Evijla, som baglæns læses som "Alive", er næste skud fra Lotus og bliver den første Lotus under ejerskab af kinesiske Geely. Evijla er en Hyperbil, og i forhold til Porsche og Ferrari, så er den 100% elektrisk. Her finder man ingen V6, V8 eller V12'er, men i stedet for gemmer der sig hele fire elektriske motorer, der finder 2000 hk og 1700Nm! Desværre er har Lotus ikke fortalt hvad den kan køre fra 0-100, men det er dog under tre sekunder. Dog er den elektronisk begrænset til 320 km/h.
De fire motorer får hjælp af lithium-ion batteri, som gemmer sig i midten af bilen. De skulle kunne få bilen til at køre op til 400 km på én enkelt opladning. Når det gælder opladning, vil de kommende ejer blive glade for at Evijla understøtter 800 kW, som den eneste bil i verden. Dog skal det lige tilføjes at lige nu er det ikke en realitet, men i teorien skulle den kunne oplade den fra nul til 100 procent på blot 10 minutter. Lige nu må man nøjes med 350 kW og en ventetid på 12 minutter til 80% opladt...
Evijla bruger et kulfiber chassis, så derfor er den meget let. Faktisk så let, at den blot vejer 1680 kg. Og endnu bedre er at den også er bane fokuseret, hvor den låner meget teknik fra deres dage i Formel 1. Kulfibre bremser ved hvert hjul, Pirelli Trofeo R dæk og kører man bilen fuldt ud i "Track mode", så holder batteriet i syv minutter. Dog er der en køler ved hvert batteri for at kunne køle dem ned.
Evijla bliver den mest eksklusive Lotus til dato, hvor der kun bygges 130 udgaver. Dog forventes de allerede at blive bygget næste år. Prisen for alt det? Ca. 17 millioner kr. uden afgift!
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 108 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 557
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
På den ene side er det fedt at Lotus har lavet en el-drevet hyperbil.
Men på den anden side kunne jeg fristes til at sige, at deres efterhånden aldrende line-up af biler trænger mere til en fornyelse.
Lotus har brug for en afløser for Evora, som jo efterhånden er ved at være en gammel model.
Lotus Evija - Verdens kraftigste produktionsbil!