Dette indhold er sponsoreret
Splitleasing er én af de mange former for leasing, der findes i dagens Danmark. Og i meget korte træk kan man sige, at splitleasing er en ganske almindelig leasingkontrakt, der egentlig bare bliver delt i to. Det vil altså sige, at den bil, du vælger at split lease både kan bruges som privat bil og som erhvervsbil. Men meget mere om det senere i artiklen herunder - for i denne artikel vil vi fortælle dig alt, hvad du har brug for at vide før du giver dig i kast med splitleasing. Både meget mere information om, hvad det egentlig er for en leasing form, men også meget mere om, hvad de forskellige fordele og ulemper er ved at bruge denne form for leasing frem for andre. Så læs med herunder, hvis du vil blive meget klogere på, hvordan splitleasing egentlig fungerer - og vil du vide endnu mere om splitleasing generelt, er https://www.tjekbil.dk/leasing/splitleasing lige sitet for dig.
Splitleasing - hvad er det?
Splitleasing er en form for leasing, hvor man laver to kontrakter på samme køretøj. Det vil sige, at man dermed også deler omkostningerne til køretøjet op i to andele - nemlig privat og erhverv. Det er en leasingform, der egner sig særdeles godt til dig, der kører meget erhvervskørsel, men som ikke ønsker at købe en bil særskilt til netop dette formål. Du kan nemlig helt selv vælge, hvordan omkostningerne til din bil skal deles op - for eksempel om 80 % af omkostningerne skal faktureres til din virksomhed (hvis du altså kører erhvervskørsel 80 % af tiden) og dermed de resterende 20 % faktureres til dig selv privat, fordi disse 20 % køres privat. Det er nemt at tilpasse en split leasing kontrakt så den passer perfekt til netop de kørselsbehov, man har, og det er derfor det egner sig godt til dig, der kører meget erhvervskørsel - måske i din egen bil indtil nu.
Splitleasing til firmabiler
Splitleasing er af gode grunde en meget populær måde at finansiere firmabiler på - netop fordi man har muligheden for at dele leasing kontrakten til sin bil op i to dele, så det passer perfekt til hhv. den mængde erhvervskørsel og privatkørsel, man gør i køretøjet. Og netop af denne grund egner den sig godt til virksomheder, fordi arbejdsgiver og arbejdstager kan deles om de to leasingkontrakter. Det er meget velegnet til dig, der gerne vil give dine medarbejdere mulighed for en firmabil, som de også kan bruges privat - samtidigt med, at du ikke står med udgifterne for den private kørsel. Det er samtidigt en rigtig god løsning rent økonomisk, fordi man med denne form for leasing får en firmabil uden beskatning. Sagt med andre ord vil fri bil ikke blive beskattet, ligesom virksomheden ikke skal betale udgifterne til den private kørsel. Det vil altså sige, at det er en økonomisk fordelagtig løsning for både arbejdsgiver og den ansatte.
Fordele ved at vælge split leasing
Ligesom med alle andre typer af leasing, er der naturligvis forbundet en række fordele og ulemper ved at vælge splitleasing frem for andre former for leasing. Og derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på, hvad disse fordele og ulemper er for nogle - så man kan undgår ubehagelige overraskelser, og kan træffe en god og velovervejet beslutning, når det kommer til valg af leasingtype.
Først og fremmest er én af de vigtigste fordele, at det giver bedre forhold for både dig som arbejdsgiver og dine ansatte, fordi din medarbejder har et køretøj til rådighed hele tiden og ikke kun i arbejdstiden. Du kan samtidigt sikre dig, at du har nogle gode og ikke mindst sikre firmabiler, som medarbejderne kan bruge både på arbejde og privat. Du slipper ligeledes for at investere en stor sum penge i bilerne, fordi du leaser frem for at købe samtidigt med, at udgifterne splittes mellem dig og dine ansatte. Det er - sidst men ikke mindst - en super nem og fleksibel måde at lease en bil på.
Ulemper ved splitleasing
Lige så mange fordele, vi kan finde på i forbindelse med splitleasing, lige så mange ulemper vil man med garanti også kunne finde. Og derfor har vi naturligvis også taget dem med her, for at du kan få et komplet billede af, hvordan denne type leasing egentlig vil kunne fungere for dig.
Én af de væsentligste “ulemper” ved splitleasing er, at det i princippet kræver et stort behov for erhvervskørsel for at denne type leasing skal kunne betale sig. Som udgangspunkt kan man sige, at kørslen i bilen skal være mindst 60 % erhvervskørsel - og alt derover vil godt kunne svare sig. Hvis erhvervskørsel i køretøjet er mindre end det, vil en anden type leasing bedre kunne betale sig for dig. En anden ulempe er, at man selv skal finde en køber når leasingperioden løber ud - eller alternativt skal man selv købe den bil, man hidtil har leaset, hvis ikke man kan finde en køber.