Som bilejer vil man på et eller tidspunkt få et stenslag på sin forrude. Stenslaget kan virke som en mindre bagatel, der ikke behøver opmærksomhed, når der er så mange andre ting på dagens eller ugens to do-liste. Men lader du stenslaget være, er det i sidste ende blot ris til egen røv, da stenslaget potentielt kan udvikle sig til en revne.
Udover at en revne i forruden som regel er ensbetydende med et forrudeskift, som er væsentligt dyrere og mere tidskrævende end en stenslagsreparation, så kan en revne i forruden også udgøre en sikkerhedsrisiko for dig, dine passagerer og andre bilister omkring dig. For tager du ikke hånd om revnen, kan den få din forrude til at splintre. Og det er umuligt at forudse, hvornår splintringen vil ske. Der er altså lige store chancer for, at det sker, mens bilen holder stille i din garage, eller mens du er i gang med at køre børnene i skole.
Læs mere her om reparation stenslag og forrudeskift. Du kan også fortsætte din læsning og blive klogere på, hvordan en stenslagsreparation foregår, samt hvordan du skal gebærde dig, hvis du får et stenslag på din frontrude.
Reparation af stenslag tager kun 15 minutter
Tanken om at skulle køre bilen hen til et værksted og undvære den mens stenslaget bliver ordnet, kan måske afholde en fra rent faktisk at gøre det, fordi man bruger bilen i så mange henseender i ens hverdag. Men som det blev nævnt i indledningen, så kan noget så uskyldigt som et lille bitte stenslag udvikle sig til en potentiel dræber.
En stenslagsreparation tager faktisk ikke længere tid end en kort kaffepause. Mange autoværksteder kan ordne stenslag på så kort tid som 15 minutter, og fordi denne type reparation er forholdsvis nem at udføre, så behøver man i mange tilfælde ikke bestille tid til reparation. Man kan bare trille ind med vognen, og efter 15 minutter kan man trille hjem igen.
Værkstederne har dog nogle krav til stenslaget, før de kan tilbyde dig en stenslagsreparation. Stenslagets diameter skal være mindre end 2 cm, og det skal ligge 5-10 cm fra frontrudens kant.
Lever dit stenslag op til disse krav, kan det ordnes her og nu på værkstedet. Reparationen foregår ved, at mekanikeren først renser stenslaget for skidt og snavs. Derefter hælder han en særlig reparationsvæske ned i stenslaget. Væsken kræver 20 graders varme, tørre omgivelser og intet sollys for at hærde ordentligt.
Fra stenslagsreparation til rudeskift
Er dit stenslag for stort i diameteren, eller ligger det for tæt på forrudens kant, bliver du højst sandsynligt nødt til at skifte hele din rude ud. Dette både koster mere og tager længere tid end en simpel stenslagsreparation, og for de bedste autorudemontører tager det omtrent 4-5 timer at foretage skiftet.
Det er dog til hver en tid bedre at være på den sikre side med en ordentlig bil. Et problematisk stenslag eller revne udgør ikke blot en sikkerhedsrisiko, men du vil heller ikke få din bil godkendt ved syn. Og fanger Trafikmyndighedernes håndlangere – det vil sige det danske politi – dig i at køre rundt med et kæmpe stenslag eller revne på forruden, har de magten til at konfiskere din bil og forbyde dig i at køre i den, indtil du har fået fikset skaderne på ruden. I samme omgang risikerer du også at få en bøde for at have kørt rundt i en beskadiget – og dermed ulovlig – bil.
Det skal du gøre, når du får et stenslag
I det øjeblik du lægger mærke til, at din frontrude har fået et stenslag, bør du dække det med en strimmel gennemsigtig tape. Dette er for at undgå, at der kommer yderligere snavs og skidt ned i stenslaget, indtil en professionel kan reparere det. Dernæst skal du tage din bil hen til et værksted, som kan udføre stenslagsreparationen.
Tape er dog kun en midlertidig løsning, og du bør derfor ikke se det som en endelig løsning på dit problem. Som det er blevet nævnt flere gange i denne artikel, bør du tage hånd om dine stenslag, før de udvikler sig til noget, der er langt værre og langt farligere.