Hvis du skal have din første
firmabil, så er der mange ting, du skal have styr på. Noget af det første er
dog, at vurdere, om det kan betale sig for dig. Som udgangspunkt, så kan det
betale sig at vælge firmabil, hvis bilens årlige omkostning er større end den
værdi af fri bil, du beskattes af. Et entydigt svar kan dog kun opnås ved at
have kendskab til både dit kørselsmønster, og forholdet mellem den konkrete bil
beskatningsgrundlag og dens købspris.
Hvordan er dit kørselsmønster og –behov?
Det er i høj grad dit
kørselsmønster og –behov, der er med til at diktere, hvorvidt det kan betale
sig, at du vælger at tage imod en firmabil fra din arbejdsplads. Som
udgangspunkt, så kan det bedst betale sig, at du vælger at investere i din egen
bil, hvis du kører mange erhvervskilometer og få private kilometer. Hvis du
dertil også er berettiget til et befordringsfradag, så er det også noget, der
har betydning for resultatet og bør derfor inddrages i overvejelserne.
For at bevare både din kørselsgodtgørelse
og befordringsfradrag, så er det påkrævet, at du anvender din egen bil. Derfor
er det også en god tommelfingerregel, at des flere kilometer, du kører privat i
bilen, des bedre kan det også svare sig, at du har en firmabil. Hvis du derfor
på forhånd ved, at du kun kører ganske få kilometer, der ikke har relation til
dit arbejde, så kan det kun i yderst sjældne tilfælde betale sig, at du vælger
at acceptere en firmabil.
Hvilke krav stiller du til bilen?
I og med, at
beskatningsgrundlaget også har stor betydning for dit valg, så er det også
vigtigt, at du inddrager dine egne krav i overvejelserne. Hvis du kan finde en
bil, der byder på et lavt beskatningsgrundlag kontra bilens købspris, så vil
det naturligvis være mere attraktivt at tage imod en firmabil. Der findes talrige
eksempler på dette på det danske marked, hvorfor det bestemt ikke er noget, der
er umuligt at finde – uanset dine krav.
Det kan eksempelvis være, at
du har fundet en lækker firmabil i form af en Audi A4 Avant hos Audi Danmark, der har et markant bedre
beskatningsgrundlag end købspris. Sammenholdt med, at du også ved, at du f.eks.
kommer til at køre 15.000-20.000 private kilometer, så vil det – højst
sandsynligt – bedst kunne betale sig at vælge denne bil som firmabil. Derfor er
det også sådanne tilbud, du skal sørge for at holde øje med, hvis du vil have
firmabil.
Derfor bør du indregne dit årlige driftsomkostninger
Det kan ikke komme bag på
nogen, at det er dyrt at have bil. Derfor er det også oplagt, at du indregner
bilens årlige driftsomkostninger i vurderingen. Hvis de samlede
driftsomkostninger på årligt basis er lavere den dén værdi, der gives ved fri
bil, som du bliver beskattet af, så kan det bedre betale sig at vælge egen bil.
Hvis de årlige omkostninger derimod er større end værdien af fri bil, så peger
pilen i stedet mod, at du bør vælge at få en ny firmabil.