Tilbage i 2018 præsenterede Hyundai for en ny kompakt Crossover kaldet KONA med et radikalt design. Få år efter kunne KONA fås enten som en Hybrid eller med et 100% elektriskdrivlinje. Nu er anden generation præsenteret, og selvom den på papiret lyder meget af det samme, skruer Hyundai helt op for de skarpe designlinjer.
Kona kører på den nye K3-paltform sammen med søsterbilen fra KIA og den nye Niro. Derfor vil Kona også bruge samme drivlinjer fra Niro - og dog!.
Hyundai holder stadig kortene tætte, og derfor er mange informationer stadig udviste om bilen, såsom det officielle motor program, rækkevidde og udstyr.
KONA er vokset og er blevet hele 150 mm længere 25 mm bredere end før. Dette er med til at gøre KONA til en af klassens største biler, hvor den kæmper imod VW T-Cross, Toyota Yaris Cross og den kommende Mitsubishi ASX.
Den nye Hyundai Kona fås forsat med tre forskellige drivlinjer som før. Dog har man valgt at skrotte dieselmotoren fra programmet, og i forhold til Niro som kun fås med et elektriske drivlinjer, vil den nye Kona forsat også kunne fås med en god "gammeldags" benzinmotor i form af en trecylindret 1,0 Turbomotor med 120 hk.
Dog er den mest interessante motor for os dansker, vil nok være en 1,6 Hybridmotor. Motoren er faktisk den samme 1,6 Hybridmotor fra forrige Kona. Dog yder den 105 hk og 144Nm. Dertil får motoren hjælp af et 44 hk elektriskmotor, og i alt yder den 141 hk og 264Nm. Vælger man den nye Kona Electric, er der heller ikke sket en større revolution på den front. Batteriet er nemlig det samme 64,8 kWh fra forrige Kona EV. Ydelsen er også samme 204 hk og 255Nm. Om Kona også kommer som en Plug-in Hybrid, som søsterbilen Niro gør vides endnu ikke, men hvis den gør bliver det fra samme 1,6 benzinmotor fra den normale Hybrid. Forskellen bliver bare at KONA Plug-in Hybrid, vil bruge et større batteri og yde 180 hk i alt.
Dog er det sikkert at der ikke kommer en N-variant igen som den gamle gjorde, hvor den mest sportslige KONA, vil være en såkaldt N-Line udstyrsvariant.
I kabinen modtager Kona en kæmpe opdatering fra forrige model, og kabinen minder om kabinen fra den større elektriske Ioniq 5. Tilfælles bruger begge biler to store skærme på 12,3". Et Digitalt instrumentering og Touchskærm.
Det bliver spændene at lære den nye KONA at kende i det nye år. Selvom KONA måske ikke er den mest interessante bil, så kan man ikke pege finger af dens unikke design. Eller..?
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Hyundai Kona - Puster mere liv i populær Crossover