Mercedes-AMG SL - En Califonisk drøm på de danske veje

Mercedes-AMG SL - En Califonisk drøm på de danske veje

586visninger 2 svar | 28. okt 2021


Det var meningen at Mercedes ikke længere vil bygge en ny generation af SL'eren, da forrige model udgik sammen med den mindre SLK for snart to år siden . I stedet for præsenterede Mercedes for en ny model med navet GT. Mercedes-AMG GT, var en direkte konkurrent til biler, så som Porsche 911 og Nissan GT-R. Nu har Mercedes valgt at sætte deres GT'erpå pension, og i stedet for vender SL'eren tilbage i den klasse!

Dette er syvende generation af Mercedes SL, som godt og vel for 70 år siden, så lyset for første gang. Meget er sket siden, og med den nye SL, skal den forsat være en direkte konkurrent for Porsche 911 og den nye BMW M8. 

Firehjulstræk standard for første gang!

Mercedes har valgt at den nye SL skal slå traditoner ihjel, hvor den nu udelukkende kun kan fås med firehjulstræk for første gang. Det skyldes at Mercedes sigter efter Porsche og BMW som nævnt, og deres kunder køber de biler på grund af mulighed for firehjulstræk. 

Det betyder ikke at den nye SL er en behagelig, men tung stor rejsevogn. Mercedes siger nemlig selv, at den nye SL er bedre kørende på vej og bane end den forrige GT. Desuden er den også et par millisekunder hurtigere end GT'eren, fra 0-100.  
Tidligere har SL været udstyret med ståltag, siden det første gang blev introduceret på SLK'eren i slut 90'erne. Det har Mercedes også valgt at droppe, og i stedet for er der kommet et stoftag, da man kan spare 21 kg i vægten.  Taget tag kun 15 sekunder at rejse op. 



Ingen model under AMG

Meget er anderledes med den nye SL, og nu vil den heller ikke længere fås i de velkendte SL 350, SL400 og SL 500 varianter. SL er nemlig blevet en del af AMG-linjen, og her kommer den i to udgaver. Den første hedder SL 55 og så er der en vildere SL 63. Tilfælles bruger de begge den velkendte 4-liter V8, hvor ydelsen på SL 55 er hedder 477 hk, 700Nm og 0-100 på 3,9 sek. SL 63 har derimod 585 hk, 800Nm 0g 0-100 på 3,6 sek. Begge bruger også et 9-trins AUT. 

Om et år eller to kommer en ny basisk version, og den vil muligvis komme med en rækkesekser turbo og noget Hybrid-halløj.  





Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Mercedes-AMG SL - En Califonisk drøm på de danske veje
  •   28. okt 2021 BMW er også gået tilbage til soft top med Z4 og 4-serien.

    Ståltaget vejer mere, men fordelene er enorme, synes jeg. Jeg har haft biler med både hard- og soft top, og foretrækker hard top. Det er som at have en coupe og en cabrio, og der er ingen ekstra vedligehold ift. en coupe.

    Den nye SL63 vejer iøvrigt vanvittige 1.900 kg så de 21 kg der spares på at vælge soft top virker ret ligegyldig.


  •   29. okt 2021 Den ser faktisk meget velbygget ud. Bagpartiets afrunding minder lidt om 911eren.

Kommentér på:
Mercedes-AMG SL - En Califonisk drøm på de danske veje
Annonce