Når man tænker på Smart-bilerne, er det typisk de bitte små to-personers modeller, og ikke en større elektrisk model med fire døre!: Det er netop hvad Smart har præsenteret i aftes. Den helt nye Smart #1.
Smart #1 hedder den og er den første, hint 'et-tallet" i navnet, model fra Smart af et kuld nye elektriske modeller. Selvom det ikke er den første elektriske Smart, så er det den største model smart nogensinde har bygget før. #1 er omtrent samme størrelse som en Volkswagen I.D.3 eller Renault Megane e-Tech. Designet minder meget om det vi har set hos Smart's søstermærke Mercedes og deres nye EQ-Serie af elbiler, og dette er nok heller ikke tilfældet. Bagenden minder meget om det fra en Mercedes EQA/EQB, og fronten har samme designhint af Mercedes EQXX konceptbil...
Dog ejer kinesiske Geely 50% af Smart i dag, og derfor bruger den nye #1 Geely's egen bund kaldet SEA (Sustainable Experience Architecture platform). En platform som den skal dele med Geely's sub-mærke Lynk & Co.
Batteriet er på 66 kWh og er placeret i bunden af bilen Rækkevidden er også opgivet til 440 km (WLTP). Mere interessant er ydelsen, der er 268 hk og 343Nm fra 'en el-motor placeret bagi bilen. Dette gør #1 til den kraftfuldeste serieproduceret Smart nogensinde. Selv vildere end Brabus prototype af Smart Coupé med Biturbo og V6!. Dog kan Smart #1 blive endnu hurtigere da Geely's SEA-platform kan rumme op til tre-elmotorer.
Pladsen i Smart #1 er god, og meget bedre end den noget forældet firedørs Mitsubishi Colt-bygget-Smart FORUFOUR fra godt og vel 20 år siden. Meget er sket siden, og den nye #1 bliver den første Smart nogensinde med et Touchskærm på 12,8" og et 9,2" Digitalt instrumentering plus et 10" Head-up Display.
Den nye Smart #1 forventes først på marked i start 2023.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Smart #1 - Over 260 hestekræfter i en hverdags Smart?