Mercedes EQS er Mercedes første elektriske luksus Sedan fra det Tyske mærke. EQS Skal konkurrere mod Porsche Taycan, Tesla Model S og Audi e-tron GT.
EQS kører på en helt ny platform, som den skal dele med en anden elektrisk bil kaldet EQE, men den findes ikke officelt endnu. Dog er det ikke hvilken som helst Mercedes, der får et "S" i navnet, som kun går til de mest luksuøise Mercedes'er.
Længden på den er 5265 mm, hvad er 265 mm længere end Audi's egen e-tron GT. Derfor kan man også forvente den bedste pladsforhold i kabinen, hvor den uden tvivl er klasseledende.
Til den elektriske del, vil der komme en topmodel (Måske som AMG...) med 725 elektriske heste i fremtiden. Dog vil den til at starte med lande i en EQS 450+ og EQS 580 4Matic.
EQS 450+ har ikke 450 hk, hvad det måske kunne lyde som. Den yder 333 hk og 568Nm fra en elektrisk motor. Den vil også trække med de bagerste hjul, og kunne ramme 0-100 på 6,2 sekunder.
EQS 580 yder derimod 523 hk og 854Nm fra to elektriske motorer. Den trækker i stedet for med alle fire hjul, og kan ramme 0-100 på 4,2 sekunder.
Begge bilers topfart er elektronisk begrænset til 210 km/h.
Rækkevidden for 450+ er målt til utrolige 770 km (WLTP). Desværre har man nendu ikke oplyst 580 rækkevide endnu. Har man mulighed for at bruge en lynoplader, så kan man lade den med op til 200 KW, og en rækkevidde på 300 km på blot 15 minutter med sit 107,8 kw batteri. Ellers tag en fuld opladning hjemme i garagen omkring 10 timer...
I kabinen sætter Mercedes endnu en gang standarden af hvad man kan forvente af disse kommende elektriske Sedan'er. Den får nyeste design af deres såkaldte MBUX-skærme, som første gang blev introduceret i den nuværende A-klasse tilbage i 2017.
BIlen har hvad man bedst kan beskrive som tre skærme i kabinen. Et Digitalt instrumentering på 12,3, ved siden af det er der et kæmpe 17,7" OLED-touchskærm og ved siden af den er der et mindre 12,3" skærm for passagerne. Mercedes kalder det selv for MBUX Hyperscreen på 56". Som en ægte S-Klasse, kan man fra MBUX-skærmen åbne og lukke dørene ved blot at trykke skærmen.
I følge Mercedes dem selv, er den nye EQS den mest sikkereste i klassen, og den vil komme med sikkerhedsudstyr, såsom det selvkørende "DRIVE PILOT", hvor den kan køre op til 60 km af sig selv på motorvejen. I forhold til konkurrenternes selvkørende system, så behøver man ikke at holde hænderne på rattet for at kunne bruge dette system. Systemet kan også advare pasageren via. skærmen, hvis den tror at førren er ved at falde hen. Det gør den ved at scanne førerens ansigt hele tiden.
Prisen for sådan et teknisk-monster? Det er ikke helt på plads, men den kommer nok ikke ned i samme lave prisgruppe som de andre konkurrenter. Og af øvrige konkurrenter, så skulle Jaguar havde ude med deres version af XJ'eren. Den blev desværre droppet.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Mercedes EQS - Den Ultimative elbil?