Halogen lygter, idet der er mindre varmeudvikling i lygten til at fortrænge fugten igen.
Se alt om fugt og kondensering i forlygter her - https://blog.astina.dk/kondens-fugt-i-forlygter.html