Der er sket meget siden 1996, hvor Skoda præsenterede for deres første moderne bil. Octavia delte dengang teknikken med MK4 Golf, hvor den brugte motoren og bunden. Dog er der sket endnu mere med den nye Octavia, hvor den låner tekniken fra den nye MK8 Golf.
Den nye Octavia er blevet smarter at se på, hvor den minder meget om den større Superb. Standard kommer den med LED for - og baglygter. Derved kan man tilkøbe den med Full Matrix-Led Lys. Andet spændende er det nye Adaptive fartpilot, der kan følge med trafiken i fart op til 210 km/h. Som set på den nye Golf, har de sænket den for at give en bedre CW-værdi. Den er også blevet større end før, hvor den er vokset med 19 mm i længden på Liftbacken og 22 mm på Stationcar'en. Breden er også forbedret med 15 mm og forvent mere plads i bagagerummet -10-liter mere i Liftbacken og hele 30-liter i Stationcar'en. Som du nok kan læse, så fås den forsat i enten som Liftback eller Stationcar, hvor Hatchback'en hedder Scala. Det tekniske er næsten fuldstændig som i den nye Golf'en.
I kabinen sætter den standarden i klassen sammen med Golf'en, hvor begge biler får et 10,25 digital instrumentering standard. Dog må man nøjes med et mindre 8,25" touchskærm, hvor det større 10" touchskærm er ekstraudstyr. Head-up Display bliver også en mulighed. Skoda forsætter med det smarte "SimplyClever" pakke som gemmer på små geniale tricks, der bare gøre hverdagen letter. Skoda introducer også for finger kontrol, et nyt talekommando kaldet Laura og massage i sæderne kaldet Ergo. Dog kan massagesæderne kun fås i topmodellen...
(Red. Finger kontrol er fingerløs betjening, hvor som set hos de nye BMW'er, kan man fx. skure op og ned for lyden med bare bevægelsen af fingeren.)
Væk er det meste af det hårde plastik i kabinen, hvor der er blevet brugt mere blødt plastik. USB-c, trådløs opladning af telefonen og hvad man nu forventer af den skal kunne, kan man finde på den nye Octavia. Andet nyt som er en første i en Octavia, er at den kommer standard med akustike vinduer og hele tre-zoner klimaanlæg.
Motorprogrammet er som forventet fra den nye Golf. Det betyder at næsten hele benzinprogrammet vil bestå af mild-hybrid. På dieselsiden vil der kunne vælges mellem tre diesler. Topmodellen bliver enten en 190 hk turbobenziner eller turbodiesel, uden hybrid teknik. En "ægte" hybrid lander også for første gang, som bruger en 1,4 Turbo med et 102 hk elektrisk motor, der i alt giver den 204 hk.
Octavia fås med enten et seks-trins manuel gear eller syv-trins DSG-gear. Dog burger Hybrid'en et seks-trins DSG-gear Man kan også vælge visse modeller med AWD som ekstra udstyr. Om et år vil en ny R.S lande, som nok får en 2-liter Turbo med 240 hk eller måske 300 hk og AWD.
Motorprogram: e-TEC= Benzinturbo med mild-Hybrid teknik.
Benzin
e-TEC 1,0 110 Hk 21 km/l
e-TEC 1,5 130 Hk 22 km/l
eTEC 1,5 150 Hk 21 km/l
2,0 TSi 190 hk 18 km/l
e-Hybrid 1,4 TSi 204 Hk
Diesel
2,0 TDi EVO 116 Hk
2,0 TDi EVO 150 Hk Adblue 24 km/l
2,0 TDi EVO 190 Hk 22 km/l
Den Skoda Octavia forventes hos forhandlerene til sommer 2020.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.858
Skoda Octavia 2020 - Den populære familiebil er tilbag...