Mercedes har netop præsenteret for en ny elektrisk SUV af deres personbil EQE. EQE SUV er Mercedes svar på, hvordan en GLE kunne være som en elbil.
EQE SUV er måske ikke det mest opfindsomme navn fra det tyske bilmærke, der netop i aftes har præsenteret for en SUV-udgave af deres EQE-Sedan.
Som den nævnte EQE-Sedan, så er EQE SUV også en 100% elektrisk bil, der skal konkurrere imod BMW IX og den efterhånden gamle Audi e-tron.
Den elektriske drivlinje er dog ikke overraskende identisk med Sedan udgaven af EQE SUV, og derfor starter EQE SUV ud med en udgave kaldet EQE +350. Den yder 292 hk og 530Nm fra én elektrisk motor. Næste model smider plusset i sit navn og hedder derfor kun EQE 350 4Matic. Den trækker med alle fire hjul, bruger to elektriske motorer og yder 765Nm. I følge Mercedes kan den køre op til 590 km på en opladning. Til sidst kan man vælge den helt store EQE 500. Den yder hele 400 hk og 858Nm, ved hjælp af det samme 90 kWh batteri. Dog har den en officielt WLTP-rækkevidde på blot 547 Km.
- Og det stopper ikke her!.
To AMG- udgaver kommer også kaldet EQE 43 AMG og EQE 53 AMG, der skal konkurrer imod Audi e-tron S og BMW IX M60. EQE 43 AMG er en direkte konkurrent til Audi e-trons S, hvor EQE 43 AMG yder 483 hk og samme 853Nm som EQE 500. Batteriet er også det samme 90 kWh, hvorimod EQE 53 AMG bruger et større 107,8 kWh batteri. EQE 53 AMG sigter derimod direkte efter BMW iX M60, med en ydelse på 658 hk og 950Nm. Er det ikke nok for at kunne følge med hos Tesla, så tilbyder Mercedes en såkaldt Dynamic Plus pakke for mere "Power". Det betyder at EQE 53 AMG yder 761 hk og har 1020Nm!! 0-100 kan den gøre på blot 3,5 sekunder, inden den rammer en tophastighed på 240 km/h. EQE 53 AMG bliver også den første elektriske Mercedes med AMG Active Ride Control, der et program som hjælper med at den kan tage skarpere sving uden at miste vejgrebet i højere hastighed.
Kabinen er storset som i alle nye elektriske biler fra Mercedes. Kabinen byder nemlig føreren velkommen til deres store såkaldte HyperScreens, hvor tre skærme bliver til ét. Den første skærm bag rattet (digitale instrumentering) er på 12,3", derefter er den i midten på 17,7" og den sidste ved passageren er også på 12, 3".
Den nye Mercedes EQE SUV vil blive bygget i Nordamerika, Alabama.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Mercedes EQE SUV - Det elektriske svar for en GLE?