Endnu en nyhed og endnu en elbil.
Lexus RZ hedder den nyeste elbil fra det Japanske bilmærke. En elbil bygget på Toyota's nye e-TNGA platform. En platform som Lexus skal dele med den kommende Toyota B4ZX og Subaru Solterra, da alle tre biler er samme bil.
Dog kommer Lexus med en variant der yder over 300 hk, men en mindre udgave med 218 hk fås også.
Lexus RZ 450e hedder topmodellen med 313 hk og 435Nm. Den får hjælp af to elektriske motorer ved hvert aksel. 204 hk foran og 109 hk bagved. Udover er 450e også udstyret med et nyt intelligent firehjulstræk kaldet Dircet4, og så kan man også få et såkaldt One-Motion Grip "Yoke-rat" til den. Ellers fås RZ med samme 218 hk version som set hos de tidliger nævnte søskende. Begge versioner bruger et 72,4 kWh batteri og trækker med alle fire hjul. Det vides også at den 218 hk version kan ramme 0-100 på 5,6 sekunder og har et officiel WLTP-rækkevidde på 400 km. Det var tidligere nævnt at, de kunne ramme 470 km hos søskendebilerne. Hvorfor den forskel ved jeg dog ikke.
(Red; et Yoke-rat er som set hos Tesla med et mere firkantet rat end rundt..)
I kabinen er Lexus RZ 100% identisk med Toyota og Subaru'en. De fås alle tre med et 7" TFT-skærm bag rattet og et større 14" Tocuhskærm i midten. Af sikkerhed kommer RZ med Lexus Safety System+ 3.0, og det indeholder hvad man nu forventer af sikkerhed i en bil fra 2022. Sikkerhed som det der hedder e-Latch. Et system der låser døren i et kort øjeblik, hvis bilens senser spotter i en cykel, bil eller en hund på vej mod døren. Så vil døren være låst i et kort øjeblik, indtil faren er forbi.
Den nye Lexus RZ bliver uden tvivl mærkets vigtigste model i Europa og Danmark, hvor sammen med Lexus US 300e er de første elektriske biler fra Lexus, inden mærket bliver et fuldt elektrisk bilmærke før 2030. Lexus RZ konkurrenter hedder Mercedes EQA og Audi Q4 e-Tron.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Lexus RZ 450e -Lexus svarer de elektriskeCrossover ige...